Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
JimmyJ

Monark 806 / International 806

Rekommendera Poster

Jag går i båtbytartankar inför nästa år, 2013 alltså men det brukar normalt innebära att jag köper båt på hösten.

Jag har suktat efter den rätt länge, mestadels på grund av att det är den i särklass snyggaste 70 talsbåten. När jag läser om den blir det inte sämre, enda nackdelen är den något spartanska ruffen. Men med ett sittbrunnskapell blir det drägligt. Ett alternativ kan vara maxi 777 men den blir lika dyr, fulare och långsammare fast med bättre boutrymmen. Skönt med självslående fock.

Men jag hittar så lite info om 806:an

Frågan blir då, är det någon som har erfarenheter av 806? Jag har läst någonstans att man kan få den till planing på undanvind, stämmer det. När jag köper en kommer jag att komplettera den med gennaker och peke för att få ännu mer driv. Svaga punkter verkar den sakna och styv läser jag mej till att den är. Alla erfarenheter av båten är välkomna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har inget direkt att bidra med tyvärr. Några av dem som skrivit omdömen på sailguide hade lämnat mejladresser. Några år gamla visserligen, men du kan se om du får kontakt med dem om du inte får napp här.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det. Tänkte faktiskt inte riktigt på det men jag ska försöka med det

/Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jimmy,

Jag är också nyfiken på 806:an. Håller med om att det är en väldigt vacker båt med fina linjer. Fick du tag i någon information/några erfarenheter som du kan dela med dig av?

Ha det gott,

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en fin 806:a till salu. Finns i Stockholm.

Hör av dig om det är av intresse!

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...