Tollaren 6 Postad 15 Februari , 2012 Hej! Har sökt lite tidigare ang. detta men inte hittat mitt svar. Jag förstår att det blir ett undertryck i slangen men borde det inte vara något hål i slangen så att vattnet i båten sugs med ut, eller hur fungerar det? Det sitter även en kulventil med trasigt reglage. se foto. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 15 Februari , 2012 Här kommer en bild på enheten på skrovet. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 228 Postad 15 Februari , 2012 Har lite svårt med länkar som inte fungerar när man skriver med mobilen, men om du kikar på trabatsakuten.nu under Tips & Trix så finns en bra beskrivning kring utformning av den typen av självläns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 15 Februari , 2012 Hej igen! Tack för snabbt svar. Har tittat på på den sidan tidigare men får ändå inte ihop det. Principen kanske är samma, men på min båt är det en slang från ett utsläpp ovan vattenlinjen till ett utsläpp i botten på båten. Som jag tolkar det skall väl vattnet pumpas ut under vattenlinjen? Varför finns då ett utsläpp ovan? Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 228 Postad 15 Februari , 2012 Fast det kan ju vara så att en tidigare ägare kopplat ihop slangar lite efter eget huvud, och det betyder att det kanske varken är smart, logiskt eller fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 15 Februari , 2012 Ja, tanken har slagit mej... Inte första felet jag hittat. Har renoverat elen i båten. Den gamla var under all kritik kan man säga. Nu har jag kommit till att byta ut den gamla durken mot en ny. Då dök denna frågan upp. Har inte sett denna konstruktionen tidigare. men om någon sett den tidigare eller har några tipps så hör gärrna av er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 15 Februari , 2012 Tror vi kan stödja Peter_K och konstatera att denna slangkopplingen har ingen funktion att fylla, mer än att förhindra att vatten kommer in genom bottengenomförningen. Kan det vara så att det är ett vattenintag till en tidigare motor och att motorn blivit bytt. Slangen i skrovsidan kan ha varit till en länspump, som är bortplockad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 15 Februari , 2012 Hej! Ja, ni har säkert rätt i att den fyller ingen funktion. Tror dock inte att det varit till någon vattenkylning. Jag skall byta kulkopplinen, dela på slangen och använda självlänsen som den skall fungera. Utsläppet ovan vattenlinjen skall jag använda som avloppet till diskhon. Jag skall nämligen bygga ett enklare pentry när durken är på plats. En fråga: Tänkte ev använda Biltemas 2-komponents polyuretan att måla inv. botten, kan det funka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 15 Februari , 2012 Biltemas använde jag när jag målade durken på ekan och det fungerade bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Februari , 2012 Jag förstår inte riktigt vad du menar med självläns i detta sammanhanget. Bilden på intaget är ju ett sånt intag som man använder för att ta i vatten till kylvatten på en motor. För mig är självläns en annordning som tömmer sittbrunnen på vatten .Regn eller överbrytande sjöar. Sittbrunnen i fråga måste ju va över vattenlinjen för att självlänsen skall fungera. Är den under vattenlinjen så fyller ju havet brunnen. I ditt fall båten. Är avståndet mellan sittbrunnens underkant och vattenytan liten brukar man kosa slangarna. Din slangkoppling kan knappast va nån självläns - åtminstone inte enligt mitt synsätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 15 Februari , 2012 Hej! Min mening med självläns är den som beskrivs på Träbåtsakuten. Att slangen tömmer vattnet i båten då den körs frammåt pga ett undertryck i slangen så sugs vattnet ut. Men visst jag kanske har fel ang. min självläns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser