Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
maxiracer

solo-tävling på västkusten

Rekommendera Poster

Undar om det finns någon solo-tävling på västkusten?

Eller om det finns fler en jag som skulle tycka det vore kul?

Race på kanske någonstans runt 20-35nm med start och mål på något mysigt ställe som Marstrand eller så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa dig en vän och segla Bohusracet. Jag seglade förra året och har anmält mig även iår.

Solosegling gör sig nog bäst ute på öppet hav där det inte kan bli så trångt. wink

Såg att man på BLUR diskuterar just solokappseglingar nu.

http://vikenagir.se/Bohusracet-filer/br2010home-page.html

Senast ändrad av pseudonym | 12 februari 2012 | 10:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag nu vill segla solo-tävling även om jag har vänner då, sedan så tycker jag personligen att bohusracet är så toklång så det rent av är farligt att utsätta sig för så långa race, särskilt när man är oruttenerad seglare. Vissa av oss inser sin begränsing...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu vill skaffa sig rutin i ett sammanhang som till viss del är organiserad, utan att va en riktig kappsegling, så är den typen av segling som går under beteckningen 24-timmars inte så dumt.

Man kan välja att segla 12 timmar eller 24 -120 timmar. Seglingarna går vår och höst och även 12-timmars i månadsskifter november-december. Dock måste man minst va två man. http://www.24-timmars.nu/

Det finns visserigen en startplats vid Marstrand, men Marstrand är väl knappast ett mysigt ställe - åtminstone inte sommartid - eller!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En intressant idé. Solosegling är speciellt och jag har också tänkt tanken att det skulle vara kul att kunna vara med på nåt sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är ni ju två.

Det är bara att bestämma bana och börja segla. 

Pseudonym är så tokig så han skulle nog ställa upp.

Blir det ett bar koncept kan det på några år bli större ön Bohusracet.

Själv skulle jag möjlgen kunna va mål och starfartyg. Jag skulle nog kunna hinna emellan, under förutsättning att mål- och startlinje va samma. Och att den inte ligger i Marstrand wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu va du taskig Tommy. crying Bara för att jag har seglat med gennakern genom sunnepinan behöver man inte vara tokig, men det kanske underlättar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag var inte taskig. Det var enbart skrivet med kärlek.

Hur skulle världen se ut om det inte fanns tokstollar som jag och du och en dröse till - ingen nämnd och ingen glömd.

Kanske vi inte egentligen gör så stor skillnad, men som det står i den gamla söndagsskolesången:

Gör det lilla du kan,

gör det villigt och glatt...........

Hittade inte nån riktigt bra bild på sunnepina i all hast, Det spektakulära finns ju längst bort i bilden där det är som trängst och rännan kröker 90 grader till vänster.

Senast ändrad av toaen | 13 februari 2012 | 17:08

post-945-1394236939,8226_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, där kan det bli spännande om man inte har koll på vad som kan komma mötandes.

Min passering skedde med den förra båten, men finns det ett bra tillfälle med den nuvarande kan det bli svårt att låta bli igen. 

En lätt pimpad Triss Magnum med utskjutbart peke kan väl aldrig vara fel, eller? wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mötte den stora Zitabåten där med min lilla bohusjulle. Vi gick bägge för maskin. Det var trångt.

Solokappsegling

Ett mysigt ställe - Rörö

Start och mål - En linje rätt väst från Måvholmens kummel vid Rörö

Rundningspunkter - Hätteberget och Trubaduren.

Banlängd - 37 distansminuter.

Önskas lite kortare bana kan ju en av punkterna bytas ut mot Stora Pölsan.

Måvholmen -  Trubaduren - Stora Pölsan - Måvholmen - Banlängd; 27,5 distansminuter

Måvholmen -  Hätteberget - Stora Pölsan - Måvholmen -  Banlängd; 18 distansminuter

Nu var det värsta arbetet avklarat.

Ni har bara att bestämma dag och tid och att segla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bohusracet hade Soloklass i år!

Skaffa dig en gast så ses vi på Tjörn Runt i år. Vi är redan fyra Accenter och vi blir egen klass vid tio!  Läs mer www.stss.se

post-10008300-1394237174,807_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var har du båten? Hinner vi köra ett race i höst? Ses i Framnäs på södra Björkö och segla ett lämpligt varv i Norra skärgården. Vilka vill vara med. Jag har båten i Björlanda, vi kan köra ett kortrace till Björkö därifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har oxå björlanda som hemmahamn. Seglar mest ensamturer med mina två båtar.

Senast ändrad av pseudonym | 21 augusti 2012 | 13:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju ett solorace nyss i samband med Tjörn Runt. Kolla blur.se Själv seglade jag Harken Solo Challenge i helgen, ett kanonarrangemang! Finns film och bilder på min blog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv så prioriterar jag tävlingar med fullbesättning. Jag vill se båten seglas så bra som möjligt, men det finns helger då det inte är tävling och man kunde få spontan kappsegla lite Solo! Såg Tjörn Runt Solo, men jag mäktar inte med två varv runt Tjörn Runt och dessutom segla till och från Stenungsund med båten. Det får räcka med en tävling och då är självklart orginalracet det första jag väljer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...