Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst

Fr o m den 1 april 2012 införs båtskatt

Rekommendera Poster

Gäst

Lättlurad och det är inte ens april... Nu blev det väl lite roligare på MG?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill gärna att det skall bli båtskatt, då kanske man inte behöver jobba tills man är 75år, man kanske kan lägga av vid 74......wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag och min fru skrattade i alla fall.  yes

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inget emot båtskatt... Det kanske medför att farleder och naturhamnar blir ordentligt underhållna av staten wink

Om inte så hjälper det till att få mer stålars till statskassan, och jag kan gå i pension om 10 år (när jag fyller 60) cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tappade nästan andan.smiley

nej tack!! vi får redan betala så mycket moms /skatt på allt.
Tex ägarbyte bil 0kr Fartyg 2600kr och några nyasfalterade farleder har inte sätts tillwink,
El hemma 1kr/kw marinan 2kr/kw hemförsäkring 1500kr/år båten 8000kr/år.
o priser på alla reservdelar o tillbehör. En skruv järnaffärn 2kr båt orginal 30kr.

det här var inte ett roligt  skämtlaugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg pengarna i madrassen istället så slipper du bli förbannad när någon annan tar dom på vägen, för du tror väl inte på fullt allvar att du skulle kunna gå i pension vid 60 för att du betalar några hundralappar i båtskatt per år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inget emot att betala en Båtskatt.

Tugge,Ägarbyte Bil har du fel,där betalar du en årlig registreringshållningsavgift.

O 2kr/kw på Marinan är ju ej heller någon skatt,ej heller Hemförsäkringarna du nämner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är redan fullt i madrassen, så att stoppa in fler tusingar där gör den bara knölig... Och nej: Inte ens jag är så dum att jag tror att ett par hundra spänn per år gör att jag kan gå i pension när jag är 60...crying Det var menat som ett skämt, men det kanske inte riktigt framgick av smileyn...blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

där har DU fel. ägarbyte och registreringshållningsavgift är 2 olika saker som du kanske hör på dom 2 skillda namnen, och jag betalar dessutom 300kr i registreringshållningsavgift för båten alltså 3-4 gånger mer än för bilen.
på elen kanske det inte är skatt men det är iaf 25%moms samma som på båtplatsen.
men kanske hade fel på försäkringen har inte försäkringsbrevet här.

alla har  vi olika åsikter om skatten.  men  bara för att jag inte tyckte som du var du tvungen o anmärka på det jag skrev, med dina från luften tagna påståenden.
dumt o säga något man inte har någon aning om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad yrar du om? Jag anser att ägarbyte/Bil ingår i den årliga registreringsavgiften.

O om du nu betalar dubbla kw,priset på din Båtplats hör inte hit,ej heller vad du har försäkrat ditt hem o din Båt för,eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att det är till båt så blir allt dyrare och gör då att staten får in mera kronor i mervärdeskatt! = moms .... Där kom ordet skatt med igen ! Och ju mer båten drar desto mer skatt får staten in , vi båtägare borde få sluta arbeta tidigare än dom som inte bidrar så mycke som vi gör till staten ! :-) Viss är det härligt att vara båtägar och kunna bidraga med så pass mycke kronor tillmstaten ! :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog ingen båtskatt just nu för det passar inte in i denna regeringens skattefilosofi.

Men i likhet med fastighetsavgiften, varför inte en båtavgift kanske man kan tänka sig?

Bara jag inte väckte Borg nu? Båtavgift då behöver vi jobba till 75 för att ha råd med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant  att det finns vissa här som vill höja ett av världens absolut högsta skattetryck ännu mer..

Intressant också att det finns andra länder ( ja det finns andra länder än ankdammen Sverige..) som har lägre skatter men liknande förmåner och tom bättre samhällsservice.. så.. vart tar pengarna vägen här? Vi har inte världens bästa skola. inte bästa vården, inte bästa samhällsservicen i övrigt.. trots skattetrycket..

Trist med politik på ett båtforum men det blir ju lätt så med sådana trådar..

Senast ändrad av thundergod | 10 februari 2012 | 21:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad du anser hör inte hit, det är din personliga uppfattning och inte vad avgiften avser,  på min  båt så är det 300kr i registreringshållningsavgift och 2600 för ägarbytet.alltså 2 olika avgifter.

och det hör hit då jag tycker vi redan betalar överpris för allt till våra båtar, och då skrev jag några exempel.
yrar e det nog du som gör. det var väl du som påpekade mitt inlägg först, då får du räkna med ett svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tänka mig att en orsak till våra höga skatter är att vi är ett ganska glest befolkat land. Om vi skulle ha samma logistik som många andra länder så skulle vi inte ha någon boende norr om Vänersborg, mer än de som sköter vattenkraften i norr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste på Skatteverkets hemsida att skatten skulle bli högre på segelbåtar för att dom gör av med så lite bränsle.. / Andreas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite svårt att förstå vad du menar. Skulle vi få lägre skatter med bättre logistik och att alla bodde söder om vänersborg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Frågorna jag skulle vilja ställa är dessa; 1. Av vilken anledning har vi inte fått denna båtskatt? 2. De som förespråkar båtskatt, vad är deras argument?

Senast ändrad av Seari | 11 februari 2012 | 11:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att orsaken till att vi inte har en direkt båtskatt är att det kostar pengar att skapa register, inventera båtar, administrera osv, så det är tveksamt om det skulle löna sig i slutändan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Båtshund, det skulle inte funka med vår skeppskatt... Finns det någon som har lite pejling på våra nordiska grannländer...ja om båtskatt alltså!

Senast ändrad av Seari | 11 februari 2012 | 14:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lättlurad och det är inte ens april... Nu blev det väl lite roligare på MG?

Nää

Det skämtet var INTE roligt .!

Anser att vi båtägare till skillnad från de som tex reser utomlands ofta bidrar kraftfullt till den allmänna försörjningen när vi.......

1. Både köper båt och tillbehör och betalar svensk moms på allt

2. Semestrar mestadels i Sverige betalar moms och ger arbetstilfällen

3. Köper drivmedel och mat mm i Sverige betalar moms och energiskatt.

Dessutom skulle en skatt hur den än utformas bli både orättvis och svåradministrerad och egentligen inte inbringa några större summor till statskassan, Vore i så fall exempelvis effektivare att höja drivmedelspriset med 1 öre, ...det skulle ge mer och vara enklare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med stro sannolikhet kommer batskatt inforas.

Stegvis ordnng

1. Batregister

2. Finnasniering av registret mm. Beskattning av alla med bat och beroende av modell

3. Obligatorisk besiktning

Det sista enligt mig det som skulle paverka sakerheten till sjoss. Jamfor med vad besikting av bilar har medfort for sakerheten pa vara vagar.

Batregister och beskattning kommer innebara kontroll over de med denna form av fordon. Kommer aven kunna fi\orbattra kontroll over forsaljningar av batar med motsvarande sytem som finns for bilar idag.

Inte sa svart att inse att man snart infor detta.

0.2 lagen bevisade ju att protesterna var relativt sma nar man inforde regleringar och nu kan man ga vidare.

Grattis. en trad som blir sanning snart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...