Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
freed

Vilken plotter....? Är allt samma skrot och korn?

Rekommendera Poster

Nu vågar man väl knappt köpa en Raymarine efter alla negativa inlägg....?

Vad ska man köpa istället? Det finns en del trådar kring detta men jag tycker en ny tråd är berättigad eftersom teknik och pris på elektronik går rasande fort.

Behoven/frågor är följande:

* Ca 5000:- visst det funkar med dyrare om det blir mycket bättre

* Ska man ha ekolod  eller ej, det blir ju dyrare men jag tycker det verkar bra. Är det värt de extra pengarna?

* Några fabrikat ni kan rekommendera?

* Hur stor skärm tycker ni man behöver? Vilken minsta upplösning?

* Blir de billiga plottrarna, typ Garmin 421 för små eller ger de mycket bang for the buck?

* Vilka attribut tycker ni är viktigast när det gäller att sortera ut de bästa köpen?

Tacksam för input

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker du bara inomskärs mellan små skär och lättnavigerad skärgård och farleder så kanske du klarar dig med Gamin 421 eller 521.

Jag sjäv köpte en Garmin 521S, men jag blev rätt irriterad på den då jag var utomskärs, det blir mycket zoma in och ut och panorera för att hitta referenser som öar och sjömärken. Både sjömärken och namn på öar tappar texten då man zommar ut tyvärr, dessutom gungar bilden rätt mycket vid sjögång.

Bytte därför ut 521:an mot en Garmin 720 som jag tycker är mycket bättre på alla sätt. Bättre bild med skarpare bild och upplevelsemässigt minst dubbel så stor. Lättare att använda med pekskärm.

Säljs just nu av flera för under 10tkr, kan rekommenderas, Garmin har 2 sorters kort typer den dyrare typen med autonavigering, skulle lägga extra pengarna för bättre plotter istället för den dyrare typens kort om du måste prioritera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig gäller bara Lowrance, men har haft Garmin också. Det är inget fel på Garmin, men jag tycker bättre om sjökortsbilden i Lowrance. I mina ögon liknar de mer papperssjökortets. Så egentligen föredrar jag Navionics kort bättre än Garmins egna och detär inte utbytbara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte i sommras en Raymarine A50 som jag är mycket nöjd med. Ekolodsfunktionen har jag inte provat ännu. Men måste vara bättre än att bara få en djupsiffra.

Håller med att det kan bli mycket zoomande in och ut på mindre skärmar. Men, jag vill ha med mig papperskort ändå. Så plottern fungerar mest som ett stöd för navigeringen. Plus för Navionics på Raymarine. Är att man får med basic kort för hela europa på köpet!  Funkar utmärkt tll allt. Visst är det coolt osv med satelitbilder, 3d vyer osv. som man får med till dom dyrare korten. Men är inget som behövs för navigering igentligen.

Sitta å glo på en gps? Näe..vill ju sitta och titta på naturen och trimma seglen för bästa fart! cool

p.s

Är inte sponsrad eller har något med Raymarine, på något sätt. Bara nöjd med det jag köpt. Änsålänge iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en Raymarine e90W och skulle aldrig igen köpa en Raymarine plotter igen. MIn C70 jag hade tidigare hade jätteproblem med glapp i skärmen (känt konstruktionsproblem men fortfarande måste man betala för att få det fixat) och så köpte jag en e90W som inte äns har samma funktioner som C-serien, en fläkt som låter som en storm när man sakta glider fram. Dessutom omstarter lite då och då (varför lär man sig inte av sina misstag?). Nu har jag köpt en Garmin 421 som backup plotter. När det är lite vind och jag vill slippa höra fläkten i Raymarine så använder jag bara 421. Fördelen med en stor skärm är förstås vad om redan har skrivits, inte så mycket zommande. Jag kör med Garmin med kurs uppåt och in-zommat, raymarine får visa översiktsbilden och med norr uppåt (detta kunde redan C-serien med inte nyare plottar från Raymarine).

Skulle jag köpa en plotter idag skulle det lätt bli en Garmin, det finns garanterat en model som passar ens behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En iPad alt. androidplatta är inget alternativ? Du får en stor skärm, sjökorten är betydligt billigare än till plottrarna. Du har ett betydligt bredare användningsområde. Det finns idag en mängd olika tillbehör för att skydda från fukt samt för montering i båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har testat iPad och visst är det smidigt/billigt. För mig var det dock omöjligt att se skärmen i solsken, dessutom stänger den av sig efter ett tag eftersom den blir för varm i gassande sol. Jag använder mina iDevice via en NMEA-WLAN brygga. Det finns en uppsjö av nödvändiga appar för att ha kolla på segeltrimmet, som extra displayer för allahanda data som vind/fart etc etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input. Sitter just nu och skriver på en iPad. Fantastisk pryl men är det verkligen något att ha på havet? Det har kommit mkt fina fordral på seaprodivers. Jag känner att jag vill kunna lita på en plotter och tänkte då köpa något anpassat för havet, men kanske ska man ge paden en chans först. Paden är ju inte lika väderbeständig ej heller klockren i solljus. Detta kan jag leva med, tror jag... Den stora frågan är om gpseni paden är lika bra och om uppdateringen är lika snabb o bra som på en riktig plotter? Den funkar ju bra till bilnavigering i 110km/h och då borde den kanske funka till segling också. Jag seglar inte riktigt i den farten ju :) Det är ju rätt lockande att lägga pengarna på en del av en ny fock eller gennaker istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är skillnad i användning mellan att ha en liten plotter och en stor (liten resp. stor skärm).

Den lilla blir det väldigt mycket zoomande med och man får ingen riktig överblick var man befinner sig, man måste ha papperssjökortet bredvid sig att kolla och jämföra med. Så plottern blir mera en hjälpapparat vid navigering.

En större plotter (10-12 tum) ger en betydligt bättre överblick, du ser ett större område även om du zoomar in. Med en större plotter kommer du till största del att använda plottern att navigera efter och papperssjökortet blir liggande i närheten enbart som backup.

Så vore det inte för prisskillnaden så borde det självklara valet vara en så stor plotter som möjligt. Men det kostar på rätt mycket mer i inköp. Sedan drar en större skärm också mera el.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om man jämför en 526 (7,6 x 10,2 cm  /  480x640 pixlar) med en 720 som du förordar (15,2 x 9,1 cm  /  800x480 pixlar) så känns valet ändå inte självkart.

Två frågor:

1. Vill man inte hellre ha högre skärm än en bredare (10,2 cm i stället för 9,1) med 640 i stället för 480 pixlar i höjd? 

2. Fungerar en pekskärm bra i praktiken? Tänker på fingeravtryck som gör skärmen svår att se i solsken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du sitter någorlunda skyddat så testa med en ipad först, rekommenderar då Navionics och ett sugkoppsfäste. Visst, de är känsliga för fukt, men inte heller en plotter är alltid att lita på. Jag har flera gånger varit med om att sjökortsbilden helt försvann på min Lowrance 3500, en gång var det användarfel (visste inte att man skulle byta område, det gjordes inte automatiskt) men en annan gång var det helt oförklarligt och dessutom var det dimma och långt utanför farleden. Du ska alltså hur som helst ha vanliga kort i beredskap och helst också veta var du är.

Sen en annan sak; har du en padda har du med största sannolikhet också en smartphone, kanske en iphone, och då kan den användas som back-up ifall paddan mot förmodan skulle få sig en dusch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomas 99 skev

Två frågor:

1. Vill man inte hellre ha högre skärm än en bredare (10,2 cm i stället för 9,1) med 640 i stället för 480 pixlar i höjd?

2. Fungerar en pekskärm bra i praktiken? Tänker på fingeravtryck som gör skärmen svår att se i solsken?

----------------------

Svar 1.  Garmin 521,  234x320 pix, 7,6x10,2 cm ca 4500kr kort 2000 = 6500kr

Garmin 526,  480x600 pix, 7,6x10,2 cm ca 6000kr kort 2000 = 8000kr

Garmin 720,  800x480 pix, 15,2x9,1 cm ca 10000kr kort 2000 = 12000kr

Hellre hög än bred ?  Har inte tänkt på det, värdesätter mest att den är större, men om den är liten 4 eller 5tum  så är nog bästa kompromissen att ha skärmen på höjden. Är den större så är det bättre med bred för då kan du köra 2 visningar samtidigt delad bild och 720 är äen radarkompatibel om man vill ha det..

Svar 2. Pekskärmen är väldigt lätt att använda, har inte märkt något problem med att den blir svåravläst eller att bilden blir otydligt, tvärt om. Bilden går att ha allt från väldigt svag till ljusstark och är snabb att ändra. Har bara upptäckt ett problem och det är när andra pekar på bilden (på skärmen) typ vad är det där för ö? så utför de samtidigt ett komando som gör att plottern utför en åtgärd, mäter på bilden eller panorerar etc. Men man lär sig att peka utan att ta på glaset då händer inget, dvs mycket lätt att komendera åtgärder och återställa, nästan som en iPhone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejs

Jag kör med en Garmin 526s och är mycket nöjd med den. Jag önskar en större skärm men 720 gillar jag inte då jag föredrar en hög skärm. Men det är mest för att ligger man i 25knop så vill jag se framåt och inte åt sidorna.

En vän till mig kör med en 420 och den tycker jag personligen är för liten men den kan nog lätt duga för segling. Men stor skärm är nog att föredra även där. Det blir ju en del zoomande en fast man ligger i 6knop.

Jag har en Ipad och har testat att navigera med den. Det funkar men inget jag rekomenderar att luta sig emot. Den la av pga värme å fukt vid olika tillfällen. MAn vill ju inte bara segla när det är 20grader och mulet. Ligger solen på i en viss vinkel så såg man inget bra pga alla fingeravtryck.

//Pierre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I navigator på land känns det helt naturligt för mig att ha den inställt på färdriktning upp. På sjön däremot föredrar jag nord upp som man normalt håller ett papperskort. Ibland kan färdriktning upp kännas rätt för mig så att kunna växla är bra. Eftersom vi oftast åker i väst-östlig riktning uppskattar jag en bred skärm framför en hög.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom vi oftast åker i väst-östlig riktning uppskattar jag en bred skärm framför en hög

Det är just det jag menar. Åker man då mest i nord-sydlig riktning, som t.ex. vi på öst/västkusten, så bör man med det argumentet definitivt uppskatta en hög skärm före en bred. Och det var anledningen till min fråga.

Och visst kan man ha två bilder bredvid varandra på en 7 plotter som Hasse_O föreslog, men då blir ju sjökortet bara lika brett och dessutom 1 cm kortare än på 5 plottern. Är nästa storlek för den som vill premiera stående kort en Garmin 4010 för 17,000 kronor?!? (Eller iPad?)

Eller är jag ute och cyklar? Kanske behöver man inte den extra höjden i praktiken? Kanske har man nytta av dubbla bredden trots man för det måste offra lite i höjd och 4,000 kronor därtill? Någon som har praktisk erfarenhet av båda typerna av plottrar och kan jämföra, och inte bara som jag, stirra på centimetrar i databladen?

freed: hoppas du inte tycker jag stulit tråden av dig? Detta borde ligga i linje med din ursprungliga fråga :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är en 720 relativt en 4010 ?

Jag kan inte svara på det, men jag kan svara på skillnaden mellan 720 och 3010,

Bildmässigt är 3010 bättre, Varför det, den är större! ,

Användarmässigt är 3010:an sämre pga många knappar och ingen pek- funktion i glaset, därför betydligt större utvändigt mått. (och i mitt fall för stor att ha på styrpedistalen mellan ratten och storskotet).

Den har även en extern givare som förmodligen är bättre än den inbyggda på 720, men nackdelen är att det kräver installation och lämplig placering.

En fördel med 3010:an och förmodligen även 4010 är att den har dubbla kortplatser.

Men en 4010 är ca 7000kr dyrare än en 720, frågan är om det är värt skillnaden, (3010 som såldes ut för 10000 säljs inte längre)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt ok att stjäla tråden, bara kul att det debatteras. Debattera gärna lite i min sytråd oxå, det går inte så bra för den tråden just nu :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OKey, jag förstår, men det är ju ett intresant ämne.....då summerar vi..!

Behoven/frågor är följande:

* Ca 5000:- visst det funkar med dyrare om det blir mycket bättre, dubbla priset= dubbelt så bra

* Ska man ha ekolod  eller ej, det blir ju dyrare men jag tycker det verkar bra. Är det värt de extra pengarna? Jag skulle i så fall ha ett separat ekolod faktiskt billigare

* Några fabrikat ni kan rekommendera? Garmin är jag nöjd med, kan inte uttala mig om andra

* Hur stor skärm tycker ni man behöver? Vilken minsta upplösning? Rekomenderar 7-8 tum

* Blir de billiga plottrarna, typ Garmin 421 för små eller ger de mycket bang for the buck? Är en GPS ja,  men kräver att du alltid följer medoch markerar läget i sjökortet (aktivt hela tiden)

* Vilka attribut tycker ni är viktigast när det gäller att sortera ut de bästa köpen? Lätt att använda Ljusstark i solsken, ljussvag på natten, (så stor text/bild att du ser något utan glasögon om det är rimligt beroende på syn och pris givetvis)

Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är likadan, i bilen har jag färdriktining upp, men aldrig i båten. Hamnar jag till rors på en båt som har den inställningen känner jag mig helt vilse.

Att man är van att hålla skökortet med norr uppåt är en sak, men sedan tror jag att det också beror på att man på sjön så vet man åt vilket håll man är på väg, medan i alla fall jag, väldigt sällan vet det när jag kör bil. Väderstrecken är liksom inte intressant när man åker bil mellan två städer.

I båten vet jag mentalt att jag till exempel är på väg snett uppåt till höger* på sjökortet. Skulle sjökortet börja snurra tappar jag orienteringen.

/Marcus

*) Jo, jag vet de rätta termerna men tänker så ... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Raymarin 50D ruskigt billig mot förra året. kanske inte lika användarvänlig som Garmin men 5 tum och ekolod gör den mest för pengen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hej , har egentligen bara två råd,

Välj en så stor skärm som ekonomin tillåter och köp en navigator som är konstruerad för sjön.

Har själv I-pad , iphone dessutom en xp arc i jobbet och har provat dessa i båt och efter det så har jag inget som helst förtroende för dessa leksaker. När det gäller valet mellan Lowrance och Garmin så är det mesta en fråga om tycke och smak , kvalitetsmässigt är de likvärdiga dock är ekolods funktionen i Lowrance vida överlägsen Garmin. Simrad är ju också ett alternativ och enligt min mening är det snäppet bättre kvalitetsmässigt men då börjar det ju kosta också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl en som inte är samma skrot och korn. SeaCross verkar vara i en division för sig själv. Jag har dock inte använt dessa instrument själv, men det finns en intressant artikel i Dagens båtliv http://www.dagensbatliv.se/navigatorer/seacross-2012-inget-ska-kunna-ga-sonder-vi-gjuter-in-allt

Det är väl bara prislappen som är lite hög för de flesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...