Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Gäst Mercury

Snabb hjälp (utombordare)

Rekommendera Poster

Gäst Mercury

Ska titta på en gammal motor i helgen och undrar vad man ska tänka på och synpunkter för en viss modell. Det är en mercury från början av 80-talet. 50 hk, elstart, reglage och allt. Hur är dom här motorerna? vad kan man tänka sig att ge för den? Den ser ut att vara i kanonskick! Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråd handlade om samma frågeställning i stort sett: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=24311 Den handlade om en äldre Yamaha 55 hk, men diskussionen kanske kan vara till viss hjälp ändå. Värdefullt också tror jag om du kan prova den på båt för att se hur den uppför sig vid belastning. Har själv ingen större erfarenhet av äldre Mercury motorer, men finns säkert många här som kan bättre. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

Kolla årsmodellen!!! början av 80-talet kan betyda mitten av 70-talet. På www.marinshopen.se kan du kolla modellnummret. Lycka till! //Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roddarn

Hej! Jag vill bara svara rent generellt: För det första tycker nog jag att du bör ställa samma fråga som du gör här till någon som verkligen KAN denna modell. Inte någon som tror att han kan! MAO....kontakta en Mercury-verkstad. Dem har sett det mesta och brukar ofta känna egenskaperna på respektive modell och årsmodell osv. Ett annat kanske självklart tips är ju att verkligen kolla upp äktheten så att motorn inte är stulen. I värsta fall riskerar du ju att bli av med motorn utan att få tillbaka pengarna som lagen ser ut idag. Några andra som nog vet en hel del är faktiskt försäkringsbolagen. De bruikar föra statistik på vanliga fel som respektive modell har drabbats av. Om du sedan kommer så långt att du vill titta på motorn live, så ställ det självklara villkoret att prova motorn. Varmkör den ordentligt och testa på alla varvtal. Om säljaren har serrvicehandbok är det ju naturligtvis ett stort plus. (Själv för jag egna antekningar (ungefär som en dagbok) på varenda småsak jag gör med både båt och motor. Det är seriöst och är klart värdehöjande på sikt.) Vet inte om jag har tillfört något, men du kanske kommer att få fler svar av andra och som kanske kan ge dig mer. Hoppas att allt går bra och jag önskar dig lycka till! Hälsningar: roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan göra ett kompressionstest är det bra, kolla då att det är någorlunda lika på alla cylindrar. Kör den sedan i tunna eller något och lyssna efter missljud, speciellt på tomgångsvarv. Knackar den på tomgång är det stor risk att den värmenypt och skadat kolvarna. Dyrt med kolvar, speciellt som den behöver 4 stycken. Hittar du en bra kan du få mycket för pengarna jämfört med en ny. En del motorer används väldigt lite och vårdas väl, andra tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Mercury 50 med elstart från slutet på 70-talet för några år sedan. Jag hade möjlighet att prova den på båt, och den fungerade riktigt bra. Priset är varierande, men för en fin från den tiden bör du nog få ge ca 10-15000:- om den är vettig. Sedvanligt, försök göra komptest på den. Någon har tidigare föreslagit att man bör kolla hur oljan ser ut i drevet, men få säljare är mindre sugna på att öppna. (finns kanske en anledning ibland?!) Om du kollar på blocket.se så är det ofta samma pris att köpa en båt med motor som att köpa en motor för sig. (ofta lite mindre, äldre sportbåtar). Kan vara värt en fundering...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En allmän erfarenhet från äldre Mercury-motorer är att de oftast är omöjliga att få isär vid växelhuset. Vet inte riktigt vad det får för betydelse men hade en sån inne på service för länge sen och de var tvungna ta till släggan för att få ner växelhuset. Några år senare gick brorsan på med den och drivaxeln gick av. Då fick de inte isär den alls utan den blev bojsten. Men den gick bra som fan tills den la av...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury 50 hk är en kakasmotor om man sköter den. Det är en motor som verkligen behöver omsorg. Det viktigaste om man är ute efter en sån. Är att prova att få ned växelhuset. Många som inte haft ner växelhuset har rostat fast i drivaxeln. På grund av att den inte var rostfri. Ett av cylindrarna har en förmåga att gå varm. Beror på att den inte har nån termostat. Viktigt att man varmkör motorn rätt länge innan man kör iväg. Kompprov är alltså jätteviktigt. Annars är det en kanonmotor. Går på tomgång som en gud. Perfekt trollingmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...