Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
rejas

NMEA 0183 mellan enheter på olika batterbankar

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är pryltokig (nu är det officiellt) och har en massa elektronik i vår båt. Detta inkluderar; Plotter, dator, AIS, VHF, mm.

Att koppla ihop detta är inga problem, jag gar fått till det så att jag är nöjd. Men, nu vill jag dela upp det på två olika batteribankar. Jag vill ha AIS, och på startbanken och datorn på förbrukarbanken. Plottern och VHF:en velar jag lite med. Jag tänker att det som är säkehetskritiskt och används i princip bara under gång skall vara på startbanken och det andra på förbrukarbanken.

Men NMEA kräver ju en nollpunkt. Jag inbillar mig (men vet inte) att potentialen mellan minus på de olika systemen åtminstone teoretiskt kan skilja sig åt. Så om jag kopplar ihop allt som jag tänk borde det kunna gå ström mellan bankarna? Tänker jag rätt eller krånglar jag till det igen? cheeky

Mellan NMEA på AIS:en och plottern går bara en enda kabel. Samma dataström vill jag också ha in på datorn, det gör jag med två kablar till en serieport. Eftersom det fungerar borde minus på plottern och datorn teoretiskt sitta ihop någonstans. Kommer det då att bli problem om de är på olika bankar?

Hoppas jag lyckades förklara vad jag undrar ...

  /Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag kan svara helt som du vill ha ett svar men så gott som all minus (jord) brukar i båtar vara samma sak och inte ha någon ptentialskillnad.

På mina båtar har jag alltid haft gemensam minus och endast plusmatningen har skilt mellan de olika batteribankarna.

Om de olika enheterna inte är strömsatta borde inte spela roll för datakommunikationen mellan dem, eller?

Eller måste du sätta på på VHFen för att datorn ska få någon AIS-signal som du har kopplat idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag oroar mig säkert i onödan (som vanligt). Skall gå ut i båten och mäta om jag har kontakt mellan minuspolerna på bankarna. Då är det inga problem.

Jag behöver inte ha enheterna igång utan de fungerar oberoende. De sitter kopplade enligt en pratare och en till tre lyssnare. Det fungerar klockrent, men jag kopplar också ihop minuspolerna (jag antar att de har kontakt i alla fall eftersom det inte finns någon annan jord)  på de olika enheterna och det var här jag blev lite orolig.

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tur är, är vi människor olika. O - hemska tanke - att alls sulle va som jag. surprise

Jag tänker så här. Enbart motorn på startbatteriet. Allt annat på förbrukningsbanken. En frånskilljare som man kan koppla ihop startbatteriet och förbrukningsbanken. Egentligen för nödstart av motorn.

Kör man slut på förbrukningsbanken får man starta motorn. Förhoppningsvis ger laddningen så mycket ström att de absolut nödvändiga prylarna fungerar. Annars får man slå ihop batterierna - om nu det blir bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack toaen. Jo, jag tänker ungefär lika som dig och kanske det blir den lösningen tillslut ändå.

Jag tänkte nu som så att det som är säkerhetsrelaterat och bara används under gång skall sitta på startbanken (instrumenten sitter till exempel redan på den). Men du har nog rätt. Sätter jag allt på förbrukningen så slipper jag fundera.

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, jo som dataingenjör känner jag väl till KISS ... :-)

Men som du säger, det kan vara svårt ibland. Tycker ibland att jag funderar så mycket att jag slår knut på mig själv. Just nu har jag all elektronik som talar NMEA på en plywoodskiva på bordet inne. Jäkligt kul att sitta och pilla, koppla och just fundera. :-)

  /MArcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man elektronikpryltokig kan man samla på sig en hel del som kostar en slant om man skulle få strömspikar eller polvändning (vända sladdarna vid batteriet t.ex) o sånt.

Vi vet ju att hemma kan det bli dyrt när det kommer överspänning på elnätet. Efter stormen nu sist fick min polare i Hälsingland byta bergvärmepumpens båda cirkulationspumpar och styrkortet  som förstörts av spikar eller överspänning.  På 230V AC är det inte så lätt att förhindra men på båten finns större möjligheter.  

Här kan man om man är säkerhetstokig grunna lite på förbättring av tolvvolten så den håller sig inom gränserna för vad apparaterna klarar.

Spikar pga studsande huvudströmbrytare i samarbete med induktans (motorer, generator mm grejer med kopparspolar) kan man minska betydligt med en skaplig kondensator. T.ex på instrumentbrädans 12V-matning sätta en 50uF 25V kondensator. Den jämnar ut små spikar och stör inte i övrigt på nåt sätt.

Samtidigt kan man sätta en kraftig diod (bildiod) som kortsluter finsäkringen om man skulle råka polvända. En bildiod klarar lätt att bränna av en 50A säkring.

Lätt hänt men förargligt dyrt med polvändning då vissa apparater inte alls gillar sånt. Har själv satt en kondensator då jag haft problem med ekolodet som jag fått byta drivtransistor på två ggr och där misstänkte jag spikar men vet ju inte om det var matningen det berodde på. Troligen inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill inte ha olika minuspoler i din båt! Speciellt inte när du nu funderar på att koppla vissa förbrukare över startbatteriet och andra över förbrukningsbatteriet. Det kommer bara att leda till förvirring i framtiden: vilken minus är detta? när man kopplar in något. 

Du har ju redan själv råkat ut för denna förvirring känns det som när du skriver jag kopplar också inop minuspolerna på de olika enhterna. Vilket betyder att om du framöver råkar ut för en kortslutning eller elproblem någonstans i båten kan dina hopkopplade enheters minusledare få en väldigt hög ström genom sig och börja brinna. Dom har ju med din koppling blivit en tunn brygga mellan batteribankerna!

Så om du inte redan har det, skapa en riktig minusskena i båten där alla batterierna sitter sammankopplade med ordentliga batterikablar. Varje enhet ska sedan vara avsäkrad på plussidan.

---

Vad hoppas du vinna på att köra vissa enheter på startbatteriet? Jo, om du vet att du ofta riskerar att ladda ur förbrukarna så kanske... Men om du inte har en batteriladdare/solceller som faktiskt laddar både förbrukare och startbatteri, vilket sällan är fallet, så kanske risken är större att du i stället laddar ur startbatteriet? Och att du inte snabbt kan starta motorn när du som bäst behöver den.

Lösningen som föreslagits ovan med en huvudbrytare som vid behov kan koppla samman bankerna är nog bättre i så fall. Så när förbrukningsspänningen sjunker oroväckande lågt kopplar du bort allt utom det nödvändigaste och kan själv ta beslutet om du ska mata dom från startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...