Tobbekarin 0 Postad 10 Februari , 2012 Hej alla. Skall just till att kolla in en båt från -95 med en TAMD41B. En fråga som kommer; finns det kända svaga punkter på dessa motorer. Det påstås att 40:orna iblan har svårt att hålla ner tempen på full belastning, är det så på 41:orna också? Och hos Penta så står det att de slutade med 41B 1993?!? Det tolkar Jag som att den stod på lager över årsskiftet och att båten är byggd 1994... Detta kommer att bli intressant, Jag har aldrig köpt en så dyr leksak förr... Tobbe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 10 Februari , 2012 Vad sitter den i för båt? / Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 11 Februari , 2012 Motorn som sådan är nog en av de mer driftsäkra maskiner som finns på marknaden. Men inget vara för evigt och livslängden har ett klart samband med omvårdnad. På den kommersiella marknaden kör man dessa motorer i c:a 5.000 timmar varefter de renoveras eller byts. Några generella och återkommande svaga punkter på just dessa maskiner specifikt tror jag inte man kan peka på. Men som sagt, maskinen är 20 år gammal och timtalet okänt. Är motrorrummet rent och snyggt har förhoppningsvis maskinen haft ett bra liv med god omvårdnad. Lycka till med den dyra leksaken som förhoppningsvis kommer att ge Dig många trivsamma stunder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 15 Februari , 2012 41.an är en bra motor överlag. Har aldrig hört om några rikiga akilleshälar på dem. Kolla så det inte stundar ett turbobyte....Det kostar ca 10-12 K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieseldoris 0 Postad 3 Mars , 2012 Usch håll dig borta från sådant, börjar bli svårt med delar till dessa nu. Tex, nya intercooler insatsen passar inte i gammla huset så det blir att köpa nytt hus,lock och insats. Bara ca 37.000:- Kolv foder sats, 46.000:- om du har fel stakar så måste dessa bytas för gammla stakar passar inte trapetskolvarna. 7500:-/st för stakarna listan kan göras hur lång som helst med svindyra delar till VP motorer, En som aldrig äger en VP motor igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Mars , 2012 Att det skulle vara svårt med reservdelar till dessa motorer är inte sant. Volvo Penta tar bra betalt för sina grejor men så är det oxå bra grejor. Oftast får man precis det man betalar för, eller hur. Vårt inköp av 2st motorkuddar till våra TMD41B gick loss på 5200 spänn och det var ju lite dyrt. Men jag håller med dig på en punkt; har en av dessa motorer många driftstimmar och i risigt skick så hade jag också valt bort den. Fast detta resonemang kan du ju applicera på allt man funderar på att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieseldoris 0 Postad 4 Mars , 2012 Läs mitt svar, man slutar tillverka delar som skall ersättas med nya delar som inte passar. Kunden får byta ut halva motorn för det skall passa. Ytterligare ett exempel, värmeväxlar insatsen till 41 har slutats tillverka, för att fixa detta måsta man ta den från 44án en massa delar att modifiera ca 38.000:- Nä när jag bytte motor i min MAX1 kollade jag runt lite på andra motorer och valet föll på en FPT/ IVECO på 230hk jämförbar med en D4 ( t.o.m lättare ) kollade jag priser på dom mest vitala delarna och blev smått chockad av skillnaden. Vilket gjorde valet av motor lätt. Topplock komplett: 11.000:- FPT 48.000:- VP Intercooler insats 7500:- FPT 46.000:- VP, samma sak med värmeväxlar insatsen, ECU styrboxen som styr motorn, då är det samma burk från BOSCH 12.000:- programerad och klart från FPT! VP ville ha 30.000:- för tom ECU 18.000:- för att programera den.Likaså spridare och högtrycks pump ca 4 ggr dyrare hos VP och det är BOSCH prylar på båda. Nä jag råder alla att kolla upp sådana saker för det finns så många bättre alternativ till dom gröna. Är grymt nöjd med min motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Mars , 2012 Jag har läst ditt svar och det står likadant som innan ... Jag motsade inte dig på den punkten, att man slutar tillverka delar. Men det går att få tag i delar också från andra motorer så loppet är inte kört om något skulle hända. Jag håller helt med dig om VP´ s priser, de är lite spooky. Tror att de gröna färgen döljer ädelmetall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser