Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Olof_M

Dränering av scarndäck?

Rekommendera Poster

Jag har problem med att vatten blir ståendes på scarndäck. Finns det någon där ute som har förslag på åtgärd? Jag har en Shipman 28 med alu-list runt om och enda avrinningen är akterut över akterdäcket. Detta fungerar endast tillfredsställande om man sitter två pers på pushpit. Har sett att en del båtar av andra märken har avrinningshål i scarndäck. Kan man montera sådana med tanke på hållfasthet etc? Ska jag såga upp spygatter i alu-listen? Andra förslag? Tacksam för svar. /Olof M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen som du skrev: avrinning i alu listen. Annars måste du borra hål i däcket och sätta en genomföring med slang till antingen sittbrunnen eller ut i skrovsidan. Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen universallösning som passar alla båtar, men jag har gjort det på en Carerra Helmsman och kommer snart att göra det på min nuvarande segelbåt. En försänkt bordgenomföring monteras strategiskt (borde vara lätt att se var...) i skarndäck och dränerar till sittbrunnen, i mitt fall. Relingslisten i aluminium har några millimeter upp till sina hål, så vattnet rinner hellre ut genom spygatten. Hjertmans har en försänkt bordgenomföring med 12/16 mm diameter, (inv/utv) för 34 kr. En till i sittbrunnen, två slangklämmor och lite slang. En hundring per sida räcker nästan. Tycker man att det känns för avancerat att försänka bordsgenomföringen i däcket, så tar man en vanlig bordgenomföring. Den hamnar ändå avsevärt lägre än hålen i alu-listen. Tänk på att sätta utloppen i sittbrunnen så att du inte får vatten i seglarskorna på kryssen...! Tjusigare båtfabrikat har detta som standard, men det är inte så svårt för oss andra att montera på våra standardbåtar. Förutom att man slipper vatten på skarndäck, slipper man även randiga fribord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Olof, jag är tämligen övertygad om att Shipman 28 redan har avrinning - förutsatt att det är relingslist i aluminium på din båt. Avrinningen är förmodligen igensatt. Kolla noga längs relingslisten, det skall finnas fördjupningar i däcket. Hur många vet jag ej. Fördjupningarna skapar en springa mellan relingslist och däck där det är tänkt att vatten skall kunna rinna av. Ta ett bladbått eller dyl och känn längs listen. Springorna måste rensas ofta. Lycka till. Anders http://hem.passagen.se/consensusmarinteknik/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...