filuren 2 Postad 10 Februari , 2012 har funnit en gammal bogserbåt till salu. Är egentligen seglare. Möjligheten är att se på detta som en flyttbar sommarstuga. Båten år 23,95m och är en stålbåt, det är god plats. Några synpunkter på möjligheter och problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Februari , 2012 Djurgårdsvarvet har en informativ sida i ämnet. http://www.djurgardsvarvet.se/finstilta.php?ship=Polis59-3710 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 Februari , 2012 Har en kompis som jobbar på fartygsvarv så där är jag och hälsar på ibland. Inte ovanligt att det kommer in liknande objekt som visar sig vara tunna i skrovet. Sönderrostade alltså. Mao är det otroligt viktigt att du tar upp båten på slip eller i docka och mäter tjockleken på skrovet med instrument. Om båten finns i Göteborg så är det inte omöjligt att min kompis elelr varvet han jobbar på har info om den. Kan givietvis ordna slip och mätning också. PM.a vid intresse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Februari , 2012 Låter som en kul ide men projekt i den storleken tror jag mår bäst av att stanna vid en tanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Februari , 2012 Många av stålbåtsägarna häckar på ett forum som heter www.maringarderoben.se Annars är tänket helt rätt i bemärkelsen stål som material - för att få en större båt, beboelig, eftersom alla andra material blir för dyra... det finns många med stål-erfarenhet. Sök råd. Det lilla jag vet är att det ofta är billigt att svetsa på nya plåtar ( om det rostat så mycket att sjösäkerheten är i fråga ) men att den stora merkostnaden ligger i att ta bort inredningen först. Ty du kan inte svetsa om det ligger träbitar på insidan. Liggetid på slip kostar också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Februari , 2012 Djurgårdsvarvets finstilta är en motivationskiller, läs o begrunda... Vill man ytterligare bli lite avskräckt så är det ett fartyg och då inser man också de ekonomiska proportionerna. Frågan är om det inte finns en slags romantiserad bild av detta med att bo på gammal bogserbåt. Jag hade gärna gjort det och säkert fler med mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 11 Februari , 2012 Ett litet påpekande ang Djurgårdsvarvets finstilt... verkar inte riktigt seriöst. Konsumentköplagen är INTE dispositiv den är tvingande. Dvs den går inte att förhandla bort via avtal. Senast ändrad av blondbella | 11 februari 2012 | 18:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 Februari , 2012 Haver ägt en liten bogserare 16 m. Det kan vara svårt att få den försäkrad. Som sagts tidigare tjockleksmät skrovet. Med båten följer också arbete som inte tar slut. För rätt person är det ett härligt liv. http://lasselundell.se/page5.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Februari , 2012 Kanske finns risken att det också blir det enda livet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Februari , 2012 Må vara just den biten. Overall tycker jag ändå att man beskriver detta med fartyyg av den här klassen rätt bra; håll med om att man nästan avleder folks ev intresse. Kan också tänka mig att man har rätt mycket problen med folk som köpt och sedan bittert ångrat sig. Det där sista min egen tanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 11 Februari , 2012 Det reagerade jag också på...KKL gäller alla näringsidkare och går inte att förhandla bort, som du skriver. Många handlare försöker dock med helst allehanda egensnickrade garantier lägga ut rökridåer för förvilla kunderna. Ni som köpt en beg. bil av en handlare vet vad jag pratar om...3 månaders Trafiksäkerhetsgaranti...jojo, det låter tjusigt men det är en ren papperstiger eftersom KKL täcker allt denna garanti täcker och mer därtill. Dessutom i tre år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
filuren 2 Postad 11 Februari , 2012 många tack för bidrag! Som Djurgårdsvarvet och andra tror jag på stål. Båten är uppmätt med minimum 8mm tjocklek i skrovet, isbrytande, så tjockleken är inte presserande. Det jag är mera osäker på är driften, hur mycket kostar en dockning, var kan man ligga (västkusten) utan att betala kommersiell kajavgift, mm. Senast ändrad av filuren | 11 februari 2012 | 23:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 11 Februari , 2012 hej har haft lite med större båtar att göra, dock då i stockholm.. största problemet här är att få kajplats till större båtar anser jag. hyran kan varejera hur mycket som helst. har betalt 3500kr/mån till 4000kr/år. men som sagt det är i sthlm, kanske finns mer kajplatser i gbg mvh// Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 12 Februari , 2012 Som sagt PM.a så kan du få kontakter till priser på slip/dockning mm i Göteborg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 12 Februari , 2012 På 60-talet tog jag upp Bogserbåten på Gothenius slip varje påskhelg. Det var Gotenius (grundaren av varvet) själv som körde slipspelet. 200 Kr kostade det. Volvo PV åkte jag i på den tiden enl. bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
filuren 2 Postad 14 Februari , 2012 Har varit på inspektion. Det var en vacker båt, men maskinrummet blev tyvärr för överdådigt. En MaK på 680 hästar år stor som en liten buss. Dubbla hjälpmotorer som ger 220V kunde jag kanske klara, men att meka MaKen blir för tufft. Får se efter en båt med en högvarvad motor (?) och tid till tur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser