Balanidae 0 Postad 10 Februari , 2012 Jag har sett att det finns instrument som visar tiden motorn har varit igång. Vad är det som mäts? Tiden med tändning på eller är det något räkneverk i motorn som skickar ut data? hade varit intressant att se om ens egen uppfattning av motortid stämmer med motorns... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 10 Februari , 2012 Biltema har 2 st http://www.biltema.se/sv/Sok/?quicksearchquery=timräknare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Februari , 2012 Jag vet inte hur det är på moderna motorer men till de lite äldre så är det en mycket enkel kontruktion. Timmätaren är ett simpelt räkneverk som drivs av 12 V. Sen kan man koppla det lite som man vill men normalt sett är det kopplat att när startnyckeln är i tändningläge så tickar räkneverket igång. Detta kan vara bra att veta så att man inte kopplar t ex radion till tändingsläge eftersom motorns timräknare då snurrar på fast man bara ligger i en vik och lyssnar på lite skön musik eller annat trevligt. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 10 Februari , 2012 Finns en variant utöver dom 2 som visats. Funkar bara på bensinare,ingen ström,kopplas induktivt på en Tändkabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 10 Februari , 2012 Finns en variant utöver dom 2 som visats. Funkar bara på bensinare,ingen ström,kopplas induktivt på en Tändkabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Februari , 2012 Det verkar ju vara en mer tillförlitlig variant Kalle. Då menar jag inte kvalitetsmässigt utan mer rättvisande för antal verkliga motortimmar! Har du någon länk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 10 Februari , 2012 Har den på Crossen,finns i alla Mcshopar. http://www.mx-outlet.se/default.asp?c=shop&cat=263&subcat=427&id= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 10 Februari , 2012 Nackdelen är att den bara går till 99,99 tim,borde finnas liknande som går längre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Februari , 2012 Tack! Attraktivt pris också! Designmässigt passar den inte alls i vår båt men den behöver ju inte vara synlig. Drivs den med eget batteri eller kopplar man den till elsystemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 10 Februari , 2012 obs,såg du mitt tillägg? seovan ditt. Nej den behöver ingen ström,kabeln lindas runt en tändkabel,drivs induktivt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Februari , 2012 Japp, såg det...99 timmar är ju inte mycket att hänga i granen. Hittade dock denna lite snabbt som går upp till 9999,99 timmar:http://www.tecknowledgey.com/catalog/default.php?cPath=142_94_96_141 Den har även funktionen att den kan varna vid vissa intervall för t ex oljebyte. Även denna har ett attraktivt pris! Ska kika vidare och se vad som finns på marknaden. EDIT: Nu när jag kollade lite mer så tror jag faktiskt att din mätare går till 99999 timmar. I engelska så skriver man decimal med en punkt (.) och tusenmarkeringar med komma (,) så 99,999 h är alltså 99999 h. Den jag länkar till uppges ju gå till 99,999.99 h... EDIT 2: Jag ber om ursäkt Balanidae om jag kapade din tråd lite men din fråga väckte en fråga som legat och lurat i bakhuvudet på mig sen vi köpte vår båt. Den hade en timmätare som gått till knappt 400 h vilket garanterat inte stämde. Dessutom monterades en renoverad motor i båten i samband med köpet så jag skulle vilja mäta timmarna på den sen renoveringen. Senast ändrad av Flintstone | 10 februari 2012 | 18:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 11 Februari , 2012 Bara en tanke - om man har en båt med dubbla batteribankar som är separerade med den vanligaste typen av separator - diod-bryggan - så borde man kunna koppla en motor-timräknare på generatorns utgång FÖRE diodbryggan.. är bör det inte finnas någon spänning förrän generatorn snurrar, och det bör den inte göra om inte motorn är igång. Kanske rent av finns någon annan utgång på generatorn som går att använda? Vissa generatorer har ju en W utgång för varvräknare (om jag minns rätt).. Sen finns fältspännings-ingången men den aktiveras ju av panelen/nyckeln och laddlampan, ivarjefall i äldre motorpaneler.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 11 Februari , 2012 Oljetrycksgivaren vore ju bra, någon som provat? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 11 Februari , 2012 Är inte det som efterfrågas tachymetertiden?Dvs varvräknaren? Min varvräknare har digital reg av timmarna som motorn varit i drift. Verkar inte vara någon större sak att införskaffa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 Februari , 2012 Ja hade en Albin G61 motor med timräknaren kopplad till en oljetryckskontakt med omvänd funktion. Slutning när det fanns oljetryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser