Tollaren 6 Postad 15 Februari , 2012 Hej! Jag har precis konstaterat att mitt instrument (bränslemätaren) är amerikanskt (30-240 ohm) och givaren till bränsletanken är europeisk typ hävarmsgivare. Det blir knappt inget utslag på mätaren vid full tank. Jag skall altså köpa en ny mätare (europeisk). Min fråga är spelar det någon roll om givaren är en hävarmsgivare eller en rörgivare så länge ohmspannet är 0-180 ohm? Dvs lika som instrumentet. Kommer det att fungera. Jag vet att VDO skiljer på dessa instrument till dom olika givarna. Biltema har prisvärda instrument men deras givare är rörgivare, dock 0-180 ohm. För övrigt kan sägas att givaren verkar vara i bra fungerande skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Februari , 2012 Rent logiskt sett kan det ju inte skilja på signalen som skickas till instrumentet så länge Ω-spannet är det samma. Man kan ju köra givarna med en trimpot på arbetsbänken och givarna är ju i princip bara trimpotar. Detta är alltså bara ett logiskt resonemang inte någon faktisk sanning grundad på teknisk vetskap om dessa instrument. Lite märkligt är det dock att ditt instrument beter sig som det gör. De två standarderna är ju omvända om jag fattat saken rätt, alltså lägsta Ω ger högst mätarutslag för ena standarden och lägst för den andra. Synd att du inte hade en amerikansk givare med europeiskt instrument...då hade vi kunnat byta givare då jag köpte fel i våras... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 16 Februari , 2012 Jag mätte till ca 160 Ohm direkt på givaren igår. Har dock inte mätt på instrumentet. När jag kopplade ihop dom båda blev det endast ett litet utslag. Så jag antar att Ohmspannet är annorlunda på instrumentet. Jag testade med en annan givare som jag har liggande som är märkt 90 Ohm. Då visade instrumentet från halv tank till full tank. Det kanske i och för sig är så att jag kan vända givaren i tanken (den kanske är felvänd) och få instrumentet att nästan visa full tank?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Februari , 2012 Det finns tre standarder för bränslegivare: Område: 0-180 Ohm (Europastandard) Område: 240-30 Ohm (USA standard) Område: 240-0 Ohm (Suzuki standard) För att veta vilken givare du har, och om den är hel, behöver du testa den vid minsta resp. största utslag. Att bara mäta vid en bränslenivå ger inte så mycket information. Skruva ur givaren och mät den vid minsta och största utslag så ser du spannet samt vilka värden som ger tom respektive full tank. Som du ser så ger USA-standarden tom tank vid 240 Ω och europeiska standarden vid 0 Ω. Detta gör att instrumentet går åt fel håll om man kopplar på fel givare. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 16 Februari , 2012 Okej, jag skall testa detta ikväll. Tror dock det blir lite problem att ta ur givaren ur hålet, som verkar litet. Tack för era svar! Jag återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 16 Februari , 2012 Det dök upp en fråga till: Kan man mäta upp instrumentet för att se Ohm-spannet? Instrumentet har fabrikatet Auto Gauge. Jag har Googlat efter det men inte hittat exakt rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Februari , 2012 Har dom fått i givaren finns det alla förutsättningar att få ut den också. Det kan förstås vara trångt om inredningen är ivägen. under förutsättning att givaren är monterad innan tanken monterades på plats. På våran båt behövdes lite lirkande och vridande för att få upp den. Men det är man ju van vid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 16 Februari , 2012 Inredningen är inget problem (se foto). Har demonterat durken. Däremot är tanken hemmabyggd med en fyrkantig platta utanför den runda (svetsad). Logiskt sett borde givaren kunna passera det runda hålet. Men som sagt jag skall testa ikväll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Februari , 2012 Visst, det går bra med ett universalinstrument. Anslut och låtsas vara nivå som varierar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 16 Februari , 2012 Ok, vad menar du med ett universalinstrument? Går det att mäta upp det med en vanlig multimeter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Februari , 2012 När jag skulle kolla mina mätare letade jag upp en trimpot med någolunda spann i min elektroniklåda, tror att det var 0-400 Ω. Jag kopplade detta till mätarna och använde multimetern för att bekräfta Ω-talet vid max och min på mätaren. En trimpot kan man köpa för ett par tior om man inte har en väl(o)sorterad elektroniklåda. Dock låter det mycket intressant det forgus skriver. Kan vanliga mulitmetrar agera variabel resistor? Det har jag helt missat i så fall! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Februari , 2012 Ja du har minst tre mätområden på mulimetern. Resistans/motstånd (Ohm), spänning (Volt) och ström (Ampere). Finns det t.ex resistansområde 1 kOhm så kan du ställa multisen på det och ansluta. Ja du har minst tre mätområden på mulimetern. Resistans/motstånd (Ohm), spänning (Volt) och ström (Ampere). Finns det t.ex resistansområde 1 kOhm så kan du ställa multisen på det och ansluta. Är det tre tåtar från givaren? Då fungerar den som en potentiometer. Då har du totala resistansen över två av trådarna. Sen är den tredje en släpkontakt som flyttar sig efter hela eller nästan hela resistansen. Den ger då motståndet från ena sidan till den andra. På det viset borde du kunna kasta om trådarna om du får felvisning=fullt på bränslemätarn när den är tom och tvärtom. Du kan ju mäta och se om den ger samma värden åt båda håll vilket inte är helt säkert. Mät på två ledare i taget och simulera bränslenivå så förstår du principen efter värdena du får. Växlar inte värdet när du ändrar nivån så har du hittat ändarna på resistansen dvs där du får 180 eller 240 Ohm. Sätter du mätpinnarna på nån av ändarna trådar och den tredje så bör du få 180 Ohm och ned till noll eller tvärtom. Omvänt för tredje tåten och andra änden. Låter krångligt när jag beskriver det men jag tror du förstår om du hittar en bild. Googla potentiometer eller varför inte din givare. En potentiometer förändrar spänningen beroende på läget på släpkontakten. Det är alltså inte så viktigt vilket resistansvärde det är på den. Även om den vore på 100 Ohm kommer resultatet att bli samma. En spänning mellan noll och 12V (eller det värde instrumentet lägger på). Det här är en skrivbordskonstruktion. En teori hur det sannolikt kan se ut. För att få sälja både en givare och ett instrument kan tillverkaren göra det krångligare så man kan inte vara säker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 16 Februari , 2012 Tack för ett uttömmande svar. Jag har endast en anslutning på givaren och jord (chassit) se foto innan. Skall kolla den ikväll men jag misstänker att den rör sig mellan 0 och 180 Ohm. Frågan kvarstå fortfarande vad mätaren passar till ??? 0-180 eller 240-30 Ohm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Februari , 2012 Nej så multi är inte metern så den agera motstånd. Skulle iofs inte vara svårt att ordna. Men det som var givet var givaren väl? Det var givaren och meningen var att motståndsmäta den trodde jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Februari , 2012 Jag tror att vi har multifrågor här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Februari , 2012 Jag ser att jag hoppat över lite av tråden. Fattade det som att det bara var givaren som skulle mätas upp och då blir det lite trassligt med mitt uttömmande svar. Dvs häll ut hela min långa text. Multi var bara förnamnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 16 Februari , 2012 Hej alla snälla medhjälpare, nu kommer en liten lägesrapport. Jag lyckades få bort givaren och mäta den. Lite svårt att mäta för den verkade lite sliten men ohmspannet var mellan 0-180 ohm. Dock var flotörarmen krokig och inte anpassap för min tank. sedan visade sig även att när flottören var i botten så visade instrumentet full tank och tvärt om. Jag försökte vända flottören men då gick den sönder. Jag tror jag satsar på ny givare och nytt mätinstrument. Tackar ändå för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 28 Februari , 2012 Hej igen! Jag har nu bytt givare och monterat den i tanken. Bifogar några bilder på detta. Första bilden är då jag monterat ut tanken och fyller den med vatten innan jag skar i den med sticksåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 28 Februari , 2012 Hålet klart samt bulthålen borrade.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 28 Februari , 2012 Monterat och klart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser