Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Amanda31

gennakerbom eller peke?

Rekommendera Poster

Det lutar åt gennaker. Bäst blir det ju om man kan hissa den på en gennakerbom som monteras i däcket och dras ut eller en peke. Så vilket bör man välja? Peke eller gennakerbom? Erfarenheter och synpunkter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på hur stäven ser ut. Om förstaget sitter ända fram, eller om det är indraget en bit.

Hur det är att kliva ombord eller hoppa iland. Ett peke är ju bra på så vis. Seglar man en del ensam är det mindre bra med peke då det kan demoleras/knäckas mot bryggor och liknande, bättre då med en utskjutbart likt Seldéns. 

På min byggde jag eget trots att jag har ett förstag som sitter 50 cm in från stäven så ville jag få ut gennakern längre ut. Mitt utskjutbara sticker 100 cm utanför, så nu får gennakern ännu mer fri vind.

Kontrolleras från sittbrunnen med lina, både ut och in.

Senast ändrad av pseudonym | 13 februari 2012 | 20:26

post-10016814-1394236940,1391_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ser ut att ha en snygg lösning. Men jag är tveksam om jag klarar av att bygga en likadan. Ett alternativ skulle kunna vara en bom som monteras på däck. Har sett några sådana lösningar. Men jag har alltså inte lyckats ta ställning till om det är peke eller bom jag ska välja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter och grunnar på precis samma sak. Peke är praktiskt.

Men på min båt tycker jag det blir fult. (å det är ju viktigt, eller hur? smiley) Så jag är mest sugen på en bom som kan manövreras från sitbrunnen. Likanade förslaget ovan. Däremot vet jag inte om jag har tiden att lägga på ett sådant projekt på ett tag. För att slippa droppa iden med gennacker helt. Så lutar det åt ett litet smäckert peke, med en utdragbar del.  Behöver ha ut peket 1m framför förstaget för att köra maxmått enligt SRS.

Men, det blir ju till att bygga iaf...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte så bra på båtmodeller, har din båt masthead-rigg?

Jag försökte köpa en genaker till min båt av segelmakeren, men han tyckte inte att det var någon bra idé på en masthed-riggad båt. Genuan är så stor att gennakern nästan inte ger något extra när vinden ligger mellan bidevind och halvvind och från halvvind till läns funkar en spinnaker lika bra eller bättre än en gennaker.

En gennaker är dock lättare att segla ensam än en spnnaker.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Partialrigg och förstaget draget längst ut på stäven. Så jag behöver Peke eller bom för att få ut gennakern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välj då ett hoppilandpeke så får du lättare att komma ombord/iland. Ett utskjutbart eller en lös bom underlättar ju inte framkomligheten precis. De flesta handlare har ju rea nu i mässtider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur långt framför förstaget bör gennakern sitta/fästas? Vissa båtar har ju inte förstagsfästet allra längst fram. Räcker det med ett avstånd på typ 20-40 cm mellan förstaget och gennaker eller behövs alltid ett längre peke för gennaker? Antar att allting går men hur stort avstånd bör man minst ha för att det ska vara vettigt med tanke på hanterbarhet och prestanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu behöver man ju inte skippa gennakern bara för att man inte har möjlighet att sätta den en halvmeter längre fram. Den gör ändå väldigt stor skillnad att hissa den stora lätta duken när det blåser lite mindre. 

Har själv inte tänkt på att det gör nån skillnad då vi nu monterade peke för att få upp ett stävankare men såg att det fanns en ögla längst fram att fäst gennakern i. Kanske gick det fortare nu men hur vet man det?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hänger ihop med flera faktorer.

Hur långt framöver sitter masten? Ett segelplan långt föröver kräver en gennaker längre fram.

Hur långt är det mellan mast och förstag? Man kan segla med både fock och gennaker samtidigt om gennakern kommer längre fram.

Generellt kan man säga att ju längre fram, ju mer fri vind får gennakern.

Dessutom blir det lättare att gippa gennakern om mellanrummet till förstaget blir längre, 20-40 cm är lite kort för att det kan fastna och trassla sig runt förstaget.

Visserligen kan man gippa gennakern på utsidan runt sig själv och då får man dra skotlinorna en längre väg.

Många moderna båtar idag har ju redan ett utskjutbart peke inbyggt och inte helt ovanligt sticker dessa ut 1,5 till över 2 meter framför stäven. Tänker då på J- båtarna, Hansson 31, och HP 1030 med flera.

Senast ändrad av pseudonym | 19 februari 2012 | 11:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ju en lite udda person, så jag valde en udda lösning.

En fast (ej enkelt borttagbar) stävstege, men som går att vinkla upp 90 grader till ett gennakerpeke, med vatterstag av en rotfri kätting.

Det passar kanske inte så bra på de flesta båtar, men arrangemanget passar mig.

post-945-1394236944,0763_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så har ser det normalt ut. Skall kompleteras med en pekeliknande plattform som inte sticker ut framför båten. Väntar bara på ett rostfritt beslag som jag betällde av en mekaniker för ett par år sen. Trodde jag skulle få det i höstas, men jag fär nog fråga honom om jag skall betälla det av någon annan.wink

post-945-1394236944,1365_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker inte jag hittar någon snygg peke när jag tittar runt på webben. De är för kort och breda i infästningen. Jag har en vass stäv och skulle behöva  en smal och lång peke. Och stege under peket verkar ju smart, men det är inte billigt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att man kommer längre fram med peke och det kan räcka att sätta sig på peket och dingla med benen och får betydligt närmre till bryggan eller klippan. Vi skulle också absolut skaffa stege då vi var vana vid det och den gick inte att hänga på efter montering av peket. 

Trots att fören är rätt hög på Forgusen så klarar vi pensionärer oss att ta oss upp från flytbrygga som är det lägsta. Vi använder ankaret som fotsteg. Är det lite högt sänker vi det lite. 

Det blev aldrig nån stege m.a.o.

post-5771-1394236944,5029_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peken kan ju se ut lite hur som helst egentligen. Det är ju funktionen man vill åt först och främst anser jag iallafall.

Fabola har på sina senare båtar en rörkonstruktion som kan passa dig kanske?

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTfSjB_007Jbx8xis-EuzlsnZNm3Zt5TzUJb__GwIRBWfyC3CqVsw

Sedan går det ju att tillverka i både glas och kolfiber men då blir det dyrare än att köpa färdigt.

Z31 har en snygg variant i kolfiber, men kostar nog multum att köpa loss en sån. Den har dock samma funktion som Toaen:s modell av stege.

http://www.z31.se/bilder/stora_bilder/peke_800x600.jpg

http://www.z31.se/bilder/stora_bilder/peke2_472x630.jpg

First 45:an Teknova har en variant på hemknåpat.

http://www.riggarna.se/uploaded_images/Peke-Teknova-760563.jpg

Att annars köpa just en stege och låta anpassa den kunde ju vara ett sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det. Fabolas passar sämre stilmässigt. Kolfibervarianten var ju sanslöst läcker. Och smart att man kan fälla ner den till en stege Svårt att se hur den är monterad dock..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolfiberpeket är med största sannolikhet fäst med genomgående bult i ett inplastat rör tvärs igenom stäven. Att tillverka ett eget i kolfiber kräver goda kunskaper om hållfasthet och kanske några försök innan man blir nöjd med resultatet.

En plugg (alltså en mock-up/kopia) av den färdiga prylen krävs först vilket måste hålla en absolut finnish för att sedan formen man ska gjuta i ska bli bra. Sedan måste man tillverka en form som går att dela på ett snyggt sätt för att man ska få loss den.

Jag har haft planer på att tillverka en rorkult i just kolfiber. Min tanke var att limma ihop glasskivor som är skurna hos glasmästaren för bästa passform i en lådkonstruktion. Därefter så lägger man på släppmedel och sedan formvax. Efter ett par lager med kolväv och epoxy hade jag tänkt att gjuta in ett aluminiumrör i centrum för att få en stabiliserande stomme men även för att få en lätt rorkult då den blir ihålig. Därefter på med mera väv och epoxy tills formen blir mättad. Avslutar sedan med att lägga på en glasskiva som ett lock och med skruvtvingar hålla ihop den. Får sedan härda i 24 timmar. Får se om jag tar mig tid till detta under nästa vinter. I år har jag en nytillverkad i teak som får duga. wink Lägger mitt krut i vår på att höja rufftaket för att bättra på ståhöjden i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...