Gäst and78nil Postad 12 Februari , 2012 vilken höjd ska en bad stege sitta på, har en draco dc 2000 där jag tycker att den sitter lite långt ner, det finns plats för att hänga på en ex motor, men då kommer den för långt ner! men den har ju en lång rig! vet inte måten nu, men öndrar lite över höjden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 12 Februari , 2012 En badstege ska gå så djupt ner det bara är möjligt, för det är jobbigare att ta sig upp ur vattnet ju grundare den sitter. Nu vet jag inte exakt hur din båt ser ut, men kan du inte ha badstegen på bb sida och lilla motorn på sb sida, eller tvärt om..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 Februari , 2012 Badstegen är lika mycket en räddningsstege och ska därmed sitta så långt ner att man med lätthet ska nå den från vattenytan. Man ska alltså även om man är nedkyld och trött efter en simtur kunna få ner den för att ta sig upp. Det är nu modernt med båtar med nedfällbara badbryggor vilket ur säkerhetssynpunkt är oförsvarbart. Skulle aldrig köpa en sådan båt. Senast ändrad av ciaraud | 13 februari 2012 | 07:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 13 Februari , 2012 Blir så trött på alla som bara slänger ur sig saker. Om ni kollar på bilden med Bavarian så ser ni den utdragbara räddningsstegen till höger om badbryggan Ta tag i den gråa öglan och dra ut en repstege som är två meter lång. //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 13 Februari , 2012 Flayban.......jag tror du föll på eget grepp..... ......folk som bara slänger ur sig saker alltså........ Den där repstegen och alla andra repstegar är totalt värdelösa som räddningsstege vill jag påstå. Man glider in under skrovet och endast armmusklerna får en att komma uppåt. Den ställningen ger dessutom panik för man lutar kroppen bakåt med huvudet ner mot vattnet, som man vill ju upp ifrån. Är man det minsta nedkyld och sedan kanske chockad och trött och har en lite flytväst runt midjan på några kilo så kommer man bara inte upp på en repstege. Får jag rekommendera dig och alla andra att ni i sommar hårdtestar eran repstege med blöta kläder på. Sedan kan vi ta upp diskussionen igen. På min egen båt monterade jag en liten nedfällbar badplattform. På den sitter en utdragbar stege med fasta pinna och stöd. Nedersta pinnen går så djupt ner i vattnet att även en person med rejält medflytväst runt midjan kan dra upp knäna så pass att man kan ställa sig upp. Dessutom fälls hela kånkarången med ett drag i ett snöre som man når flytandes i vattnet. Detta efter en hel del test och prov med blöta kläder på i gungande vågor. Allt för att veta att det fungerar. Vi har testat att en påklädd genomblöt person med bara en arm kan fixa det hela och ta sig upp utan hjälp. De allra flesta sk badstegar går inte djupt nog ner i vattnet! Att det hela är nerfällbart beror endast på att jag vill kunna backa in båten väldigt nära mot bryggorna i hamnarna för att folk med rörelseproblem lätt skall kunna kliva över till det rena och breda akterdäcket istället för att klättra över staketet i fören och balansera på en smal nos (jag vet vad grejerna heter på riktigt....) Att det hela är fällbart gör att man kan inte använda standard grejer utan jag har fått tillverka delar så att det tekniskt fungerar med bara ett enhandsgrepp å håller för när någon står på nedersta steget och båten gungar upp å ner i vågorna. Plockade upp för ett antal år sedan utanför Vaxholm en överförfriskad yngling som trodde han var viking. Det hade inte gått utan den stege jag hade då. Den jag har idag är bättre. Lärde mig då vad som skulle förbättras med tanke på bla just att man gungar i svallen/vågorna. Så släng era repstegar och skaffa riktiga starka saker som håller för just en räddning. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Februari , 2012 Jag vet att jag i det närmaste är döv och att jag inte kan läsa utan glasögon. Med tanke på bilden och din text börjar jag tro att jag även ät blind. Kan du förklara för en handikappad man (gäller nog även förståndet) var nämnda repstege finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Februari , 2012 Kalman Det hade varit intresant att ta de av din konstruktion när det gäller räddningsstege. Åtminstone nån bild. Min båt har en ganska rejäl badstege som går långt ner under vattnet i nedfällt läge. Låsningen som håller uppe stegen sitter dock för långt upp för att man skall kunna fälla ner stegen från vattnet. Jag har haft ett par ideer, men inte kommit till skott. Som bekant är så byggdes inte Rom om på en dag. Sen gäller det ju att stjäla så mycket som möjligt när det gäller bra ideer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 13 Februari , 2012 Ja har inte nämnt något om hur den funkar utan att den finns, och ja har provat den med full mundering på när ja hoppa i frivilligt så dom andra på båten ska få prova att vända om och plocka upp en person som fallit över bord. Att den inte är optimal kan ja fullkomligt hålla med om, men upp kom jag. //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Februari , 2012 Jag har på min badstege plastbrickor i leden vilket gör att det inte behövs någon spärr utan den sitter uppe p.g.a friktionen, jag måste dock straffa förbandet lite grand ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Februari , 2012 Vi har en repände hängande 1 dm över vattnet. Det är nog rätt vanligt. Stegen sitter på en negativ akterspegel och får stabilt läge av att den uppfälld lägger sig framåt mot akterspegeln. Funkar bra att dra i snöret. Den borde gå ännu längre ned i vattnet då lite armstyrka krävs för att med böjda knän ta sig upp men hittills har det fungerat med lättklädda. Det svåra är till havs då man lätt blir ännu sämre lämpad att ta sig ombord om man får båten i huvudet. Detta problem löses nog bara med stege på sidan om båten men avhandlas i andra trådar. Vi har fått en möjlighet till att lyfta saker, t.ex gummijollen i aktern iom vår targabåge som vi hänger på allt möjligt skrot på. Lätt att kroka i flytvästens livremsögla och dra med spinneskotet eller via ett brytblock till en vinsch. Ska testas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 13 Februari , 2012 Sitter den för långt ner när du skall upp ur vattnet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 13 Februari , 2012 Till höger om badbryggan ser du den. Det är ett rör ca 40cm långt som mynnar med en ögla i akterspegeln. Den star du i så kommer det ut en repstege med aluminium steg Det finns ett EU diriktiv om att det ska finnas räddningsstegen på alla båtar efter ett vist år. Sen vilken typ det är har nog ingen betydelse. Badstegen sitter på den nedfällbara badbryggan. //Jonas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Februari , 2012 Är det den ringen jag markerat på bilden? Det finns väl nästan inte en teoretisk möjlighet att få tag på räddningsstegen i skarpt läge!? Nu borde det bli fart gänget som ivrar mot vad de tycker är dumma lagar. Vilken dignitet kan väl en lag som tvingar människor som kör stora och snabba båtar att va nyktra på sjön, mot ett helt urbota dumt EU-direktiv som tvingar fram räddningstegar med tvivelaktig funktion Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 13 Februari , 2012 Till toaen. Om jag inte minns helt fel så har jag lagt uppbilder på just den. I samband med min mastkran på bryggan tror jag för 2 år sedan. Annars kan jag skicka dig några senare. I korthet, det sitter ett par träklossar som armen som ytterkanten av badplattan hänger i går emot och kläms fast vid. Fällningen är busenkelt, ett snöre med nyckstek som man bara rycker i så ramlar hela paketet ner på rätt ställe. Sedan behöver man bara dra ut det teleskopiska steget. Det är stoppkossar för den också så den håller emot när man står på stegen och det guppar i vågorna. Egentligen väldigt enkelt, ingen stor uppfinning. Snarare prova tills det funkade. Flayban, det är bra att du har provat den. Nu vet du dess begränsningar. EU lag eller inte. Men håll med om att du var i alla fall lite-lite-lite ...ja något...när du slängde ur dig att du var trött på alla som slängde ur sig...osv. Det är faktiskt inte många som känner till att din båt har en sådan inbyggd mackapär. Strunt samma. Bättre med en sådan än inget alls. Fast jag tror inte det funkar i skarpt läge. Du kom säkert upp för jag antar att du är relativt ung och stark och har två armar. Å kanske inte så frusen av dig. Min hustru med en obrukbar arm kan inte ens stå kvar på ett repstege i stilla vatten. Själv skulle jag efter 10 minuter inte orka hålla i mig och ännu mindre klättra uppför repstegen. Minns hur våldsamt nerkyld jag blev efter 2-3 mminuter i 4 gradigt vatten förförra gången när jag skulle ta upp båten. Var i för att ta bort alla näckrosor och gäddnate från propellern. BBRRRRR..... Båtar med negativ akterspegel har det bra med en enkel kanonlösning. Lätt att fixa stadiga grejer som håller. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Februari , 2012 Tack Karlman Om du skickar mig något så är thallatha@homail.com min enda mailadress som fungerar för närvarande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Februari , 2012 Som de ovan kan jag bara säga tack desamma Den räddningsstegen är jag helt medveten om (såg den på mässan 2011) och tycker att det är en idiotisk idé. Bara där för regelverket. Att du som någotsånär ung man och inte nerkyld kan ta dig upp säger inte ett dugg om hur den fungerar i skarpt läge för en nedkyld person som kanske är äldre eller skadat sig i fallet överbord. Jag tror inte ens att jag skulle nå upp till röret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst and78nil Postad 17 Februari , 2012 läser alla inslag, den får sitta där den sitter, den sitter rätt! inte för långt eller för kort! tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser