Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
LongJohnSailor

Vad får man ha med sig vid inklarering i annat land?

Rekommendera Poster

Hej Maringuiden!  Efter lång tids läsning får jag väl prestera ett litet inlägg...

Vissa varor såsom vapen, mediciner, andra droger är förbjudna i vissa länder men tillåtna i andra. Vad gäller för dessa vid inklarering? Om jag exempelvis har med mig ett gevär ombord och klarerar in i ett land där vapen inte är tillåtna, behåller tullen detta och återlämnar det vid utklarering eller får jag behålla det ombord i ett plomberat skåp?

Gäller samma saker andra varor och droger? Om man exempelvis har med sig Cannabis för medicinskt bruk, kan man deklarera detta eller blir det nackskott på plats?

Vad händer med mina baconpaket om jag klarerar in i mellanöstern?

Vad händer med mina hundra liter alkohol jag har ombord, tas det i beslag?

Var går gränsen för vad en tullare accepterar som blir kvar i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit!

Här finns svar på det mesta - eller hänvisningar vidare. Jag hänvisar direkt vidare... för om din fråga är kommen av ett intresse att segla ut i världen så finns det smalare forum för det. OSK, Oceanseglarklubben finns i Stockholm och finns du närmare Göteborg så huserar där JRK, Jordenruntseglarklubben ( har jag för mig de heter... )

Det lilla jag själv vet har jag läst mig till av andras reseberättelser ( jag är skrivbordsbesserwisser i bemärkelsen att jag tror jag kan lära av andra... )

Vapen regleras noga i varje lands bestämmelser. Det jag har läst är att fåtal länder verkar plombera vapnet på båten medan de flesta tar hand om vapnet. Står inte så väldigt tydligt beskrivet i rese-berättelser och kan finnas skäl för det. Dock ett varningens ord, en hund kan lukta sig till vapenfett / vapenolja på nolltid och straffet för smuggling av vapen är högt...

Har man stora förråd av receptbelagd medicin kan det finnas orsak att göra en egen loggbok för skeppsapoteket. Dvs förteckna exakt vad som finns och logga varje användning. Samt ha i kopia alla recept samt få de översatta till medicinska termer som kan förstås?

Sådant som du inte kan få recept för i Sverige kan du inte förteckna, tex cannabis? ( om båten är svenskflaggad, är båten flaggad i ett annat land så gäller det landets bestämmelser )

Sprit får du normalt ha ombord för egen konsumtion, även i länder där det är mer känsligt. Tror jag. Det är nog samma sak med bacon...  Men har du 400 kilo ombord är det nog annorlunda?

Däremot kan du läsa på turistinformation om mat i tex Australien eller Nya Zeland. De vill inte ha in något som inte kommer från det egna landet verkar det som. Långfärdsseglare dumpar all sin mat i havet innan de angör... Så visst finns restriktioner.

En bra site för sådana här frågor är tex    noonsite

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller mat så konfiskeras den typ av mat som är svartlistad i det landet. Ofta har myndighetspersonen med sig en sopsäck där dem slänger det som ej får föras in. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag tolkar Funkis rätt gäller reglerna olika beroende på vilken flagg fartyget har?

En del seglar ju med vapen, även svenskar, det borde i så fall inte fungera om det är svenska regler? De skepsapotek man har med sig med en hel del receptbelagda mediciner som inte används förrän i nödfall, exempelvis morfin, är dessa utskrivna på recept eller är det speciella regler som gäller för sådana här resor?

Om man t ex har med sig cannabis och det inte gillas av tullen, vilket man får anta att det inte gör i de flesta länder, kan de då ta det i beslag tills man klarerar ut, på samma sätt som med vapen, eller blir det åtal för smuggling? Detta är givetvis under förutsättning att man från början informerar och är öppen med vad man har med sig. Just cannabis är ju väldigt kontroversiellt, lagar och regler är olika i olika länder. I vissa länder är det tillåtet utan restriktioner och i andra är det efter recept, en del länder har en stenhård linje med totalförbud, reglerna ändras ständigt i många länder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst, olika länder har olika regler, flaggregler kan vi väl kalla det? Det kan tex vara olika krav på nautisk kompetens för den båt du för befälet på.... eller innehav av vapen. Det innebär att om du har vapen ombord på internationellt vatten så är det i enlighet med svenska bestämmelser och helt ok. När du är i hamn så anpassar man sig efter det landets regler ( tex lämna in vapnet efter deklaration ) Andra länder vill plombera radiosändare eller konfiskera köttvaror? Varierar alltså.

Men eftersom jag inte långseglar själv så får jag hänvisa vidare till de som kan ha mer fakta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helgoland strax väster om södra Danmark hör till Tyskland men är tullfritt område. bra ställe att bunkra för färder både bort och hem.

Frågan är hur mycket kan man ta med sig. Är det vad man behöver ombord för viss tid eller är det samma som när man reser från utomeuropeiskt land. Ska väl vara bara en liter sprit och ett par flaskor vin eller nåt. 

Kom på att vi möjligen överskridit den gränsen med nån dl. Diesel kan väl också bli en tveksamhet då det väl inte är nån drivmedelsskatt på den.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...