Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Brorhjalmar

Suzuki vs Yamaha

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt första inlägg.

Jag tänker byta motor på min Uttern 5500HT. Väljer mellan Suzuki 90 hk och Yamaha 100 hk.

Det skiljer 20 000 kr i pris, vad skulle ni ha valt?

Tacksam för synpunkter.

Bror

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj! Jag har haft en likadan båt med 115 hk,den gick alldeles utmärkt med den motorn,dock en sak att betänka. Om båten är rekomenderad för max 90 kan tio hästar ställa till det vid försäkring, många försäkringsbolag försäkrar inte överhuvudtaget. I övrigt skulle jag lätt välja största möjliga! Upp till 135hk lätt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte vad Yamaha kostar men Suzuki 90 kostar /- 98000:-,tror inte att en Yamaha 100 kostar 20 mer.

Då är det bättre och köpa en 115 Suzuki som kostar 109000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid gillat Yamaha och hade du frågat mig om en 10år äldre snurra hade jag sagt Yamaha utan att blinka. Nu när det gäller nya snurror hade jag gått på Suzukin om den hade varit 20k billigare. Jag hade däremot gjort som alubatar föreslår och köpt en Suka med 115hk. Suzuki har gjort flera fina 4t och tänker då mycket på deras 140hk som var en riktig hit när den kom. Har du förresten funderat på 2t insprut typ Evinrude E-tec? De är inte på samma planet som gamla svettiga vro-snurror:) Evinrude är helt klart ett märke att räkna med nu för tiden.

Sen till det viktigaste. Köp en modell som fått bra kritik i tester. Alla tillverkare har någon modell som är deras sämsta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att kolla upp närliggande service verkstäder!!

Alla motorer behöver servas eller repareras förr eller senare & om något händer på semestern vill man inte ha hela semestern förstörd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var Suzuki säljaren som rekommenderade 90 hk framför 100/115 för att det är en nyare och förbättrad modell. 90 modellen kom 2007 och 100/115 är från 2001. Enligt säljaren är växellåda och insprutningen förbättrad, bl.a.

Har idag en 90 hk 2-takt Mercury och tycker att båten går bra med den mototstorleken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, då skulle jag också satsat på den nyare modellgenerationen. Hur gammal är din nuvarande Mercury? 90hk är inte alltid 90hk... Min Yamaha 28hk från -79 är ett exempel på hur det kan bli. Går bra alltid, men är nog inte mer än 15-8hk kvar...

4t är tröttare i acc av naturen, men moderna 4t är ljusår bättre än de från mitten 90-tal. Tror du kommer bli nöjd vilken du än väljer då ljudkomfort och användarvänlighet är bitar som gått framåt enormt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki 70och 90 hör ihop och 115 och 140, 115 har visat sig vara en jätte bra och stark motor med bra vrid.

Vad ska ha för 90 hk mercury?



Senast ändrad av alubatar | 19 februari 2012 | 13:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm knappast , 88` imellan då fixa jag en ny 115 hk till dig



Senast ändrad av alubatar | 18 februari 2012 | 23:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

kvalitén är klart jämförbar så mellan märkena är det nog mer smak och tycke.

Suzukin radfyra på 1.5 liter, 155 kg 90 hp 5300-6300 rpm (samma motor som 70/80/90)

Yamaha radfyra på 1.6 liter, 170 kg 100 hp 5000-6000 rpm (samma motor som 80/100)

Specen på motorerna är jämförbara. Suzuki har någon leanburn funktion vilket skall dra ned förbrukningen.

Ingen större skillnad, är den ena 20 kkr billigare hade jag valt den (förutsatt att bägge är samma årsmodell/nya osv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle hellre köp en Suzuki DF140 än DF100/115
samma vikt men starkare

men mellan Yamaha 100 och Suzuki 90 skulle jag lätt välja Suzuki
sen har ju Suzuki kamkedja

 



Senast ändrad av 2HOT4U | 19 februari 2012 | 15:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

140 eller 115 beror på vad för båt man har på arbetsbåtar kör jag heller 115 känns som den har bättre vrid har testad både på samma båtmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och synpunkter.

Har inte bestämt mig ännu, men det lutar åt Suzuki 90. Kontakten med säljaren och dennes agerande/förtroende får bli avgörande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant jämförelse... Kan det inte bara vara inbillning, menar då att om 140hk har mer effekt högre upp kanske den känns svagare där nere när det i själva verket är samma eller mer?

Vet du hur det ligger till med utväxling mellan de 2 modellerna?

Vore konstigt om det var som du sa. Säger absolut inte att du har fel, utan blir mest nyfiken på vad som kan vara anledningen till din upptäckt.

Jag minns 140hk som en riktigt trevlig bekantskap när jag körde den för länge sedan(ca-05?). Jag körde också dåvarande 90hk på en rib och även den var mycket trevlig.

Detta var ca -02 och körde då de allra flesta motorer från Mercury och Suzuki. Jag fick många intressanta jämförelser och jag var även som det sas då först i Sverige med att köra Mercurys 40hk 4t som kom då och det var extremt tydligt att de under dessa år hände mycket på 4t fronten.

Kom även i kontakt med Optimax och alla dess fördelar. 2t insprut är absolut inget att räkna bort. De är en bra utmanare till 4t. De har samlat fördelarna med 2t och kombinerat med 4t fördelar. Bullret är det som iaf då var kvar att jobba lite med. 4t är komfort och 2t prestanda i min bok. Numer är mina erfarenheter dock hjälplöst daterade då jag idag inte kör mer än mina egna båtar:(



Senast ändrad av Mange249 | 20 februari 2012 | 13:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte alla upgifter men topfarten var ingen skilnad mellan 115 och 140.

Det beror mest på skrovformen.

Men 115 är starkare med last och på läga varvtal så den måste har ettbättre vrid på lägre varvtal.

jag ska träffa de om en par veckor på knutson då  ska jag fråga. 

Testade på samma båt för motorn blev stulen och då satt vi på en 140 istället.

Både jag och ägeren tyckte att 115 var bättre på den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kanske är det kamaxlar som skiljer och därmed flyttar vridkurvan. Intressant i vilket fall. Skriv gärna vad de sa var skillnaden.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur en motor upplevs har väldigt mycket med att göra med vilken propeller man valt.. Sen är det ju väldigt synd att ingen motortillverkare eller motortestare redovisar effektkurvorna på motorerna. Studerar man båttidningars motortester där oftast motortillverkaren får rigga som han vill så ser man ofta hur tillverkaren velat profilera sin motor genom propellervalet.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju standard proppelrn som följde mig och tror de är lika.

Visst skulle man ville se kurvan det är det mest intressanta inte hur många häster den ha.

Det är skilnad på 115 och 140.

115 är på 1980 cc b=84 s=88

140 är på 2044 cc b=86 s=88

Titta man på det då är 115 starkare på låga varvtal och är 140 mer byggd för vasare skrov.

Även om jag inte gilla Mercury skulle jag heller vill ha Mercury  xs än Suzuki på min racerbåt.

Mercury slag är väldigt kort jämfört med borningen vilket gör att man kan kör med höga varvtal.

På Suzuki 140 är det max 6200 och på 115 max 6000 varv.

Om jag inte ha fel är det på XS 8000 och det är ingen problem och köra på 13000.

Kanske jag är ut och cykla men då får ni räta mig eller reta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Vid samma fyllningsgrad kommer 140an att producera ett högre vridmoment oavsett varvtal.. Ytan på kolven tillsammans med cylindertrycket ger kraften som påverkar kolven. Med slaglängden har vi skapat en hävstång och vi har nu ett vridmoment. Vi kommer dock ingenstans utan att rotera och då har vi fått effekt som är det som flyttar båten.

Mer varv med bibehållet vridmoment ger mer effekt lixom mer vridmoment ger mer effekt utan att man behöver höja varvet. Vanligtvis fås bättre verkningsgrad om man försöker hålla uppe kolvkraften/vridmomentet jämfört med varvet, däremot fås oftast en lättare/mindre motor om man gör tvärtom.

För att få den ökade effekten på 140an har ju Suzuki använt båda metoderna, ökad kraft på kolven genom större kolvyta ger mer vridmoment och man har höjt varvet. Sen är det ju det där med fyllnadsgraden för har man inte lyckats få till det på låga varv så kan 115 hästaren va starkare på låga varv trots att 140an har något större kolvyta.. Man kan resonera hur mycket som helst men det enda som verkligen hade sagt nåt är en effektkurva och kanske passade standardproppen bättre för 115 än 140 på just den båten..
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...