Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
Jonaslatt

Göra ny framruta. köpa färdig tonad plexi glas?

Rekommendera Poster

Hej,
jag har en äldre motorbåt.

Rutan är rätt så böjd så föra året köpte jag tunnplexi glas och klippte/sågade ut och skruvade fast. jag tonade plexiglaset med vanlig toningsfilm men pog av att den va så böjd så blev det mycket bubblor.

Så iår tänkte jag försöka göra seriösare. Kan man köpa tunnt plexiglas som är fabriks färgat?

Var i så fall?

mvh

post-10002341-1394236938,2191_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis installerat en ny tonad akrylskiva. Ett företag hjälpte mig att tillverka en kopia av den gamla. Om du ska göra det själv får du räkna med att den kan gå sönder. Behöver du borra kan det vara bra att googla om skärparametrar och kylning. Tror det är lättast att värma upp skivan med hjälp av varmt vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan även ta den gamla rutan till närmsta lite större Glasmästare och be dom göra en kopia av den fast i glas. Glas håller extremt mycket längre, och då kan du beställa med rökfärgad nyans.

Glasmästarna gör inte detta själva utan tar från en grossist. Men man kan få glaset precis så man vill.  Då blir rutan även halvhärdad eller laminerad, beroende på plånbok ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte koll på var du bor, men om det är i stockholmstrakten kan du kolla med Akriform plast AB. http://www.akriform.se/

De har hjälpt mig med ruffluckor i tonad polycarbonat (PC). Polycarbonat är lite mera repkänsligt än polymetylmetakrylat (PMMA) (ofta kallad plexiglas som egentligen är ett handelsnamn), men spricker inte.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...