Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
nimbus230

Bluechart v2 el v2 vison, djupkurvor?

Rekommendera Poster

Hej

Är det stor skillnad på v2 och vision, bryr mig inte om 3-D eller automatiska uträkningar på   rutten, utan bara intresserad om det skiljer sig mycket (eller inget) på djupkurvor, fiskegrund mm?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökortsinformationen ska vara densamma. I Vision har man lagt till att man kan få 3-d, flygfoto över land ( som är totalt värdelös) och flygbilder över vissa hamnar (som jag aldrig använder). Tyvärr köpte jag den dyrare versionen med alla finesser men jag använder dom aldrig. jag vill bara ha vanligt standard sjökort där land är gult. (helst utan gatunamn, se annan tråd om detta)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

G2 vision har väl även satellitbilder vilket gör noggranheten bättre, alltså att landkurvorna blir tillförlitligare. Inte så roligt att navigera efter där är sjökortsbilden den bästa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, satellitbilder som gör land grönt och grått i stora pixlade rutor, Totalt värdelöst att se på tyvärr. Att det skulle förbättra noggrannheten har inte jag uppfattat, kanske pga av att jag inte visar dom på skärmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med G2 Vision kan du använda autorutt funktionen. Man ställer in min djup och avstånd mot land typ normalt, nära, sen är det väldigt lika en navigator för bil. Plottern lägger ut en rutt automatiskt till den punkt du pekat på eller sökt fram ur databasen. //Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt min erfarenhet är autoruttfunktionen är tveksam, på gränsen till oanvändbar. Den tar lång tid att räkna fram (åtminstone på min gpsmap 620) , använder undervattenstenar som girpunkter, har svårt att hitta en vettig väg man man själv ser på tre sekunder om man tittar på sjökortet.

De andra extra-funktionerna känns inte heller särskilt viktiga. Det jag vill åt är sjökortsinformationen.

Jag fick mina 2009 års G2 utbytta till G2 Vision, och valde bort vision när jag köpte ett annat område förra året. Lägg mellanskillnaden på en bok med information om området istället.

post-10021139-1394236941,8884_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade denna länk till Garmin som förklarar skillnaden

http://www.garmin.com/se/bluechart

men tom Garmin själva säger (fast inte så högt ) att satellitbilderna inte är någon höjdare. Som jag och andra skrivit i sina inlägg verkar ingen bli imponerad av Vision och de extrafunktioner som man får där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder mest Garmin Homeport för att planera rutter, waypoints mm och sparar från SD kortet till plottern. Så jag kan hålla med om att autorutt funktionen inte används så ofta. Dock delar jag inte uppfattningen att den är så dålig. Har haft en 720S och nu en 5008. //Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har båda.

De tillkommande finesserrna med Vision är:

Att du kan lägga satelitfoto över öar (vilket jag inte uppskattar särskillt mycket då blir det svårare att snabbt se i kortet vad som är land resp hav)

Att du kan välja autogudiens funktion så kan GPS'en lägga ut rutter så är det bara köra (Nä, det är inget jag litar på, jag vill navigera själv, systemet har även vissa egenarter som beskrivs ovan)

Att du kan klicka på markeringar och få vissa förklaringar och flygfot över vissa hamnar (detta är den enda funktion jag uppskattar, men kräver att du har en ganska stor plotter för att du skall ha någon nytta av detta typ 7 tum och större).

Mitt råd är köp större plotter för mella skillnaden om du köper ny utrustning, Köp kort över större område hellre än att välja Vision versionen. Men kolla själv om du är i en Marinbutik så kan du gämföra själv.

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...