Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Denkis

Manuell länspump - Problem med trycket

Rekommendera Poster

Jag har en manuell länspump som sitter på min Shipman 28. Det tar runt 20 minuter av ihärdigt pumpande utan motstånd innan det tillslut börjar kännas att den pumpar upp vatten från kölsvinet. Säkerhetsmässigt inte detta inte ok. 

- Någon som vet vad detta kan bero på?

- Sitter en vit slang på pumpen (se bilder) kan detta vara avluftning och medföra att det är dåligt tryck i slangen?

- Någon som känner igen pumptypen och var man kan få tag i en reperationssats till denna?  

Tack på förhand alla båtvänner!

post-10016185-1394236941,944_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare, har också en shipman 28a med lika pump eller ska säga hade lika pump. Min åke ut efter jag insåg att jag hade samma problem är backventilen elelr nått liknande i den som blir dålig. pumpen ska enl dom källor jag har vara nån form av super gusher mer än så vet jag inte. detta problem med att man måste pumpa igång pumpen är visst väldigt vanligt på dessa.

kan också komma med en liten rekomendation.

Utloppen från pumpen sitter under vattenytan och ger ett visst motstånd vid pumpning så det är helt klart värt att flytta det för att lättare få ut vatten ur båten också minska risken för hävert om backen i pumpen havererar.

Jag har monerat en elpump med nivåsensor och ska så fort det bli varmt flytta utloppet ovan vattenlinien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag föreslår att du mekar isär pumpen o kolla så alla ventiler är absolut rena, det kan sitta tändstickor eller annat i dessa. Då funkar ej pumpen, o du måste ha en sugsil, jag gjorde en av ett kopparrör m en massa 2mmhål och en kork i ändan på filterröret o ansluten till sugslangen m en slangklämma.Då borde pumpen fungera du slipper att köpa en ny,men det är som påtalades mycket säkrare att placera utloppet över vattenlinjen att du ser pumpens funktion mycket bättre.Min blåser ut i nederkant på negativ akterspegel m risk för vattefylld gummijolle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också samma upplägg men med lös hängande slang för utblås, tanken är väl att man ska hänga ut slangänden vid behov!. Hur som helst så tänker jag borra dit en vattengenomföring på akterspegeln ungefär 20cm från vattennivån. Vet någon om man måste montera en avstängningskran eller räcker det med krönet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att bordgenomföringar som sitter lägre än 30 cm från vattenlinjen skall av försedda med avstängningskran - försäkringskrav ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...