thorsten 0 Postad 12 Februari , 2012 Hej! Jag är ute efter att bygga om mitt nuvarande navigationssystem (Plotter) som är en Garmin produkt. Jag är ganska insnöad på Garmins prylar, men har fått upp ögonen för C-MAP korten samt komplatiba produkter. Själva korten i helhet, är dom snarlika? Eller e det ett mer budgetkort? Färre djupkurvor eller motsv? Blir man missnöjd om man byter? Ni som provat, vad tycker ni? MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 12 Februari , 2012 Bytte från C-map till Bluechart. Valde först (för många år sedan...) en plotter med C-map för de korten var mer lika de vanliga sjökorten/båtsportkorten. När jag senare kollade på mässor på Garmins plottrar tyckte jag logiken var mer i min stil på dem så när det var dags för nästa båt som saknade plotter köpte jag en Garmin. Är nu insnöad på Garmin jag också. Kan dock inte säga att det ena kortet är bättre än det andra. Dessa produkter blir liksom all annan elektronik bättre och bättre (i alla fall mer funtioner). Kom dock ihåg att inget kort är bättre än originalet vilket innebär de ritade sjökorten som ibland är fasligt gamla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thorsten 0 Postad 13 Februari , 2012 Jo precis, men det jag fallit för är en blackbox plotter. Alltså en låda bara man kopplar till egen skärm. Jag vet att dom flesta kör dator och så. Men som Linux älskare jag är så vill jag inte köra Windows och få en Bluescreen på Saltsjön i mörker.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 13 Februari , 2012 Finns det inte Linuxkompatibla plotterprogram? Har själv funderat på en liten burk bara med tunn-Linux och med SD-disk och extern skärm men mina Linux-kunskaper räcker inte så långt. Och sen köper man BSB-kort och laddar. SeaClear är ju ett gratis-program som funkar under Windows. Kanske funkar under någon version av Linux också? Edit: Hittade att SeaClear fungerar under Wine http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=5417 Senast ändrad av ChristerN | 13 februari 2012 | 13:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 14 Februari , 2012 Testa Open CPN med C-map. Det går att köra i Linux. C-Map är väl bland de bättre korten som finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Februari , 2012 Mina erfarenheter om PC-navigering. http://lasselundell.se/pcnav.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser