Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Driven

Daycruiser kontra Flybridgebåt.

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga därute som säkert har en hel del åsikter i ämnet.

 

Jag tittar på en båt i storleksklassen 34-36 fot och har hittat 2 st intressanta alternativ, den ena en DC och den andra en flybridebåt, bägge är hyfsat nya (2011, 2008) Idag har jag en nimbus 28dc och jag trivs med att ta av kapellet och köra den, dock så har de 3 åren vi har haft båt varit gynnsamma ur vädersynpunkt och vi kanske inte alltid kommer ha sådan tur.  Dessutom ser det mysigt ut där uppe på balkongen också.

 

Vad är då mina tveksamheter: Flybridebåten ser ut att vara ett rejält vindfång vilket kan vara jobbigt om man skall in i någon blåsig gästhamn. Min inställning har dessutom varit att man skall vara ute så mycket som möjligt vilket kan vara till fördel för DC, men om igen jag har aldrig haft flybridge så vem är jag att uttala mig, därför söker jag åsikter och tankar som kan hjälpa mig till ett beslut i detta eminenta forum.

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även vi tycker just uteplatserna är prio ett ! Alla måltider , drinkar, lata stunder,solning osv ! Sällskapsytorna/platserna gör båten :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så stor båt känns som väldigt mycket kapell att hålla på med, något som ialla fall jag tröttnat på.

Det har du förstås med i beräkningen så jag drar lite fördelar med Fly.

 

Du får mycket bättre överblick där uppe när du ska angöra.

Är det fint väder sitter man däruppe, eller på akterdäck(det blir ju en våning till).

Blir det snabbt dåligt väder är det mindre kapell att hålla på med, sedan bara att gå in i kabin o mysa..

Bättre isolering (Ljud,fukt etc.) när det är dags att sova.

Nackdelar som jag ser det är, ja den blir mer vindkänslig men det är något man vänjer sig med ganska fort. Den blir ju även högre något man får ha med i beräkningen under viadukter o framför allt vinterförvaringen (takhöjden om den står inne)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt med Tindritus- Fly har alla egenskaper som du får i en DC en hel del fördelar,

 

 

Enda nackdelen dock som nämnts -vindkänsligare-

 

Har haft flera DC och nu en fly.

Aldrig mer en kapellbåt

//Roger

 

 



Senast ändrad av PCP-Roger | 13 februari 2012 | 08:49



Senast ändrad av PCP-Roger | 13 februari 2012 | 08:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övervägde fly när jag köpte min båt, och tyckte, visst vore det fräckt å sitta högt uppe å köra båten med bra översikt etc, MEN jag tyckte efter lite funderingar at ha 2,5 halv våning på ganska så liten båt (35 fot) känns mera besvärligt, akteplatsen är i stort oanvändbar (för liten) för utom fiske då:)  Sedna springa upp och ner för den smala passagen upp till fly enbart skulle bjuda på problem, sedan svårt att lägga till båten ensam. Jag kan helt klart se att det kan finnas fördelar med flybridge också, men båten bör då vara minst 40 fot .



Senast ändrad av BerraS | 13 februari 2012 | 12:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ej,

Jag har inte ägt en DC så det kan jag inte säga så mycket om, men jag äger numera en FB båt, som är 33 fot lång.

En av de stora fördelarna som jag ser det är att det är dörr till kabin, vilket ger ett torrare och varmare klimat.

Akterdäcket har gott om plats, och då flybridgen är liten på min båt skymmer den inte för sol på akterdäck. Nackdelen är just storleken på flybridgen som på min båt mest är till för att sitta och åka/köra på, alt att en person solar däruppe när man ligger stilla, det finns inte plats för bord och stolar.

Vindfånget är också en nackdel, men som jag har vant mig vid, och lärt mig hantera.

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Driven får nog jämföra planlösningen på dom båtar han är intresserad av. DC är ju stort sett samma allihop men FLY kan ju variera en del. Tänker då mest på hur akterdäcket är utfomat.Det kan ju vara så att det är litet eller ligger under tak osv.

Är man många personer ombord så kan det ju bli lite uppdelat var man sitter o det kan ju vara en nackdel om man vill minglawink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst skulle det vara intressant att veta vilka DC resp FB som du tittar på? Jag tror det blir lättare att komma med ett bra svar/råd då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är klart, mina funderingar går mot Bavaria 34 sport (nya modellen) och Skorgenes 350 

Tycker det känns skönt med lite nyare motorer (1 st D6 på bägge) samt trevlig planering på bägge båtarna. Skorgenes har trots sin lite mindre storlek för att vara flybridgebåt ett riktigt bra akterdäck samt en vettig fly som även fungerar som tak till akterdäcket. Självklart skall jag bekanta mig lite mer med båtarna innan jag slår till, men era synpunkter är viktiga ur ett erfarenhetsperspektiv som man kanske inte alltid får genom att titta.

Mvh.



Senast ändrad av Driven | 13 februari 2012 | 17:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju även ett tredje alternativ. De med targa och stort öppningsbart tak. Blir som en dc soliga dagar och som en HT regniga dagar samt minimalt med kapell. Tex Sealine 35 fotare. Påminner om Princess V serien fast de Börjar vid 39 fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående om att dc med tak kanske skulle passa. Är det Bavaria 34 med HT du tittat på, eller den öppna? Hur ligger Skorgenes i pris jmf med Bavaria? Personligen är jag ett fan av Bavarias nya designspråk. Dock ser 34 lite ihoptryckt ut i ht versionen kan jag tycka. Hur ser budgeten ut? Du får inte in den nya 39 ht? Ang FB har jag aldrig haft en men i vårt svenska klimat skulle jag nog ta en dc med ht alla gånger. Har du tittat på Forbina 35/36 dc med ht? Den är väldigt fin och dessutom rätt snygg med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en sommar med flybridgebåt så är jag helsåld på det. Underbart att sitta där uppe och köra. Går inte att jämföra med DC med kapellet av. Kanon med salong att kunna stänga om sig. Slippa bråka med kapell. Aldrig rått och kallt som det blir i en kapellbåt. Trodde det skulle bli varmt i salongen på soliga dagar men så är det inte. Trodde även som skrivs tidigare att flybridgebåt under 40 fot inte skulle funka men det beror nog mycket på planlösning mm. Min Gayliner har ju lite annorlunda planlösning men plats på akterdäck och flyen duger gott och väl. Salongen är enorm för sin storlek.

Har tidigare haft större DC och det var ytterst få gånger som hela kapellet åkte av. Sen är min åsikt att dinetten i en DC är total dödyta som aldrig används. Vem vill sitta där ner och inte se ut? Det jag saknar med min gamle DC är Caterpillar sexorna smiley

Själv hade jag gärna sett att Skorgenes 350 var lite bredare. Bredden gör otroligt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju jag partisk eftersom jag har en Sport 34... Men jag tycker inte att HT varianten är lika snygg som den med bara targabåge och kapell.. 

Dessutom kan man inte få HT versionen med enkelmontage - troligtvis p.g.a att den väger mer och man anser nog att D6-370 är för klen för HT´ ns vikt.. 

Visst är det lite pyssel med kapell om man ska ta upp och ner det hela tiden, men det är riktigt välsytt och bra från varv och efter att ha haft segelbåt från samma tillverkare i 7 säsonger så känns inte kapell-sättningen som något problem.. (komforten är oerhört mycket högre i motorbåtens brunn än vad vi nånsin hade i segelbåten trots sittbrunnskapell där)..

Tillägg angående värme osv: Vi var lite fundersamma kring värme och komfort under kapellet kyliga och fuktiga dagar.. Men det har fungerat extremt bra.. Vi har värmarutblås vid wetbaren och det blir både varmt och skönt under kapellet...

Nere sitter vi inte så ofta.. Men där är lite segelbåtskänsla som vi nyttjade några få gånger i mitten/slutet av september..



Senast ändrad av pelle75 | 13 februari 2012 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade lite snabbt på planritningen på Skorgenes 350. Såg ut som den intenhar helt separat midcabin? Jag kan ju tycka att med en DC med HT i denna storlek så får man både ganska stora Innerutrymmen där nere samt med värmeutblås i sittbrunn två användbara sittgrupper nästan oavsett väder. Behöver du inte sittgrupp nere finns ju Grandezza31 Oc som är fin Går du ändå på FB så finns det ju fler alternativ typ Forbina(som även klarar sig med en motor), begagnad Nordwest mfl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja HT-båt skulle vara ett alternativ om det inte var för att jag nästan jämt står och kör med näsan över vindrutan (trivs bäst så) Skorgenes är en lite dyrare båt än Bavarian och då blir det ingen ny. Dock så känns det just nu fullt tillräckligt med 34-35 fot (någonstans måste man sätta gränsen och idag har jag en 28 fotare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många kloka synpunkter, jag håller med om att Skorgenesen gärna kunde få vara några decimeter bredare, idag har jag en DC och upplever inte att kapellet är ett jätteproblem, i mitt fall brukar taket få vara på plats med upprullade sidor för att få känna av naturen men ändå skyddas mot sol när man sitter och käkar, solar gör vi oftast på fördäck. Sidorna på kapellet åker ner först när det blir mörk och myggen kommer, då vi trivs att vara ute tar vi fram Fleecar och filtar hellre än att gå in. Det borde tala för en DC. Dessutom känns Bavarian härligt fet med sina nästan 3,6 m. i bredd.

Det som gör att jag ändå finner Skorgenes intressant är det stora akterdäcket, bra badbrygga, utelivet på fb som inte är liten då den går över hela akterdäcket (vilket jag uppskattar) Därmed den fb båt som jag tror passar mig bäst i den storleken, sedan får jag inte en ny för de pengar som en Bavaria kostar (Skorgenes ca 900 000 kr till) Men helst köper jag nog något begagnat i vilket fall om det går att hitta.

Nu återstår att åka och titta och känna för att se vilken av dem som ger den rätta känslan... Men först skall jag bli av med min Nimbus 28DC, någon intresserad??? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne jag funderat på själv.. har märkt att många märken inte längre har Flybridgebåtar i sitt sortiment..På 90 talet och till för nåt år sedan var det väldigt vanligt t.o.m under 30fot..Nuförtiden har dom flesta DC istället..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då de allra flesta talar i egen sak, så tänkte även jag stämma in i kören.

I prismässigt samma division som Skorgenes 350 så bör man ju även ta en titt på Nimbus 370 Commander, eller 340 Commander om man villl ha singel-motor.

Hade ingen erfarenhet av Nimbus tidigare, men i dessa modeller har man tänkt på det mesta, en sådana enkla saker som sandwich ovan vattenlinjen, belysning i alla utrymmen, tom bakom motorn, kullagrade draglådor, alla beslag i oversize, gasfjädrar i alla luckor mm mm.

Styrhytten en trappa upp och separerad från salongen är trevligt och ger en hel del fartygskänsla:

För min del så hade priset underordnad betydelse, jag lever förmodligen bara EN gång, och då vill jag själv bestämma vilken båt som gäller, undantaget båtklubben som max tar in båtar på 3,50 bredd.

Med bog och akter-thruster så är vindfånget inte något större problem, bästa platsen är uppe på FB vid manövrar i hamn, speciellt om man ska backa in, då det är litet dåligt med sikten bakåt inne i styrhytten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för bra förslag på båt, jag skall titta lite närmare på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore kul om du meddelar vad det blev till sist!

Svårt val mellan två rätt olika båtar. Jag hade nog valt en ny Bavaria eftersom nytt alltid är nytt. Visserligen förlorar man lite pengar på värdeminskning. Men känslan av att beställa och få leverans av en ny båt är bra nice!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Nu är sommaren passerad men det blev en båt till slut. Efter att ha provkört Bavaria 34 sport med joystick(Mycket trevlig), Sealine F37 (Som det höll på att bli affär, men föll på besiktningen) Windy 37 Grand Mistral (Fantastisk båt men för små skarndäck för att vovven skulle komma på) samt en Forbina 35 (Mycket trevlig båt) 

Till slut fastnade vi för en Forbina 10 000 med ombyggd badbrygga (större) Otroligt välskött samt ny maskin, drev och instrument. Så nu blir det båtliv nästa år igen. :-)

Tack för alla kloka synpunkter i denna tråd, för en landkrabba är de ovärdeliga.

Lev väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...