Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
ntica

Lämplig mat?

Rekommendera Poster

Inför kommande långsegling/ar. Undrar jag vilken lämplig föda man bör ta med sig?, hållbarhet tex. torrföda brukar beskrivas som lämpligt?! vad x-akt menas med detta? gärna konkreta förslag. burkmat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämplig mat att ta med är sådan mat man tycker om att äta. Provianteringen bör även anpassas efter de lagringsytrymmen man har ombord. Kyl och/eller frys gör ju provianteringen mycket enkel.

Det är även bra att ha proviant som kan ätas utan att behöva tillagas först. Om det skulle bli så att man blir utan bränsle till spisen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Föreslår mycket sk basvaror. Rotfrukter, ägg, mjöl, pasta samt konserverade grönsaker som man kan värma bara och kryddsätta. Sedan beror det på vilka kokmöjligheter man har.

Jag fick mycket tips av Milou efter hennes första stora seglats när hon visade upp båten på Älvsjö. Läs det hon har skrivit. Kanonbra. I synnerhet, tycker jag, eftersom hon är vegetarian som jag. (Jag har varit det sedan födseln och ohejdat vana och tål inte protein pga brist på vissa enzymer.) Enligt Milou så är det lättare och enklare att hålla den kosten ombord.

Lady Annila, var är ni nu? Kan du skicka email?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. är ngr. märke bättre lämpade än andra kanske? el. man kanske bara ska ska gå efter bästföre & lämplig temperatur?!...Har svärt att få till en ordentlig kyl, mest pga av platsbrist...hm...Kommer ej heller att använda watermaker utan detta får bli flaskor dunkar. Hur håller sig dricksvatten egentligen? mörk &svalt = lämpligast?! tillsätta ngt.? lämplig mängd vatten/dag? ? reserv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...