Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
c505

Förarbevis Båtkörkort

Rekommendera Poster

Crabfish, att fundera över är att om man inte har en nedre gräns innebär det att man i praktiken inte får paddla luftmadrass vid stranden utan körkort, och det är ju bara konstigt..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missförstånd är lätt.

Men kanoter mm som ska ut i farleder och kanske efter mörkrets inbrott bör vara medvetna om rätt lanternaföring mm. Samam med mindre motorbåtar som också ska följa väjningsregelr mm.

Men vill man missförstå så kan man ju ta med simmare med simmdyna ocksådevil

OBS för de mindre farkosterna skrev jag om enklare teoretiskt prov och inte båtkörkort som jag anser är något betydligt mer krävande.

Senast ändrad av crabfish | 20 februari 2012 | 22:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte ganska bra redan nu.?

Vanligtvis får man lite lägre premie om man har s.k. nautisk kompetens hos de flesta försäkringsbolagen, visserligen kollas det inte, men ändå ett bra skäl till att skaffa sig åtminstone förarbevis.

Sen har ju SBU båtunionen tagit fram ett antal tilläggskurser (av typen hantera båt praktiskt) som den intresserade kan välja att gå och komplettera upp i den blå boken . Där går det säkert att utveckla vidare, både fler kurser och försäkringsbolagens intresse att se nyttan med dessa. Det är ju vi alla andra som gärna ser lägre premier som kan bli möjligt om vi slipper en massa klåpare som drar upp kostnaderna hos det egna försäkringsbolaget..

Hellre morot än krav...argument som vi kan ha för att påverka försäkringsbolagen kanske.

Även jag är emot regler och en massa krav, om det inte är absolut nödvändigt. !

Men är det tex någon kategori båtar eller båtförare som ställer till med förhållandevis många eller få men alvarliga olyckor då kanske man skall överväga ökade krav för just dessa. Exempelvis motorstarka rätt stora båtar kan vara farliga för omgivningen om de framförs av någon med dåligt omdömme eller bristande kompetens. (skepparexamen och manöverintyg för dessa kanske)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vill säga att även om man är försiktig så räcker inte det kan det sitta i kompetensen också.

Här är ett exempel på att mer övning kunde behövas så händer inte sånt här tex

Eller den här, stort är farligt i fel händer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och för rättvisans skull så finns de de som har pinne som klantar sig också. I detta fall kan otur uteslutas som orsak!

Så när vi möts av liknande personer som framför båtar så, kan även jag tycka att det vore bäst för alla om de stannade i land eller... utbildade sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De som har så stora båtar har med stor sannolikhet redan utbildning men ändå hjälper sådant inte mot klantighet eller dåligt omdöme.

En på samma brygga som där jag har min båt hade gått på grund och bestämde sig för att skaffa förarbevis. Ändå kan han inte hantera sin båt och går varje år på massa skit och skadar båten.

Klantig givetvis och för sådant hjälper inte studier. Kanske praktiskt krav kunde få bort sådanna, men jämför med tv programmet  om Sveriges sämsta bilförare och fundera över hur de som är med i programmet överhudtaget kunnat få körkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är absolut inte ute efter att missförstå, utan att påpeka nödvändigheten av tydliga regler. Idag är ju faktiskt simdynor, kanoter, vattenskotrar, långsamma och snabba motorbåtar samt segelbåtar alla farkoster i lagens mening och samma krav på kompetens föreligger, dvs inga om båten är mindre än 12x4 meter. Att man ska ha olika kompetens beroende på om man paddlar sin kanot på en farled eller efter land, eller efter mörkrets inbrott eller i fullt dagsljus tror jag blir svårt att få till, framför allt rent praktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så att det är svårt att avgöra vilka förhållanden som blir aktuella skrev ministern som en del av argumenten att inte införa något obligatoriskt båtkörkort.

Så vi kan simma lugnt i sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan ju tycka att incitamenten är för små i dagsläget att utbilda sig. Jag har tagit Förarbevis, VHF, kommer att skriva Kustskeppare i mars, och funderar på att skaffa Manöverintyg för Högfartsbåt. Men hade det inte varit för min egna vilja att utbilda mig (plus att jag faktiskt saknar att plugga), så finns det ju ingen egentlig anledning,

Jag tror att det bästa sättet skulle vara att åtminstone försäkringsbolagen blandades in och gav en lägre premie för de som utbildar sig (=> högre för de som inte gör det). Förhoppningsvis finns det väl en positiv korrelation mellan kunniga skeppare och färre antal försäkringsärenden. Om inte kan man nog ifrågasätta hela upplägget med ett båtkörkort.

På detta sätt kommer man att premiera de som tar ansvar, som kan tänka sig att sitta lite vid skolbänken, medan de som tycker att det är skit samma helt enkelt får betala för denna ignorans. För säga vad man vill, men jsut ekonomiska incitament brukar ju trots allt vara de mest effektiva...

Här tror jag dock att branschorganisationer och typ SBU måste vara med att trycka på, då bolagen uppenbarligen inte kommit på detta själva. Vilket väl antagligen betyder att de inte direkt ser en fördel med att deras kunder är utbildade...

Senast ändrad av Arne_Anka | 21 februari 2012 | 13:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut!
Tror att båtkörkort är långt borta, det är inte en prioriterad fråga.
Finns inget att vinna politiskt eller ekonomiskt på det.

Däremot kan jag rekommendera en förarbevis-kurs för alla som inte gått en, man har större kunskapsbrister än man tror. I alla fall upplevde jag det så själv när jag gick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjölivet håller på att sönderregleras av allehanda stollar. Moralpredikanter, politiker som inte vet ett dugg om sjön, nykterhetstalibaner etc, alla ska visa sig Bror Duktig med sina pekpinnar. Ingen av dem har empiriska belägg whatsoever, det har de gemensamt.

Det glöms bort att båtlivet i Sverige är säkert, bland det säkraste i världen.

Men lagstiftas ska det, och lagar kostar pengar att vidmakthålla. Tänk på det när ni läser att det saknas resurser, bla inom vården.

Det är farligt att leva, man kan dö. Lagstifta, lagstifta, lagstifta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, själv skulle jag rekomendera en kurs för alla som inte har självdiciplinen att ta reda på nödvändig fakta före man ger sig ut med båten.

Jag själv gjorde det och inget nytt som jag saknat fanns med vid kursen jag gick för förarbevis, men nu kan jag navigera med passare, gradskiva och transportör. Kommer dock aldrig att tillämpa detta. Kunde före kursen läsa sjökort mm.

Skulle dock rekomendera alla att se över sin båt, kolla brandsläckare, se över att tankar är jordade, kolla elsystem mm. Se till att båten är sjövärdig och skaffa gärna nya bra flytvästar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...