Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
Mackey

Myrr i bottenfärgen - gör det underverk?

Rekommendera Poster

Jag borde väl egentligen inte ta upp detta eftersom ingen gjort det tidigare här på MG eftersom jag tycker att man ska vara försiktig med att sprida gifter i våra vatten, men samtidigt är jag ju intresserad av hur det funkar och hur vanligt det är.

Jag har hört av vänner att ett par matskedar Myrr i bottenfärgen gör underverk.
- Är det någon som har prövat?
- Hur är resultatet?
- Har du testat med och utan Myrr på samma botten under samma säsong?
- Lite fakta om vilken färg som använts som Myrrbärare.

Är det någon där ute på MG som kan bedöma vilken effekt Myrr kan tänkas ha på vattenlevande organismer eller på oss som äter dessa?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd Cayennepeppar i stället. fungerar utmärkt och grönsaker är inte miljöfarliga. Blanda i en burk per 750 ml färg

Senast ändrad av sea-ray_230 | 15 februari 2012 | 09:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mig veterligen finns det ingen som gjort riktiga tester som visar att cayennepeppar eller myrr fungerar, dvs målat fält med färg med eller utan iblandning på samma båt. Hade det fungerat och inte varit skitdåligt för miljön kan man ge sig tusan på att någon sålt färg med detta redan färdiginblandat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat och har kunder som testat, bla på västkusten med utmärkt resultat, så det är inga konstigheter med det. Det blir för starkt för organismerna som vill fästa vid botten. Har en vän i Thailand som använder cayennepeppar men 0 påväxt där. Myrr har jag dock ingen aning om och har aldrig hört talas om.

Googla på cayennepeppar och bottenfärg så får du säkert fram något

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men hur vet du att samma bottenfärg INTE hade fungerat om du struntat i cayennepepparen? Alltså, har både sökt och efterfrågat test lika det jag beskrev, har inte hittat något som bekräftar effekten, bara folk som tycker det verkar fungera utmärkt blandat i färgen, men då utan referensytor. Det räcker inte för mig. Men, det sabbar med största sannolikhet inte miljön i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bottenfärg du använder skall vara godkänd av Kemikalieinspektionen för det område du ska ha båten i.

Cayenne eller Myrr är inte godkänt.

Ska man fuska (bryta mot lagen) kan man lika gärna använda något som bevisligen fungerar, alltså kopparbaserad bottenfärg från t.ex. Norge.

Med egna hopakokade kemilkalier kan resultatet bli katastrof för miljön. Kopparbaserade bottenfärger vet vi ganska mycket om och utgör troligen mindre belastning för sjön än egna hopakokade recept.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För en gångs skull håller jag med crabfish, inte vanligt förekommande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gör även jag, i en hel del grejer faktiskt, det är bara med 0,2 lagen han är ute och cyklardevil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur jag vet. Använt samma Mille från år till år, först utan cayennepeppar och sedan med. Googla så får du fram många som testat samma sak.

Och så var det hurvida det är godkänt? Jepp det är det. Cayennepeppar är en grönsak och ingen kemikalie som tex zinkoxiden som är den som förbjöds nu. Du får nog både ha gurka och tomater i också om man så vill angel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag spolat över botten med högtryckstvätt så att botten blev ren bottenmålade jag. När jag i det närmaste var klar kom varvsägaren och började prata på det där med Cayennepeppar.

Här ute på västkusten är det middag kl 12.00 - aningen man har nåt att äta eller inte. När jag var hemma på middag tog jag med mig en burk Cayenpeppar, som jag hällde i den färgen jag hade kvar. Målade hela rodret och två stora fläckar på varje sida.

Seglade mycket hela sommaren (till skillnad från året innan). När jag tog upp fem månader senare var botten en veritabel katastrof. Jag har aldrig någonsin haft så mycket havstulpaner under mitt snart 50-åriga seglarliv som det året jag delvis målade botten med Cayenpeppar iblandad i bottenfärgen.

Jag vill inte påstå att det var Cayenpepparens fel att jag fick så mycket havstulpaner. Det var nog bara ovanligt mycket havstulpaner det året. Året innan (utan cayennepeppar) fanns det nästan inte någon, fastän båten låg still i vattnet i 11 månader och över vintern.

Efter mitt prov är jag mycket skeptisk till de som påstår att det fungerar med Cayennepeppar. Det märkets ingen skillnad på de ställena där jag blandat i peppar. Det var lika illa överallt.

post-945-1394236940,5555_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det är ju exakt det jag menar! Olika tillverkningsår, kanske förändrade recept, olika mycket beväxning olika år, använt båten olika mycket osv, det blir för många osäkerhetsfaktorer för att avgöra om det funkar. Så, när jag söker på nätet hittar jag exakt det du beskriver, folk tycker se en effekt, men verkliga referenser saknas. Och, det räcker liksom inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer! Har letat grundligt efter försök som verligen bevisar att cayennepeppar har en effekt, men aldrig hittat något. Däremot finns det massor av dåligt designade försök där resultatet beskrivs som lyckat, men i själva verket baseras på okritiskt önsketänkande. Underligt är att folk ofta blir så förbannade när man ställer kritiska frågor. I en tidigare tråd i samma ämne frågade jag, tycker jag själv mycket försynt, om personen ifråga hade jämfört på någon yta utan tillsats av cayennepeppar. Som svar fick jag ett otrevligt och ganska aggressivt mail.

År 2000 testade Sjöfartsverket några nya bottenfärger mycket grundligt. En av dem hette EcoMar 2000 och var baserad på capsaicin, som är den aktiva substansen i cayennepeppar, d.v.s. den komponent som ger den brännade effekten. EcoMar hade bland de sämsta resultaten och måste betraktas som oduglig. Såvitt jag vet finns den heller inte kvar på marknaden. Detta bevisar förstås inte att caynnepeppar måste vara verkningslöst, men det är ändå en stark indikation.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vi på MG skulle ju kunna experimentera i en större skala. Det är bara att varenda en skaffar en träplanka typ 50 x 10 cm, i varje ände målar en 10x10 cm fält, det ena fältet med ens vanliga bottenfärg, i andra änden samma bottenfärg med cayenpeppar. Sen spikar man fast plankan vid bryggan (eller liknande) under vattnet vid sjösättningen, tar upp vid båtupptagningen, fotar, och skickar bilden till denna tråd.

Om vi är 50 man som gör det så borde vi få ett bra statistiskt underlag. Jag antar att tester med giftfria bottenfärger blir mest utslagsgivande.

Vad tycks ? Och varför inte ett tredje fält med Myrr ?

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 15 februari 2012 | 15:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Märkligt att alla pratar om Cayennepeppar. Jag kan inte se att TS ens har nämnt Cayennepeppar. Frågan gällde Myrr. Och så vitt jag  vet är Myrr riktigt giftigt! Jag hoppas verkligen att folk inte börjar använda det i bottenfärgen. Här bör försiktighetsprincipen gälla, dvs använd inget som du inte vet är ofarligt. Det vore rent ut sagt för j-gt om vi förgiftar våra vatten bara för vår egen bekvämlighets skull, Det finns produkter (godkända) som fungerar hyggligt. Använd dem, och var beredd på att emellanåt behöva skrapa eller borsta vid torrsättningen. Jag blir mörkrädd när jag hör att folk tydligen redan använder Myrr. Jag undrar hur omfattande det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått tag på fartygsfärg för några år sedan och bottenmålar bara vart fjärde år....har aldrig haft någon beväxning! Har inte provat något annat och tänker inte göra det heller!

Man bottenmålar väl för att det inte ska växa nå´ t..? och inte för att det ska se fint ut! Sen får kemikalieinspektionen m.fl tycka/säga vad de vill!

Vet inte var man kan få tag på denna färg idag, men man kan kanske komma över färg i Norge som också fungerar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är myrr verkligen giftig ?? Jag trodde att dess verkan berodde främst på att små partiklar kväver myrorna ? Har använt myrr i trädgården för att skydda vissa växter från myrorna. Har även vattnat dessa växter och har aldrig märkt att livet i marken skulle skadas efter vattningen, dvs daggmaskar fanns alltid kvar efter myranvändningen. Och då talar vi om volym på några tiotals dm3, och inte om ett helt hav.

PS: Tolka inte detta inlägg som att jag förespråkar användandet av Myrr som bottenfärg, jag får bara inte ihop det som står i denna tråd jämfört med mina egna erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Myrr är giftigt för vattenlevande organismer enligt datasäkerhetsbladet från tillverkaren. Se länken högre upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska måla en bit utan cayennepeppar i år och återkommer med rapport i tråd i höst. Så har vi löst den delen av debatten. Återkom gärna med Myrrtesten någon. Jag törs inte ha i det om det dödar fisken jag ska fiska cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Användadet av cayennepeppar är som Peter K skriver orelevant då floran av havstulpanerna skiljer sig i mängd från ett år till annat. Alltså kan man inte vara säker på att det har någon verkan just det året då det kanske är mindre med tulpaner över lag.

Att sedan blanda egna gifter i färgen är helt förkastligt och borde innebära fängelsestraff för allmänfarlig ödeläggelse. Om fisken förgiftas, och någon sedan äter den och skadas skulle Mackey nog må dåligt av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt pseudonym, jag skulle definitivt må dåligt om min enkla fråga om Myrranvändning i båtbottenfärg skulle leda till att någon skadas.

Jag måste säga att jag mår ganska bra av att inte många verkar använda Myrr och att pseudonym med flera säger ifrån på skarpen när det gäller blandning av egenkomponerade giftfärger.
Tack för det!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen är att det i första inlägget efter frågan stod som ovan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd Naga Jolokia istället,världens starkaste chili. Har testats i bla Granater av Indien,lamslår offret ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som en inbiten chilihead kan jag tillägga lite när det gäller cayennepeppar och andra chilifrukter.

Den verksamma substansen, capsaicin, den vi upplever stark, är i praktiken ett milt nervgift som endast påverkar däggdjur. Personligen tycker jag det är en fantastisk prestation av naturen då syftet torde vara att få bättre spridning på sina frön. Chilibusken vill helt enkelt att fåglar skall äta frukterna och sedan släppa ut fråna med avföringen långt från den ursprungliga växtplatsen. Även fröna är anpassade efter fåglars tarmsystem.

Det enda som cayennepeppar borde hjälpa mot i båtsammanhang är i så fall för att förhindra att valar eller sälar suger sig fast på skrovet, vilket jag tror är ganska ovanligt. Men sälarna är ju på återväxt har jag hört så visst, det kanske kan bli ett problem.

För övrigt är just Cayennepeppar en relativt mild chilifrukt med sina 5000 grader på scovillescalan (Sträcker sig från 0 till 16 miljoner och anger hur mycket frukten skall späs ut innan styrkan försvinner helt, 16 miljoner är ren capsaicinkristall) Den starkaste frukten i dag är Butch T Scorpion som kan hålla över två miljoner scoville. Det brukar slås nytt rekord i styrka ungefär varannat år.

Häll inte myrr i färgen. Koppar är det som fungerar och är minst skadligt för miljön, oavsett vad kemikalieinspektionen säger. Om jag förstått rätt är det som händer med kopparn är att den läcker ut joner ett par millimeter ut från skrovet, dessa joner bryts ner direkt i vattnet och ställer inte till med någon större skada, under förutsättning att vattnet inte mättats. När KI har gjort tester med koppar har man använt mindre kärl som snabbt mättas med resultatet att det blir gift i vattnet som stannar kvar.

Någon med bättre kemikunskaper kan säkert förtydliga och förklara. Hur som helst så är förbudet mot kopparfärger enligt min mening felaktigt och bygger på felaktiga tester och forskningsresultat.

Edit:  Hittade en fin liten förklaring här:
http://www.scda.com/doc/uploaded/file/Koppar-i-batbottenfarg.pdf

Senast ändrad av Gaidin | 17 februari 2012 | 10:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den förklaring jag fått från KI är att de föreningar som kopparn bildar sjunker ned och lägger sig i bottensedimentet och skulle kunna frigöras om man muddrar området och då bli aktiv och skada vattenorganismer.

Troligen är själva muddringen betydligt mer skadlig för vattenorganismerna.

Alternativ risk nämndes av KI om pH balansen kraftigt skulle ändras så kan kopparn återigen frigöras och skada vattenorganismer.

Om pH värdet kraftigt förändras så är det troligen större fara för vattenorganismer än den lilla mängd koppar som skulle frigöras.

Men har KI bestämt så får vi leva med deras beslut.

Sjukt.

Och som vanligt nöjer sig vi svenskar med detta och rättar snällt in oss i ledet med att våra myndigheter alltid har rätt.

Helsjukt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar alltid tjat om fakta och källor.

Här kommer svaret jag fick från Kemikalieinspektionen, varsågod

Koppar är som du riktigt poängterar ett grundämne som finns naturligt i våra hav och som dessutom är essentiellt för levande organismer. I högre halter än de nödvändiga verkar det däremot som ett kraftfullt gift i paritet med de andra metaller du nämner. Kopparhalten i vattenmassan kan lätt komma upp i toxiska nivåer i t.ex. hamnområden och även i naturhamnar ifall många båtar som ligger är målade med kopparbaserade antifoulingprodukter.
Att koppar är ett grundämne bidrar till problematiken eftersom det inte bryts ned i naturen utan anrikas i t.ex. sediment eftersom koppar gärna binder till organiskt material. Så länge den ligger orörlig på sjöbotten utgör denna massa inte ett akut hot mot vattenlevande organismer, men vid förändrat pH eller t.ex. muddring kan det frigöras stora mängder koppar på en gång som skulle kunna utgöra ett potentiellt hot mot havsmiljön.
Koppar bedöms vara bioaccumulerande, d.v.s den anrikas i organismer och kan därmed spridas i närinsväven. Det är dock lite olika hur organismtyper fungerar. Djur som t.ex. däggdjur och fisk kan reglera kopparhalten i kroppen med utsöndring till t.ex. levern. Filterande organismer och växter och alger accumulerar koppar i högre grad.
Att koppar generellt är giftigt mot de flesta sediment- och vattenlevande organismerna (alger, kräftdjur, mollusker, fisk) gör att den är effektiv mot påväxt på båtbottnar. Detta är ju ofta paradoxen med bekämpningsmedel, båtbottenfärger som effektivt bekämpar påväxt men inte läcker gift till övriga vattenmiljön vore väl den ideala!!
Det är ett komplext område och det finns väldigt mycket studier inom ämnet. Hoppas detta ger lite svar på dina frågor, annars är du alltid välkommen att skriva igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en bekant på 80-talet som byggde en större segelbåt i stål. Bygget tog många år och slukade mycket pengar. När det äntligen var dags för sjösättning var också pengarna i det närmaste slut. Men båten behövde ju bottenmålas -den var byggd för längre överhavsseglingar.

Billig vit målarfärg, typ inomhustakfärg inhandlades i 4-litersburkar. Sedan besöktes gamla farmor som, precis som en del andra gamla människor, hade ett stort förråd av gamla mediciner med utgånget datum eller som upplevdes som verkningslösa mot allehanda åkommor. Medicinerna maldes ned i målarfärgen och sedan målades skrovets undervattenskropp.

Båten sjösattes, användes sparsamt under sommaren (det roliga var att bygga) och åkte upp på hösten igen -med kraftig beväxning. Det fungerade inte med andra ord. Däremot vet vi inget om hur sjuka, eller friska, fiskarna blev.

Jag rekomenderar alltså ingen att blanda i en massa konstigheter i bottenfärgen

Senast ändrad av Mambo | 17 februari 2012 | 14:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå koppar så är det ju det som gäller som biocid i bottenfärg i Östersjön igen. Zink är borta, tidigare har ju färgfabrikanterna genom att hävda att zink är ett bindemedel rundat lagstiftningen, men nu kommer det att klassas som biocid och blir därmed förbjudet.

Förvirrande - jajjemensan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig till 100% att man inte skall blanda egna mixturer vad det gäller bottenfärger, dock så var ju inte din väns test särsklit relevant med tanke på att inomhustakfärg är vattenbaserad och faller därmed av tillsammans med mormors mediciner.laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...