c505 0 Postad 14 Februari , 2012 Jag vet att den här frågan har ältats fram och tillbaka länge nu men vill ändå ta upp den på nytt. Anledningen är jag häromdan fick höra att nu skulle det bli obligatoriskt med körkort för alla motordrivna båtar. Det här har jag hört förut men då gällde det förslag på båtar över en viss storlek, hastighet och motorstyrka. Båtar typ en en liten eka på 4-5 meter med en aktersnurra på 5-10 hästar skulle inte omfattas. Det här är vad jag hört och vet att förslaget till båtkörkort dragit ut på tiden i olika instanser. När jag nu hör att det är på gång och att det skall omfatta alla motordrivna båtar undrar man naturligtvis om detta verkligen stämmer. Vad är sant, vad är inte sant? Jag har letat runt på nätet men inte hittat något nytt i det här. Har själv en liten Crescent 505 från 70-talet med en 9,9 hästars Honda och har aldrig fått upp den i mer än 7 knop enligt GPS `en. Med det snipskrovet spelar hel eller halvgas ingen roll. Det blir inga längre distanser för min del utan åker en bit ut i viken nån dag vid fint väder. Missförstå inte det här inlägget nu, jag har inget mot en ökad kunskap i framför allt sjövett. Jag undrar bara om min båt kommer att beläggas med krav på ett båtkörkort. Så om någon vet mer om det här är jag tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 14 Februari , 2012 Du bör nog berätta vart du hörde det ifrån ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 Februari , 2012 De senaste jag hörde var att man hade sett över frågan igen men att man lagt det det på is för längre tid framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lil-Bossan 0 Postad 17 Februari , 2012 Jag har, som Rolle skriver, hört att det är lagt på is ett tag framöver. Om jag inte minns helt fel så tror jag det var av kostnadsskäl. (Osäker) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Februari , 2012 Här är lite fakta om läget för båtkörkort Glöm båtkörkort och register, enligt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd http://www.svd.se/naringsliv/tema/bat/ministern-glom-batkorkort-och-register_6167715.svd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Februari , 2012 Jag anser att oavsett om man beslutar om ett båtkörkort i framtiden är det lika viktigt att båtfolket kan reglerna idag för att öka på säkerheten vid möten på sjön. Som det är idag är det många nya båtägare som inte har en susning om vad som gäller, eller så kanske det är så enkelt att de rent av skiter fullständigt i det? De tror kanske att det löser sig när det uppstår några tveksamheter, eller att den andra kan säkert mer än jag så h*n väjer säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Februari , 2012 Nu är jag för utbildning och anser att man på något sätt ska skaffa sig rätt kompetens för att framföra sin båt på ett säkert sätt. Dessutom regleras detta redan i sjölagen. Men som du skriver att man ska veta hur man gör vid möten. Borde väll gälla mellan segelbåtar då det är lite svårare att göra rätt. Men för de som skaffar en mindre motorbåt är det busenkelt. Högerregel mellan motorbåtar plus det om upphinnande båt Möte med större båtar och segelbåtar sä är det alltid motorbåten som får väja (segelbåt som går för motor är att betrakta som motorbåt) Hur svårt kan det vara? Behöver man gå en kurs för det ska man överhuvudtaget inte köra båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Februari , 2012 Dessvärre finns det allt för många som envisas med att gå för om istället för akter om vid passage. Om man sedan skulle påpeka något om det så får man ett finger i luften tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 18 Februari , 2012 Håller med pseudonym och andra om att även om reglerna - som crabfish skriver - är busenkla om man kör motorbåt så verkar allt för många inte ha en aning om vad som gäller. Busenkla regler borde medföra buskort och busbillig utbildning för båtkörkort och då är det väl inte så himla farligt att ha ett obligatoriskt båtkörkort??? Förhållandena till sjöss har ändrat radikalt och då är det väl lämpligt att även förändra kraven. Det är lite samma sak som snöskoterkort, tidigare behövdes det inte men nu när antalet snöskotrar ökat och motorstorlekarna och fartresurserna når nya höjder har krav på förarbevis införts. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Februari , 2012 Det kommer dock alltid att finnas de som skriker att den sista friheten tas ifrån dom om båtkörkort skall införas, så de kommer helt sonika att strunta i att ta det ändå. Troligen lite som det säkert är med 0,2-lagen. Det finns säkert en hel del som struntar i den oxå bara för att den inskränker på deras så kallade frihet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Februari , 2012 Jag är för utbildning i någon form, i egen regi eller via någon skola. Dock är detta inte samma som gott omdömme och hyffs på sjön. Inför gärna båtkörkort men det blir troligen knappast bättre. Knappast något med frihet liknande 0,2 lagen. Vad jag syftade till med mitt inlägg är att väjningsreglerna är så enkla för de med motorbåt så det kan knappast vara det som är problemet. Problemet är nog snarare arrogans Har man inte koll på vad som gäller på sjön ska man stanna kvar på landbacken är min åsikt. Senast ändrad av crabfish | 18 februari 2012 | 19:20 Senast ändrad av crabfish | 18 februari 2012 | 19:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Februari , 2012 Jag håller med dig ännu en gång Harry. Ska det fortsätta så här kanske vi rent av blir vänner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Februari , 2012 Nu är vi snart en enda stor familj igen..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 18 Februari , 2012 ...we shall overcooooooo-ho-ho-ooome... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 18 Februari , 2012 I trafiken stöter jag dagligen på de som fått körkortet i ett kellogspaket....så ett båtkörkort tror jag inte löser ett dugg. Vill man skita i regler så skiter man i dem ändå. Hur många av er kör inte för fort dagligdags med bil? Senast ändrad av Rolle85 | 18 februari 2012 | 22:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Februari , 2012 Den sjöng Friggebo i Rinkeby och blev totalt katastrof precis som nu när du tar upp den. asg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Februari , 2012 Man kan ju förenkla det. Vill man försäkra sin båt så får man helt enkelt utbilda sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 19 Februari , 2012 Så när regeringen inte lyckas se fördelarna och utformningen av ett båtkörkort så tycker du att vi ska överlåta detta till försäkringsbolagen att lösa? Min åsikt är att försäkringsbolag skall vara försäkringsbolag och inget annat. Är det verkligen bristande kunskap i sådant som ingår i dagens förarbevis som är ett problem? Själv är jag av åsikten att det är praktisk erfarenhet, omdömme, och teknisk nivå på båten som är orsaken till olyckorna. Om det vore så enkelt att vi kraftigt kunde minska antalet olyckor med ett obligatoriskt förarbevis så hade nog regeringen infört det för länge sedan. Exempel på bristande teknisk nivå, kolla gärna tråden om generator som är aktuell. Ett exempel på en el-teknisk rysare. Tveksamt om batterier sitter fast, tveksamt om det finns huvudbrytare, elkablar som ser ut som spagetti, osv. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=426810 Ägaren av den båten är klar på att det är problem och planerar att göra om elsystemet. Frågan är om vem som helst skall få göra vad som helst med båtars elsystem eller om sådant skall utföras av fackmän. Årlig kontrollbesiktning av båtar kanske löser mer problem än ett krav på obligatoriskt förarbevis. Omdömme, ja det är inte halkan som orsakar trafikolyckor där bilar far av vägen eller kolliderar med mötande trafik. Det är föraren som är orsaken. Förarens brister i omdömme och kompetens. Inte ens dåliga däck går att skylla på för det är förarens skylldighet att se till att de är ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 19 Februari , 2012 En enkel fråga som kanske avslöjar min okunnighet men stå det stipulerat i väjningsreglerna om för eller akter passage? Detta har jag i så fall missat. Att det sen är att föredra är en annan sak. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blubb 0 Postad 19 Februari , 2012 Handen på blinkerspaken, använder du den? Det är ju först när en synlig polis finns det blinkas som bilarna är som några jävla ljusorglar, och det är ingen skillnad på sjön. Själv tror jag att människan kommer att muteras så att armar och ben försvinner,och då kan vi ju inte använda varken bil eller båt. Slutet gott allting gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 19 Februari , 2012 Jag håller med crabfish om att de som inte har koll ska stanna på land och jag tycker Searis förslag är utmärkt, man ska inte kunna försäkra sin båt utan att ha ett båtkörkort. Varför ska vi i försäkringskollektivet drabbas av höga premier för att några slarvpellar vägrar lära sig att hantera sina båtar. Jag kan faktiskt tänka mig att föra resonemanget ett steg längre. För att få tanka en motorbåt måste man visa sitt båtkörkort och så även när man ska fylla färskvatten. Då skulle de körkortslösa drullarna få så mycket problem i skärgården att de förhoppningsvis skulle hålla sig hemma på landbacken. Liknande krav ska ställas på ägare till segelbåtar, när man ska köpa segel ska båtkörkortet visas upp. Nu hoppas och tror jag att några av oss på MG fått hjärnblödning fast jag bara skojade... ...Men jag tror trots allt att ett krav på utbildning skulle ge någon positiv effekt, annars kan vi ju skippa körkortsutbildning för mc, bil, buss och lastbil. Hörde att man i Grekland lägger fastighetsskatten på el-räkningen för att få folk att betala den skatten, ingen vill ju vara utan el. Kanske kan man göra något liknande genom att samköra båtregister, båtkörkortsregister, folkbokföringsregister och elbolagens abbonentregister för att kunna stänga av elen för de familjer som äger en båt, men saknar båtkörkort. Mackey Lite rättning bara... Senast ändrad av Mackey | 19 februari 2012 | 11:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 19 Februari , 2012 Vore kul att veta vad ni anser är ett båtkörkort? (eller vad ett sådant skulle innebära om det infördes) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 19 Februari , 2012 Ja det håller jag med om. Vi pratar nu om något helt odeffinierat som var och en har sin egen uppfattning om vad det är. Jag har själv inte tänkt så mycket på det faktiskt... Ja, vad kan ett båtkörkort vara? Jag tror inte att ett båtkörkort är samma sak som det teoretiska Förarintyget. Båtkörkortet tänker jag är något mera praktiskt orienterat, kanske mer som Båtpraktikintyg (dager resp. mörker). Jag fick själv min första snurrbåt när jag var 8 - 10 år (minnet sviker), jag var praktiskt ganska kunnig eftersom jag gått i pappas båtpraktikskola i många år, men jag var ingen hejare på teori och på att navigera och det behövde jag inte heller kunna. Jag kände till varenda grynna och sanbank i området, kunde alla sjömärken, kunde väjningsreglerna och kunde även lägga till båten. Navigation och teori tror jag är steg två i båtägandet, först gäller det att praktiskt kunna hantera båten på ett förnuftigt vis. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grangesdanne 0 Postad 19 Februari , 2012 Jag tog mitt förarbevis nu i vinter, jag lärde mig massor, fick även tips på mycket som inte ens stod i läroboken. Det finns säkert många som inte behöver gå någon typ av utbildning, som har lärt sig av erfarenhet, eller ex. av föräldrar, kompisar. Det är ju inte det mest komplicerande att framföra en båt. Men jag tror iallafall att ganska många skulle lära sig, kanske inte mycket men något, om dom gick en kurs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 19 Februari , 2012 just det jag menar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 20 Februari , 2012 Jag tycker det är jättebra med förarbevis och jag håller med grangesdanne om att man lär sig mycket. När jag tog mitt förarbevis på 70-talet ingick även en dags praktik. Det kanske var kursledarens eget initiativ, vad vet jag. Det jag vill få fram är att jag tycker att ett båtkörkort ska ha en praktisk inriktning och att den teoretiska utbildningen är steg två. Teori är svårt för yngre barn och inte ens nödvändigt (varken för barn eller vuxna) om man använder båten i ett begränsat område som man känner till väl. Man kan jämföra med att lära sig sitt modersmål, först (som barn) lär man sig tala (praktik) och senare lär man sig grammatik (teori) för att komma vidare ut på den språkliga oceanen. (Där fick jag till det...) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 20 Februari , 2012 Absolut för ett körkort. Ska gälla för båtar över 7m/7 knop. Inte för roddbåtar, kajaker, segeljollar osv - det blir löjligt. Ett enkelt kort där man får lära sig prickningssystemet, väjningsregler, lanternföring - ungefär som dagens förarbevis, enkelt såsom EU-moppe eller skoterkortet är utformat. De som har förarbevis (eller högre...) kan få det omkonverterat. En övergångsperiod på, säg 5 år? så att man hinner utbilda de som vill. Kopplat till någon form av trafikförsäkring... kanske? Finns för- och nackdelar med det systemet. Lutar mest åt ja för min del. Förhoppningsvis innebär detta en större respekt för sjön, väjningsregler, medmäniskor. Idioterna blir man inte av med, men de som beter sig illa pga okunnighet slipper man. Tror de är fler än idioterna, men har inga belägg för det påståendet egentligen, bara en känsla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Februari , 2012 Själv anser jag att ett båtkörkort borde innebära både praktiskt och teoretiskt prov. Ett förarbevis är inte ett båtkörkort utan är endast teoretiskt prov, idag väldigt fokuserat på navigation. Båtkörkort med olika typ beroende på båttyp, segel, motorbåt och storleksberoende. Anser att allt som färdas på vattnet, kajaker, kanoter, rodbåtar mm borde ingå men i olika grad. De mindre farkosterna kanske räcker med ett enklare teoretiskt prov. Ett båtkörkort skulle gå att dra in vid allvarliga föreelser. Men frågan är om det behövs ett båtkörkort, finns det ett problem idag och som skulle lösas med ett båtkörkort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 Februari , 2012 Absolut för ett båtkörkort, även att man måste avlägga ett prov typ var 5.e år, annu viktigare är det att genomföra 5-års prov i biltrafiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 20 Februari , 2012 Japp , i förlängningen hålet i statskassan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser