Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Flintstone

Jag längtar till våren!

Rekommendera Poster

Jag längtar till våren!

Inte av den mest uppenbara anledningen utan för att MGs genuint båtintresserade medlemmar då återvänder till forumet efter vinteridet och inläggen övervägande kommer handla om båtar. Som det är nu så används forumet mest av medlemmar som en politisk plattform för att föra ut sina egna åsikter i mer eller mindre båtrelaterade ämnen vilket genererar ändlösa diskussioner som oftast spårar ur. Vissa tycker att det är kul att provocera och gör detta genom att starta helt meningslösa trådar bara för att röra upp känslor. Hela forumet förmörkas av detta tycker jag.

Jag är trött på det och längtar därför efter alla dem som istället vill glädjas åt båtlivet tillsammans på forumet! smiley

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har takdropp i Stockholm idag, trots minusgrader i luften.
Dvs dagsmeja, dvs solen har börjat ge värme.
Våren är i antågande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ja du, Fred, vem vet... Kanske är maringuiden ett tvärsnitt av samhället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instammer, langtar till varen och sommaren.

Nasta vecka nagra dagar med plussgrader.

Dagarna blir ljusare och ljusare. Mycket possitivt.

Ser fram emot en underbar sommarsmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har varit sammalunda även här längst ut i väster.

Nu är ju vårt samhälle inte uppbyggt på det sätte att det märks om det skulle droppa från nåt tak, men dagsmejan har fått de få is/snöfläckarna att smälta av något.

Var ner till båten på eftermidagen för att kolla. Det fanns en känsla av vår i luften.smiley

Den känslan fanns inte kvar när jag promenerade hem efter att besökt en kompis nu i kvällningen.sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst and78nil

samma här med, går å väntar på motor delarna, vill sätta igång med finliret med båten!

possetiva är ju att dagarna blir längre, våren står vi dörrenyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med inledningen på denna tråd.

Det är för många köttben (av politisk karaktär) som kastas ut på MG typ:

*  0,2 promille

*  Båtskatt

*  Toa-tömnigslag

Tyvärr lockades jag med själv i 2 av dessa (högg på reflex som en gammal chäfer). Jag tycker också att det istället borde vara huvudsakligen utbyte av kunskaper och erfarenheter om båtprylar, seglingsäventyr, information eller om trevliga hamnar och liknande.

Jag kom med själv i MG relativt nyligen efer att jag hittade in här via Google eftersom jag fick ett antal relevanta svar, av er ALLA  ovan i denna tråd. ..-Tack för det!

Avseende vädret i Norr så ligger isen tjock men termometern har börjat komma upp från kulan längst ner, visade idag minus 7, och solen sken hela dagen. Vackert!

Fick en låda med båtprylar jag beställt i fredags, även det ett vårtecken!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EDT:

Följande inlägg skrev innan jag hunnit läsa Hasses inlägg ovan. Tack för att du läste vad jag skrivit och förstod innebörden av det Hasse! smiley

----------------------------------

Nu var det ju inte det mitt inlägg handlade om utan:

...för att MGs genuint båtintresserade medlemmar då återvänder till forumet efter vinteridet och inläggen övervägande kommer handla om båtar.

Lite intressant dock att se hur väl folk läser det som skrivs i inläggen...inte konstigt då att det blir missförstånd och ibland hårda ord på forumet.

Att alla vi som har båtar längtar till längre dagar, varmare väder och allt som har med det att göra känns ju lite stating the obvious...indecision

Senast ändrad av Flintstone | 12 februari 2012 | 21:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vårkänslorna sätter igång - har sniffat i färgpytsen och lagt en riktigt slät och len yta idag.. Varmt ute också, fast inte lika varmt som i hallen där båten står ;)

Hur som - till topic.. Har varit reggad här ganska länge, men inte skrivit så mycket tidigare. Senaste tiden har jag dock varit lite mer aktiv med både att läsa och skriva...

Jag TROR att det blir lite yviga diskussioner och inlägg mycket för att det är relativt anonymt. Om man inte behöver skylta med vem man är så vågar man skriva lite mer hårt och tufft. Inte enbart at ondo då det det till och från behöver komma fram hård sanning, men samtidigt kan det leda till att det överdrivs en hel del vilket är negativt. Har också följt debatten och trådflyttning från synlig på förstasidan till att delvis gömmas i en kategori.. 

Sammantaget är det inte lätt att avgöra vad som är rätt/bäst men - jag är hyggligt aktiv på ett annat forum på nätet som är knutet till en ganska stor märkesklubb och där har vi inte haft problem med urspårade trådar och politiska diskussioner men det har ändå funnits konstruktiva och givande diskussioner kring produkter med dålig kvalitet osv. Där finns det krav på att man ska registrera sig med namn och adresssuppgifter osv.. Det görs vissa kontroller att dom som registrerar sig har angett rimliga uppgifter och jag inbillar mig att det leder till en attityd och ton som mer speglar vad man skulle våga stå för även i en muntlig diskussion. Många blir väldigt kaxiga bakom tangentbordet och om man dessutom inte behöver uppge sin identitet blir det lättare att skriva lite väl kaxigt..

Bara några tankar - menar inte att någon här skulle vara feg och inte våga stå för vad man tycker, men tror helt enkelt att det är lättare att vara tuff om man är anonym..

rätt eller fel? Snart är det iaf sjösättning - knappt två månader hoppas vi!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pelle,

Givetvis möjliggör anonymiteten att man kan visa sitt riktiga Jag utan att behöva tänka på allmänt hyfs och normala sociala konventioner. Dock är jag med på ett flertal andra forum som inte heller ställer några krav på att man ska avslöja sin verkliga identitet och ingenstans har jag upplevt den typ av forumkultur som finns här på MG. Jag är med på Sveriges största bilforum med många gånger fler aktiva medlemmar än MG och visst händer det att folk blir sura på varandra men det blir aldrig öppna bråk, speciellt inte på så låg nivå som här på MG.

En stor bidragande orsak till att det är som det är här tror jag beror på brist i moderering. På de andra forumen tillåts helt enkelt inte den typ av trådar/inlägg som förekommer här på MG vilket gör att de värsta medlemmarna sållas bort efter ett tag. Det brukar vara de som är mest emot moderering som också är de som ställer till mest oreda. Dessa ropar ofta censur och gör liknelser med öststater. Om forumadministratörerna framhärdar så brukar dessa dra vidare och hitta andra forum där de kan fortsätta ostörda vilket gör att det efter ett tag skapas en kultur bland de kvarvarande medlemmarna som de flesta är nöjda med. Stämmer man i bäcken så lär sig nya medlemmar snabbt var nivån på kulturen ligger och anpassar sig efter det eller letar efter ett annat forum.

Jag var med på ett annat bilforum ett tag men där var det en väldigt elitistisk kultur från administratörerna så jag valde att inte vara aktiv där längre. Det är en svår gränsdragning men någonstans måste nivån sättas...det kan inte vara full anarki på ett ställe där många ska ungås och samtidigt trivas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Sammantaget; forumet skulle bli så mycket bättre om folk inte hade så många åsikter, om folk inte tyckte så mycket, om folk inte tyckte så olika utan vi alla gjorde som de som vet bäst. Vilken vacker värld skulle vi inte ha om vi gjorde som de som vet bäst. Vilket perfekt forum skulle vi inte ha om inte MG var ett tvärsnitt av resten av världen.

Det skramlas med åsikter som att det är anonymiteten som gör att vi tycker så mycket. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag får ha min anonyma åsikt, även om det inte är särskilt svårt att spåra mig. Jag skriver inte under anonymitet, å andra sidan garanterar inte heller anonymiteten särskilt kloka och smarta insändare. Det där sista kan också vara väl värt att fundera över.

Var glad över att du får ha en åsikt, än så länge!

Senast ändrad av Seari | 13 februari 2012 | 00:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flintstone skrev:
”Som det är nu så används forumet mest av medlemmar som en politisk plattform för att föra ut sina egna åsikter i mer eller mindre båtrelaterade ämnen vilket genererar ändlösa diskussioner som oftast spårar ur.”

Känns lite som att du startat en sådan tråd själv! Även om din åsikt inte är politisk, så handlar inte heller din tråd om de av dig efterfrågade båtrelaterade frågeställningar som skiljer sig från de ”förmörkande” trådar som du anser vara helt ”meningslösa”.

Sedan har ju ”siteadmin” ett stående önskemål om att man ska använda sökfunktionen innan man skapar en ny tråd. Det finns svar på om inte allt, så i varje fall en mängd fakta som rör det mesta inom båtvärlden i dessa gamla trådar. Kanske är därför som några nya trådar hamnar vid sidan av vad som kan kallas läsvärt. Ungefär som det här inlägget!

Längtar också efter våren. Förra året vårrustade jag för första gången och i år har jag två båtar att ta hand om. Så jag kan nog vad det lider tvingas slänga in en och en annan fråga som inte är helt politisk! Typ om man är moderat är det då lämpligt att sitta på babordssidan i sittbrunnen? Haha ha det bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt Jobhurt.

Denna tråd handlar inte om någon båtfråga utan om mängden ickebåtrelaterade trådar och min längtan efter att forumet ska vakna upp efter vintervilan så fokus åter hamnar på båtar. Däri ligger paradoxen i denna tråd.

Att tro att mängden ickebåtrelaterade trådar beror på att allt redan är besvarat tycker jag är lite naivt. Varje båt är unik och har sina egenheter samtidigt som varje båtägare är unik och har sina egna båtproblem, utvecklingsplaner, skador som behöver åtgärdas etc. Det finns massor av ämnesspecifika forum med full aktivitet utan att det förekommer så mycket politik och allmänt dösnack som det gör här under lågsäsong så att admin uppmanar till sökning innan nya trådar skapas har inget med saken att göra. Det tillhör allmän kutym, på i princip alla forum, att alltid söka innan man startar nya trådar. Nu är ju sökfunktionen här extremt bristfällig så man får nog ha lite överseende med att kutymen inte följs. Jag har själv nästan givit upp att söka innan jag startar trådar.

Jag tror att det handlar om att antalet aktiva trådar som inte är båtrelaterade under lågsäsong är relativt högre än under högsäsong och det gör att det känns som att forumet inte är ett båtforum längre. När folk hittar tillbaka så ökar mängden båttrådar och då märks inte de övriga lika mycket. Det är det jag längtar efter! smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fred! Tycker nog att du lägger allt för stor vikt vid
några få ”politiska” trådar här på Maringuiden. Gick in
på seglarsnack och studerade de 50 första inläggen och
där fanns inget politiskt utan bara faktasökande rörande
olika aspekter av båtlivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser att du inte varit här så länge Jobhurt så du har kanske inte fått känna på hur det är när de politiska vågorna går höga.

Dessutom är det inte så konstigt att det inte är några politiska frågor i Seglarsnack. Det är inte tanken att icke båtrelaterade frågor ska läggas i andra kategorier än Övrigt snack och i min mening ofta i Dösnack. Problemet är att Dösnack visas inte på förstasidan med senaste 70 inlägg från samtilga forum (som det kallas här, kategorier är mer rättvisande tycker jag) och det gör att de som gärna vill provocera igång diskussioner inte vill starta sina trådar där eftersom det då är för få som läser dem. 

Dessutom städar admin ibland för att hålla lite ordning på forumet vilket gör att trådar som startas i fel kategori flyttas rätt.

Du kommer nog snart förstå vad jag menar om inte våren hinner komma före.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag besöker inte forumet lika ofta som tidigare och väljer bara att läsa trådar som kan intressera mig. Tidigare läste jag nästan alla men vissa filtrerar jag bort nu. Längtar faktiskt inte efter våren än utan njuter av snö och vinter men längtan kommer säkert när isarna börjar gå upp.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...