Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Leedmann

Är det möjligt att göra om en Mariner 75 hk till 90 hk?

Rekommendera Poster

Är det möjligt att göra om en ny Mariner 75 hk till 90 hk? Motorstyrka: 75 hk Cylindervolym: 1386 cc Vikt: 139 kg Start: Elektrisk Smörjning: Separat smörjning Styrning: Fjärreglage Belysning: 18 A (227 watt) spänningsregulator Verkar ju vara samma motor som nedanstående men mindre hk. Motorstyrka: 90 hk Cylindervolym: 1386 cc Vikt: 139 kg Start: Elektrisk Smörjning: Separat smörjning Styrning: Fjärreglage Belysning: 18 amp (227 watt) Det borde vara möjligt va? Hur gör man då?

post-6170-1394234318,4575_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm det. Att det är många här som tror att man kan göra om motorer hur som helst. Visst lägg ut 10 000 kr. Inte är det nån liten fjäder man byter. Det är ju insug, annan tändning och ibland andra grejer att fixa. Om det var gratis och jättelätt hade ju vem som jhelst gjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jake

titta på cylindervolymen och fundera lite . är det inte så att du får 75hästarn att hålla bättre. och dessutom mindre belastning på motorns delar så behåll den som den är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarar på min egen fråga...? Det är möjligt sa de på affären idag, man byter ut förgasarna i princip....men elan du har rätt det kostar en slant och är nog inte värt pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontring Elanens inlägg om att det inte är så lätt att göra om motorer hit & dit. Visst det gäller de flesta motorer, men Evinrude E-tec är inte speciellt svårt att omvandla från 75 till 90.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmy Lars, smartast är att köpa rätt motor från början. Dom ända som säkert var lätta att ändra på var 13,6 motorenna. Och i samma årgångar 9,9 :orna. Men det var ju runt 1992. Annars är det bara idioti att riskera en väl fungerande motor. Fast lekstugegubbar finns det alltid. Bara gå in på bilsidorna och se hur tomtarna meckar sönder sina bilmotorer. Och sedan ska ha hjälp av andra sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu va det ju inte vad som var bäst att göra som var frågan, utan om det gick att förvandla en 75:a till 90:a. Självklart är det bästa tt köpa den motor man ska direkt. Att riskera något vet jag inte om man kan prata om vad det gäller E-tecen eftersom 75:an och 90:an är precis likadana förutom styrboxen till insprutning osv.. Så det går nog kalas bra att göra om man kan fixa det för sej så att någon kan få tag på annan styrbox och vill byta den åt en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst tommy

Här var det inte så många positiva killar inte :-( Jag ska kolla upp pris på detta, för det är självklart att du kan trimma en båtmotor lite grann, utan att äventyra driftsäkerheten osv. / Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Att det skulle vara kostsamt och svårt att omvandla en utombordare till mer hk-styrka är en sanning med modefikation: Små motorer som t.ex. 9.9 och 15 hk är det ofta enbart en bricka som behöver tas bort. Gör man det själv är kostnaden noll kronor. Vissa 70 hk fungerar på samma sätt (t.ex. Tohatsu 70) , men det kan skilja sig mellan fabrikaten. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...