Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
jiwisto

Hur laga plastluckan på ruffen?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en ventialionslucka i plast på min Fjord 21:a som spruckit i hörnet (se bilden). Jag har några frågor till er ang att fixa till detta:

1. Är det värt att laga?

2. Kan jag laga själv, hur gör man det i så fall, guide eller tips finns var?

3. Kan någon av er utföra denna lagning åt mig mot ersättning?

4. Var kan jag köpa en ny lucka om det inte är värt att laga?

Tacksam för era svar,

Jimmy

post-10017907-1394236939,179_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasfiber och polyester eller epoxi har lagat värre grejer än din lucka så du kan va lugn.

Enklast vore det att plasta en förstärkning på insidan men då behöver det finnas plats för några mm tjockare gods. Det är väl en krage som luckan ska omsluta när den stängs. Det går ju också att slipa ner från insidan så den blir lite tunnare, särskilt vid sprickan. Slipa måste man ändå göra för att få bra fäste för det nya platslagret.

På utsidan får man sen spackla igen sprickan och måla hela luckan. Där gäller att få rätt kulört och det kan va ett problem i sig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska absolut försöka laga. Fasa av kring sprickan (min 1:20), helst från både ovan och undersidan. Laga med epoxy eller polyester med remsor. Spackla och måla, precis som forgus31 skrev. Men, rätt kulör är inte viktigt då intilliggande ytor är av en helt annan kulör än luckan, målar du den vit (kör med 2K-färg) ser det bra ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite yrkesskadad efter att ha jobbat med båttillverkning, men jag hade bara snyggat upp dendär luckan så  den går gjuta av, sedan gjutit en gjutform på den, och därefter gjutit en helt ny lucka i den formen. Givetvis ett större jobb än att bara lappa ihop den gamla luckan, sannolikt dyrare, men du får en helt ny och frisk lucka gjord i en del, utan lagningar som kan spricka upp, lack som kan flagna eller några andra problem som lagade delar kan ge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag är också skadad men av ett fett bankonto; jag hade köpt helt ny båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp,jag Diagnostikserade denna för länge sedan. Sista trådarna ,kan man undra om han jobbar på SÄPO! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag skulle slipa ner först på ena sida och plasta upp på nytt, med glasfiber och polyester.

Rigga upp den så att den fixeras ordentligt och så att plastningen blir rakt utförd och sedan slipa ner och plasta även på andra sidan

Man skall slipa ner rätt mycket över ett större område så att man slutligen kan återställa hela ytan som spruckit sönder. Har den blivit så där skadad vid normal användning kan du även passa på att försärka upp luckan ut efter kanterna och över hela ytan.

Att slipa går lätt med tex borrmaskin med gummi-trissa med rejält grovt slippapper, men dammmar grymt mycket och kliar som sjutton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jimmy ett tips när du plastar är att ta rikligt m  pakettape på motsvarande sida av luckan för att den fäster ej vid plasten, o du får en slätare utsida som är mera lättspakclad.Glöm ej att blanda noga BYT kärl o blanda ta aldrig från kärlet som du blandat i,lycka till mvh facil26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Är det väderleken som gör att vissa svenska själar lider brist på humor smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....Glöm ej att blanda noga BYT kärl o blanda ta aldrig från kärlet som du blandat i,lycka till mvh facil26

---------------

Blanda noga! Ja

Men varför kan man inte ta ur kärlet man blandat i  ?.

Då jag använt polyester har jag gjort så här och aldrig haft problem.

Häller först upp plast i blandarburken sedan droppar jag i härdare 2% och rör om med en ca smal trästicka eller stor spik. När jag ser att det det verkar ha blivit omrört lagom lägger jag stickan åt sidan och tar min pensel och blandar vidare och börjar plasta. Behövs mer så blandar jag mer på samma sätt i samma kärl. Penseln och rullen kan man ha stående i aceton då den inte används och stryker av den mot en bräda före användning, Efter dagens plastning tvättar jag rullen och slänger penseln,blandar-burken om den tömts kan användas igen nästa gång-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, men jag var ner till Malmö i lördags. Jag brukar bli lite grinig efter det.

Vad har du att skylla på för ditt sätt?

Senast ändrad av pseudonym | 13 februari 2012 | 05:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Humor ären ofta en bristvara så här års.

Det är faktiskt så tråkigt under december, januari, februari och mars så att betydligt fler människor dör dessa månader än under årets övriga månader.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blanda noga! Ja

Men varför kan man inte ta ur kärlet man blandat i  ?

Tanken är att man inte lyckas blanda absolut allt, t.ex. nere i kanten runt botten är ett utmärkt ställe för oblandat material att bli kvar orört tills man hämtar upp det med t.ex penseln. Häller man över det i en ny burk efter första blandningen blir det mesta av detta oblandade kvar i första burken, och det som följer med blandas lätt ut med det välblandade med en snabb omröring.

Har jobbat med tillverkning av glasfiberbåtar/produkter (allt med polyester) och upplevde aldrig några problem med de färdiga produkterna trots att vi aldrig hällde över i ny burk. Däremot blandade vi aldrig i samma burk direkt igen, för när resterna av första satsen börjar gela blir det klumpar i polyestern/gelcoaten som inte går jobba med. (Vänta tills resterna härdat i plastburken, sedan går det 19 gånger av 20 enkelt knäcka loss och man får en tillräckligt ren och användbar burk igen.) När man tömde härdad överbliven gelcoat ur burkarna var det inte helt ovanligt att se litegrann som ännu inte härdat längs kanten kring botten...

När det gäller epoxy som är mycket känsligare för att få korrekt blandning rekommenderar jag att hälla över i ny burk efter inledande blandning. Polyester må härda i blandningar från långt under 1% till uppåt 10%, medan epoxy som t.ex. ska blandas 50/50 inte tillåter några större fel innan det leder till problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Känns inte direkt som att jag vågar mig på att göra detta själv utan att få mer instruktioner tror jag.

Har ni något bra tips på:

- Websida

- Filmklipp

- Dokument med steg-för-steg instruktioner

som visar de momenten jag måste utföra för att göra denna reparation? Jag vill gärna veta vilka samt hur momenten kommer att se ut först. Annars står jag väl där med en heffaklump i plast som jag byggt om luckan till - utan att ens veta hur det gick till och har inte längre nån lucka att använda wink

Fråga:
Ingen av er som kan tänka sig göra detta jobbet åt mig då mot ersättning?

Jag hinner knappt ens själv plasta just nu då jag bl.a plockade ner mitt 280-dreven aning i höstas, och nu sitter här och undrar över om jag ens ska få ihop det - då jag knappt minns alla momenten längre...

Cheers!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att blanda och byta kärl är ju ett epoxytänk.

Jag hade nog gjort som Peter_K m.fl. föreslagit. Slipat ur och lagat upp sprickan från två håll och även plastat över hela luckan med ett par lager från varje sida. Man får ju ha koll på att luckan inte växer okontrolerat i tjocklek. Alternativ slipa bort innan. Efter spackling och finslipning - lacka med en tvåkomponentslack. Just i det här fallet hade jag nog använt epoxy.

När jag blandar epoxy och tvåkomponentsfärg, brukar jag köra med tumstocksmetoden.

Brukar spara trasiga tumstockar för att ha som rörpinnar. När jag blandar brukar jag ta avbitarn och klippa av dem vid 10 cm markeringen.

Slår en skvätt bas i tex en 2-liters glassburk. Sätter ner tumstocken mitt i burken och mäter. Är lagret tex 10 mm slår jag i härdare tills det blir 15 mm (om blandningsförhållandet är 2/1).

När det gäller epoxy blandar man ytterst noggran. Häller ner epoxyblandningen i en annan burk och skrapar ur allt. Blandar sen minst lika noggrant en  gång till.

Visst. Jag har haft doseringspumpar och vågar. Vågen har väl fungerat varje gång, vilket man inte kan säga om doseringspumparna. Man blir inte speciellt glad när epoxyn rinner till lo och lä pga en krånglande pump. Tumstocksmetoden fungerar - i varje fall för mig - förträffligt. Men som alltid - man måste va noggrant.

Är luckkonstruktionerna typiska för fjordbåtar? Jag har en liknande på min motorseglare - fast i böjt plexiglas.

Var i Stockholm har du din båt?

Att göra jobbet har jag nog varken ork eller tid till, men jag kunde ta mig en titt, lite beroende på var båten finns. Är med all sannolikhet i min sommarstuga norr om Åkersberga  3-10 Mars. Under den tid båtmässan pågår.

post-945-1394236940,2285_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den finns på Värmdö. Alternativt kan jag skruva koss luckan och komma över till dig oxå kanske :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju alltid bäst att se tex luckan på plats. Man vet aldrig vad det är för små detaljer som kan spöka till det.

Skicka mig ett mail på thallatha@hotmail.com

Medelandefunktionen hos MG fungerar inte pga strul med mina andra mailadresser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag tackar för bra svar och inlägg  av nästan alla i denna tråd.

Jag tycker du mycket väl kan prova att göra denna reparation själv om du är åtminstonne normalhändig.

Fördelen att ta detta som ett första objekt är att du kan skruva loss den och göra jobbet på annan plats än inne i båten. Och skulle du misslyckas så kan du slipa bort reparationen och göra om, och skulle du ändå misslyckas igen, vilket jag inte tror, så kan du åka med den till någon som kan.

Har du väl lärt dig lite sådana här plastjobb så har du kunnandet om du senare behöver göra något inne i båten eller har bättre uppfattning om vad som krävs om du skulle få en skada.

-------------------

Bra inlägg ovan angående blandningsförhållandet mellan härdare och plast.

Polyester/styrenplast är inte lika känsligt om protionerna avviker lite (För lite härdare: - då blir det lite svagare och härdar sakta / För mycket härdare: - då härdar det för snabbt och blir skadat av det) Polyester fäster hyggligt på gammal polyester fäster inte på epoxi, farligt att inandas i större mängd.

Epoxi kräver exakt blandning både propotioner och blandning annars blir det rest-delar av komponenternna innestängt inne i laminatet där det ligger kvar som ohärdade rester som inte ger någon styrka, (det kan bli riktigt dåligt faktiskt).  Fördelen med epoxi är betydlig bättre vidhäftning och styrka. Dock finns stor risk för epoxiallergi Skyddshanskar måste användas. Fullt uthärdat laminat är ofarligt, men misslyckad härdning som skall slipas bort är farligt på samma sätt som reser som inte blandats ihop och uthärdat.

Äldre båtar är normalt byggda i polyester, därför använder jag helst detta då det normalt blir tillräckligt starkt. Vill man öka styrkan kan man byta ut glasfibermatta mot väv då ökar styrkan ca 4ggr. Det är även av stor vikt att försöka få så mycket glas och så lite plast som möjligt även det ökar styrkan. Däremot skall all glasfiber vätas och luftinnneslutningar får ej förekomma då detta suger fukt.

Före applicering gäller att slipa ner ytan och sedan tvätta, aceton är bra. Byt trasor /papper hela tiden så du inte gnider in smutsen igen om du väl löst upp den med aceton.

Senast ändrad av Hasse_O | 15 februari 2012 | 00:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Humor är något positivt, inget man behöver skylla på något... Medfött kanske

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av nån outgrundlig anledning tycker jag det är roligt att plasta. Det borde egentligen vara tvärtom då det luktar illa, kliar av vinkelslipens slipdamm, är kladdigt och det blir en del städjobb m.fl. negativa spår efter plastandet.

Varför det är trevligt kan spörjas. Som en slags statistisk sammaslagning av alla negativa faktorer borde det bli ett jobb man gärna lämnar bort.

Var finns den stora övervägande faktorn. 

Nån som vet?

Själv anar jag att det blir så jädrans bra resultat att man står ut med allt det otrevliga. Av det tveksamma rodret med spricka i vattenlinjen blir det ett kraftigt roder som ser ut att hålla för den ordentligaste kuling osv. Man bestämmer själv vilken hållfasthet man vill ha. Mer glas mer plast, äsch jag tar ett par lager till. Och ett till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner det  exakt på samma sätt.

Det är kanske därför vi gamla stofiler fortfarande lever. Vi slipar glasfiber och plastar under vinterhalvåret och håller på med en massa annat båtpulande och har inte kommit på att vi egentligen borde har tråkigt.

En del har det ju så erbarmligt tråkigt under båtsäsongen. Farbror staten har ju tagit ifrån dem dess enda glädjeämne - att dricka sprit  när de är på sjön. Sen ägnar man hela vinterhalvåret att irritera sig på detta. Egentligen är det konstigt att inte fler ägare av stora och snabba motorbåtar dör!?

Förlåt - fy vad jag känner mig elak. wink

Nej slipa mera glasfiber och plasta mera. Helst med polyester i trånga utrymmen så att man verkligen får känna att man lever. Epoxy luktar alldeles för lite.

Jag har ett krav när jag jobbar på min båt. Det jag gör får inte se värre ut än skepparn och som ni ser av bifogad bild har jag alltså inte så stora krav

post-945-1394236940,6131_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...