Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
satori

Vad är faran/risken med att segla jolleliknande kölbåt

Rekommendera Poster

Det här är alltid spännande att läsa om jämförelser mellan olika båtmodeller och höra allas egna erfarenheter.

har själv startat med maxi 77 , därefter en Jeanneau  IOR -80 talare och sedan en dufour 325 och nu en Dufour 375.

Kan väl inte annat än säga att visst händer det grejer på utveckligen och inte någon gång har jag suttit i båten och tyckt att, jag saknat någon fenomenal funktion från tidigare båtar utan gott njutit av att platsen ökat både genom takhöjd och i samtliga utrymmen. Många klagar på att det inte finns stuv i nya båtar, det förstår jag inte alls då jag upplever att det bara blir smartare och smartare förvaring.

Jag tror nog att alla som skriver här älskar sina egna båtar och pratar väl om beslutet kring sitt eget val.

Angående segelegenskaperna så vore det ju märkligt om alla nya tävlingsbåtar hade bred akter och rak stäv om det nu inte gynnade segelegenskaperna i positiv riktning.

besök de båtar du är intresserad av, titta kläm och känn och provsegla gärna så får man nog bästa informationen.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man ska fundera lite på vad man ska ha båten till, i vilka vatten den ska seglas. Är det mycket skärgårdssegling eller mest öppet hav? Kommer man att ligga mest i gästhamn eller naturhamn?

Moderna båtar, speciellt de som tillverkas nere på kontinenten är många gånger avsedda för havssegling och gästhamnsliv. Man kan t.ex se detta på hur man utformat pulpit och akter/badbrygga. Stäven är ganska rak vilket skapar lång vattenlinje men samtidigt skapar behov av peke ifall man gillar naturhamnar. Kölarnas utforming är ofta effektiv och djup men hindrar tillträde till en del naturhamnar.

Kvalitetsmässigt kan man säkert hitta mycket fina byggen av den modernare typen, man ska inte tro att man får en toppenkvalité bara för att man köper en HR från 80-talet.

 

Men som sagt, även fast man sitter där i sin moderna breda båt av fin kvalité så kanske den inte fungerar som avsett vid skärgårdssegling. Vise värsa med en t.ex vacker slank Smaragd i havssjö (därmed inte sagt att den seglar dåligt i havssjö, tvärtom, men det kanske stänker mera). Då kanhända en underriggad Bavaria känns bekvämare?

 

Så fundera över användningsområde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju tråden ett år gammal, men det kan väl vara intressant att diskutera ändå.

För det första. Jag skulle vilja byta ut jolleliknande mot modern. En Melges24, Viper, CB66 eller kanske Stare är jolleliknande. Knappast de som räknas upp.

För det andra. Även bland de moderna skrovformerna skiljer ENORMT mycket.

Man måste skilja på de tunga cruising-inriktade båtarna från de lite sportigare. De breda häckarna har nämligen två helt olika funktioner, som jag ser det.

På en lättare, sportigare båt, inspirerad av Open-klasserna så är den breda platta akterns syfte att ge möjlighet till planing/surf på undanvind.

På en tyngre, bekvämare båt är den breda platta häckens syfte att skapa utrymme under däck och bärighet för mycket prylar och människor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...