samba 0 Postad 15 Februari , 2012 Hej där. Är det någon som kan säga vad jag ska ha för storlek på propellern till min Storfidra.Den propellern som sitter där nu är en 3 bladig 13X13 men verkar inte riktigt rätt. Motorn är en MD2a och båten väger 3.1 t. Tacksam för svar/ider. mvh; Samba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 16 Februari , 2012 Kontakta Rodahl i Lidköping så räknar dom fram en bra propeller till dig www.rodahl.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
samba 0 Postad 16 Februari , 2012 Tac för svaret. Problemet är att det inte får plats med större propeller än 14tum ,det måste väl finnas nån där utesom har en Fidra och som kan tippsa om vilken prop. som är lämlig. Jag ringde firman men vi kom inte så långt eftersom jag inte vet vad det är för utväxling på bakslaget. mvh; Samba. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Februari , 2012 Min gamla Storfidra, står i mitt båthus på Ellingsröd, Munkedals Båtklubb. Du får gärna åka dit och titta och mäta. Träffar du nån av de som jobbar där eller att man ifrågasätter att du är där får du hälsa från mig. Tommy Andersson, Kungshamn. Jag är själv inte där så ofta. Det är ju en bit att köra och har inte ofta vägarna förbi. Båten är tömd på allt av världe och det som finns kvar är bara skräp. Du kan ju ringa mig om du skulle åka till Munkedal. Har du min mobil, Annars får du skicka mig ett mail på thallatha@hotmail.com. Meddelandefunktionen via MG fungerar inte pga problem med den andra mailen. Vad har du för backslag MS eller RB. Enspaksreglage eller tvåspaksreglage. Du skulle ju kunna ringa till Drevia och fråga. Fredrik är inte så dum att tala med. http://www.drevia.se/ http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/PIE.aspx?lang=sv-SE Fyll i MD2a och klicka på sök så kan du därifrån öppna instruktionsboken. Det fanns bara RB-backslag angivet i instruktionboken. Utväxling 1,87:1. Men det kanske är bäst att ringa till Drevia, dom borde ju räknar ut ett förslag på propeller. Dom kanske har nån begagnad propeller att sälja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Februari , 2012 Länken till instruktionsboken fungerade inte. Under Alltid på Drevia står det motordatabas. Du får gå den vägen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
samba 0 Postad 16 Februari , 2012 Tackar Tommy. Jag köpte en ny prop. förra våren,en likadan som den gamla var. Nu har jag helrenoverat min Md2a under vintern och det var nog på tiden. Motorn var helt original men det var inga problem med den.Den har gått i Stockholm hela sitt livinnan jag köpte den för 2 år sedan. Jag tyckte dock att den borde toppa mer än 5 knop på full gas. Nu fick jag höra att stor anledning till den låga farten kan vara fel dimension på propellern. Ska ringa drevia och höra vad de har att komma med. mvh:samba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Februari , 2012 Båten borde ju göra 6,3 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
samba 0 Postad 16 Februari , 2012 Ja,minst det. Jag märkte det tydligt tex i kraftigare motsjö att båten helt stoppade upp farten vid vågorna och att det är lite segt att manövrera i hamnarna när propellern inte ville bita riktigt så bra som man önskade. Nu är motorn iallafall helrenoverad och ska lyftas ombord imorn,hoppas att hästkraferna är återställda och att jag hitta en lämligare propeller. Ska höra av mej Tommy om jag behöver ta en titt på din båt . Jag ska ju iväg på en långseglin nu till sommaren så de en del att fixa ännu. mvh;samba. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Februari , 2012 Mer än 6,3 knop gör nog inte storfidran för motor. När jag räknade fick jag siffran 6,274950199005567 knop. Funderade på om jag skull runda av till 6,25, men då jag är en vänlig själ (eller riktigt elak) höjde jag till 6,3 knop. Det är bara båtar som har en vattenlinjeslängd på 6,25 meter som har en teoretisk maxhastighet som är lika med vattenlinjeslängden. Sen kan det ju variera något, men mer än 5 knop skall ju båten göra. Skall det gå fortare än 6,5 knop får du segla, och då vill det till speciella omständigheter. Seglade från Sirevåg till Tananger Norge för en hiskelig massa år sen med min havsfidra. Gjorde en medelfart på över 8 knop. Fast det blåste upp mot kulingvindar. Slör och plattläsns, medström och med sjö. Efter att jag rundat Järens rev och fick plattläns upp mot Tanager satt jag med andan i halsen. Kanske mest pga att min dinge hade en alldeles för dålig lina som den släpades i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bombard 0 Postad 26 Februari , 2015 Hej Räkna inte med några 6,2 knop på en motor som i bästa fall ger 12 Hk. Kommer du upp i 5 knop och nästan vindstilla ska du vara glad. Vid frisk motvind och dito sjö blir det nog bara 3 knop. Beträffande propellern är det mest stigningen som avgör vilken propeller du ska ha. Antagligen är backslaget i framläge 1:1 så det borde inte bli så svårt att räkna ut vilken propeller du ska ha. Finns mängder av räkneprogram på nätet att ladda ned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser