befindlichkeit 0 Postad 14 Februari , 2012 Det slog mig just att det kanske finns andra som är som jag ibland MGs forumbesökare, dvs. ständigt nyfiken på och intresserad av hur andra båtar är att segla. Jag går i funderingar på att skaffa mig något lite robustare än min Granada 24 att segla ut mot horistonten i, men hur fasen ska man veta vad det är man letar efter om man inte har testat? Och det var alltså då det slog mig att man skulle kunna byta båt med varandra över en dag, eller bara en eftermiddag. Jag bjuder härmed ut min mycket enkla lilla skuta (Granada 24, som sagt) till den som är intresserad av att testa hur hon beter sig på sjön framåt våren/sommaren, i mån om tillgänglighet. Dessutom passar jag på att kasta ut ett par krokar som skulle kunna intressera mig att provsegla: Alla typer av Laurinbåtar, Allegrobåtar, Amigobåtar, Vagabond 31, Bacchant IV och andra långkölade skepp, gärna med kosterskrov. Det kunde ju bli en trevlig eftermiddag där man testar varandras båtar och för den misstrogne finns det ju inget som hindrar att man gör det tillsammans med ägaren. Det skulle vara väldigt kul om någon nappar. Jag finns i Göteborg, men allt längs västkusten är inom räckhåll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 16 Februari , 2012 Tycker det låter kul (även om västkusten är långt från Norrtälje där vi ligger). Man behöver ju inte provsegla båtarna om man inte vill utan man kan bara visa upp lösningar man gjort och annat kul för likasinnade. Som en båtträff där man kikar och klämmer på varandras båtar. Så klart avslutas det med grillar och mys på kvällen. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 18 Februari , 2012 Finns det inga vätkustbor här på MG? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oollaa 0 Postad 18 Februari , 2012 jag bor på västkusten strömstad och skulle kunna tänka mig byta min albin 26 mot en seglare/motorbåt kanske t.o.m. på östkusten i en vecka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Februari , 2012 Jodå, det finns det allt. Men jag har ingen lust att byta bort min båt en vecka, och definitivt inte mot någon mindre långsammare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 3 Mars , 2012 Kul med svar! Tycker det låter som en strålande idé med klämma på varandras båtar-träff också, låt oss ses någonstans i sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 3 Mars , 2012 Idén är bra. Det svåra med att välja båt är just att veta hur de seglar och fungerar för övrigt. Går man in på en bilfirma och provkör en specifik bilmodell så är det skit samma var men sedan köper den. De är alla lika från Ystad till Haparanda och utbudet klart större. När det gäller båtar är utbudet mindre och det är svårare att få till en provsegling. För några år sedan ringde en person (en bekant till en bekant) och undrade just om de fick komma och provsegla för de var spekulanter på en lika dan som den jag hade. Det fick de och turen måste ha varit till belåtenhet för de åkte hem och gjorde affär. Befindlichkeit, du skulle gärna få komma och prova min, men den är väldigt långt från de modeller du är intresserad av. Men det kanske går att omvända dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser