Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
oskarohrstrom

fastfind vs. epirb

Rekommendera Poster

Då det blir dags för införskaffning av säkerhetsutrustning för långfärd så kommer ju en epirb högt på listan, men ett mycket billigare alternativ verkar ju vara PLB Mcmurdo fastfind. skulle en sådan fungera som substitut för epirb? stor prisskillnad men det kanske har sin förklaring... hur resonerar ni?

mvh/ oskar

Senast ändrad av oskarohrstrom | 10 februari 2012 | 22:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska segla iväg en längre sträcka så undrar jag om du inte ska ha en av varje sort?
De verkar komplettera varandra känns det som...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Oskar,

Vi satt med samma frågeställning som du för en tid sedan och efter visst övervägande valde vi att köpa en EPIRB inför vår långresa. Vi köpte en McMurdo Smartfind G5 406 EPIRB med GPS från Marine Electronic Service i England (www.mesltd.co.uk) och lät dem programmera enheten med korrekta uppgifter (MMSI nummer) för vår båt. Jag har för mig att hela kalaset gick på ca 5000 kr inkl frakt och programmering, alltså ungefär vad man får betala för en PLB här i Sverige.

Orsaken till att vi valde en EPIRB framför en PLB är framför allt för att denna känns rejälare och har bättre batteritid/bytesintervall. Samt att den är knuten till vår båt och inte till en enskild person. Alltså kan alla tänkbara besättningsmän på båten utlösa nödsignalen och den kopplas alltid till båten. Dessutom gillar jag smidigheten med inbyggd GPS så att räddningsstyrkan snabbt kan ta sig till rätt position vid en undsättning.

Lycka till med ditt köp och säker segling!

Mvh Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen Petter!

En fundering, även om man har en PLB så kan väl vilken besättingsmedlem somhelst aktivera den? spelar det någon roll om den är knuten till båten istället för en person för de som tar emot nödsignalen?

EPIRB-systemet känns ju mer beprövat så det kanske är klockast. men PLB verkade ju väldigt smidigt!

Eller så gör man en Jarle och struntar i EPIRB för att inte vara en last för samhället om man råkar ut för något. såg att han köpt en ny båt och ska fullfölja sydpolenexpeditionen med den. själv tror jag att jag saknar den tredje kulan jarle släppt för att ge sig iväg på sina äventyr utan nödsändare. kör på säkerhetsutrustning istället.

mvh/oskar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satsa på EPIRB,  tänk aldrig på pengar när du skall välja säkerhetsutrustning.  Så kan du spara in pengarna på att köpa någon annan elektronik begagnat istället.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Har själv suttit med samma fundering. Som jag förstått det är teknologin identisk, dvs. båda tar in pos via GPS och sänder mot sat på 406 MHz bandet samt 121,5 för pejling av flygtrafik. Skillnaden är att EPIRB registreras mot båtens MMSI och PLB mot ett personnr. Som redan sagts är EPIRBen antagligen robustare, bättre batteri etc. Så länge du själv är ombord spelar det såklart ingen roll om någon annan utlöser PLBn men det skapar förvirring hos JRCC om du lånat ut båten/PLB utan att vara med och det är ju inte så snyggt... Jag satsar först på en EPIRB fast monterad i båten och ev. på sikt en PLB som förutom segling kan användas vid tex skidåkning, fjällvandring etc. Köp båtelektronik i UK så sparar du mycket pengar. //johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...