Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
zippo

tyngdpunkten på en comfort 26 a?

Rekommendera Poster

Hej!

I vår har jag tänkt bygga om min vagga till en enaxlad upptagningsvagn.

Jag har hört att tyngdpunkten på båten ska ligga ca 2-3 dm framför axeln. Stämmer detta?

Sen undrar jag om det är någon som vet var tyngdpunkten är på en comfort 26 a, eller hur jag tar reda på det?

mvh Leon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Leo!

Ställde samma fråga som du när jag köpte min Fingal. Fick inga svar.

Men jag gjorde så här. Medan båten hängde i stropparna ställde jag en 2x4 stump på högkant och kranföraren ställde ner båten försiktigt. Flyttade om brädbiten tills vi fann tyngdpunkten.Det krävs en skicklig kranförare och lite tid förståss.

Ang axelns läge. Om du skall ha kultryck efter efter bilsläp, ta ej över 100 kilo. 25 kg minimum.

Traktorsläp med hitch-krok koppling( det är en ring på draget, det är sånt jag har på min å drar med traktor) då kan man öka till kanske 2-300 kg. Anledning? Stabilare gång när man drar släpet.

(Hoppas jag slipper snack nu om kilo. Jag vet att det är en kraft och skall mätas i N)

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en bild på nätet på en comfort 26a som står på precis en sån vagn som jag tänkt bygga, så jag utgår ifrån den!

Jag undrar också var jag kan få tag på järnbalkar för att bygga själva dragstången?

mvh Leon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, ett tillförlitligt foto kan nog ge en tillräckligt hyfsad uppfattning om tyngdpunkten för din vagnkonstruktion!
Finliret med exakt kultryck borde sen kunna ske i efterhand ifall båten kan flyttas längsledes, någon eller ännu hellre några decimeter, i sin nu hjulburna vagga? Markeringar, eller kanske ännu hellre styrande klotsar, kan då anbringas till kranskötarens fromma??

Frågan om hur 1,8 tons-båtens positionering påverkar kultrycket, alltså hur många centimeter tyngdpunkten bör ligga framför hjulaxeln, beror väl också på släpets längd (hjulaxel till dragkrok).
[Rätt enkel matematik vad jag kan begripa, kort sagt ett vridmoment som jämförs vid sina olika hävarmslängder (hjulaxel-båttyngdpunkt respektive hjulaxel-dragkrok)? Felar kultrycket så kan man nog räkna lite, och sen bara behöva justera positionen en enda gång. ]

Hittade några godbitar vid googling;
En kalkulator, förvisso ligger 1800 kg rejält utanför skalan men ändå. Lådan kan alltså flyttas ... 
http://www.georgiostheodoridis.se/sv/readArchives.asp?catID=64&subCatID=114&textID=194

Kilogram är ju som sagt en enhet för massa, inte kraft.
Men alla har vi väl en direkt intuitiv känsla för hur mycket kraft som krävs för att lätta på t.ex. en 50 kg:s säck? M.a.o. en riktigt bra handgriplig enhet.
Kalmans dilemma ovan med eventuella petimetrars eftergnäll kan enkelt lösas med bokstaven f . Skriver man kraften som kilogramkraft (kgf) så göre sig gnällspikar icke besvär. :)

Här en bra favoritsajt för allsköns enhets-konvertering, där också kgf ingår bland kraftenheterna ...
http://www.convertworld.com/sv/kraft/

Släpvagnar kan se väääldigt olika ut, råkade snubbla på en forumtråd med många fina bilder. Litet smått OT, men ändå. ;-)
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=41905

Senast ändrad av Thomas-1 | 19 februari 2012 | 16:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tänkt använda mig av axeltappar från biltema. Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Jag tänkte mig dom här:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Slap/Reservdelar-/Axeltapp-fyrkantror-O-55-mm-41033/

Det jag tänkt är att jag svetsar fast axeltapparna i ett fyrkantsrör så jag får den bredden jag behöver för min vagga. Och sedan svetsar jag bara fast min axel på min vagga.

Vad tror ni om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...