Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Jonaslatt

behöver man någon mer vikt ifram?

Rekommendera Poster

Detta är mitt andra år med båt. Har en liten äldre selco motorbåt. Isomras hade jag en äldre chrysler kortriggad 35hp. Gick helt okej och stabilt i vattnet. Nu har jag skaffat en äldre 60hp långriggad. Väger lite mer cm förra motorn. Jag ska förstärka båten Ibak och höja lite så nya motorn blir rätt Längd. Fundera på om man kan behöva någon vikt i fram på båten nu? För att fåden 'rak' i vattnet. Eller är det helt meningslöst. Kanske dum fråga men är rätt ny och håller på att renovera den nuså vore kul om allt blir perfekt. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm Ifrån i fören eller vad man ska säga så är det v-format där man har fötterna. Tänkte om man kunde hälla gjuta i kanske 10 liter cement eller något liknande där. Men kanske blir förmycket /lite vikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att åka till lokala däckhandlaren och fråga om gamla balanseringsvikter. Vår kille brukade spara ett gäng just för när båtägare kommer och frågar för att använda som barlast. Vi fick ta så mycket vi ville vilket blev nästan 40 kg!

Dessa tvättades sedan med avfettning och så sydde vi korvar av överblivet kapelltyg. Dessa fylldes med vikterna och syddes sedan igen. Fördelen med dessa är att de är lätta att hantera, man kan prova sig fram till rätt vikt och inte minst var de gratis!

Bäst är att åka till däckhandlaren direkt efter däckskiftessäsongen (absolut inte mitt under den...de brukar vara väldigt stressade då) men har du tur hittar du någon som inte skickar in vikterna till återvinning så ofta.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är, med dagens metallpriser, tveksam till att du kan få blyet gratis, men det kostar inget att fråga. Gångläget på båten reglerar du med riggvinkeln, i alla fall i planingsfart. Att laborera med vikter känns mer som en nödhjälp när båten har på gränsen till för svag motor och är svår att få i plan, men det problemet kommer inte du att få. Hur mycket skiljer vikterna på motorerna, 20kg? Så känslig tror jag inte Selcon är så att det påverkar nämnvärt. Vikterna på olika förare skiljer betydligt mer även om den vikten hamnar något längre fram i båten. Så är mina tankar. Du får återkomma med hur utfallet blev i sommar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är, med dagens metallpriser, tveksam till att du kan få blyet gratis, men det kostar inget att fråga.

Du må vara tveksam men jag fick ju bevisligen 40 kg helt gratis i somras så hittar man bara rätt ställe så behöver man inte betala. Jag gissar att det är så att däckhandlarna inte får något betalt eftersom det krävs lite att ta hand om vikterna. Vikterna är består ofta av två delar av olika metall som måste separeras och själva vikterna är i sig olika metall (bly eller zink) så det är inte bara att slänga ned allt i en degel och gjuta nya grejer. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig till att handlarna får betala för att bli av med vikterna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt att det är som du skriver, att värdet är noll eller t.o.m. en kostnad för däckhandlaren. Men att dela på de olika metallerna är jätteenkelt. Bara att värma med gasol till blyt smälter. Smältpunkter Järn > 1000 grader, zink 419 och bly 328. En kamrat som håller på med pistolskytte och laddar patronerna skälv använder bl.a. balanseringsvikter. Bara att värma och gjuta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...