Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Will

Värma motorrum?

Rekommendera Poster

Om den nu är sötvattenkyld.... Då kan man väl köra den en stund på land?

 

Skruva bort impellern till sjösystemet först, då slits den inte.

 

 

Eller e jag fel ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NIX ....inte frostvakt !!!!!

Bimetalstermostat , = gnistor !!!!!!!

 

Mitt tips är en VÄRMEKABEL med färdigmonterad stickpropp 230v.

Finns i olika längder och där men olika watt .

Används till att linda runt vattenpumpar som inte får frysa.

EBECO

Finns på järn och bygghandel och vvsbutiker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när går glödlampan sönder ????

(känns lite osäkert ) ..  för visst pajjar den när det är som kallast !!!

 

 

26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor? Varför inte bara göra som det står i instruktionsboken?

 

I ALLA böcker finns det ett kapitel om vinterförvaring eller off season storage.

 

Jag tycker ni krånglar till saker och ting. Om man gör det riktigt från början brukar det bli bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varme kabel ar ypperligt. Annars finns det en uppsjo av varmare just for att lagga nere i ett motor rum pa bat for de kalla natterna. En del ar varmestanger, andra ar luftvarmare med flakt (gnist fria). Jag skulle nog satsa pa en varme stang eller varme kabel.

Kika pa:

www.boaterworld.com

eller

www.westmarine.com

 

Kan latt serie koppla tva stanger for att kora dem i Sverige (230V).

 

Kom dock ihag att ocksa kika pa de delar som inte ligger inne, dvs, dranera drevet sa inget vatten star dar och fryser.

 

En glodlampa ar aldrig fel, men tyvarr ar de inte sa dar over sig tillforlitliga. 60W racker annars lange om du bara har isolerat lite grann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte 5m värmekabel på löpmeter av självreglerande typ. Har gjort en platt spiral av kabeln och monterat den på ett kors gjort av två lister och fäst den med buntband. Har lagt spiralen på motorn och sedan en filt och en pressenning på utsidan av motorrummet. Självregleringen brukar det vara si och så med på dessa kablar, de brukar dra en del ström hela tiden. Teoretiska maxeffekten på 5m är ca 50W. Jag tänkte mäta förbrukningen vid olika temperaturer och sedan får jag se om det blir nån termostatstyrning med känselkropp i motorrummet. Förbrukningen är ju ganska blygsam i vilket fall som helst.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dieselmotor  en Gelia värmefläkt som påstås vara vattenskyddad (IPX4) vilket rimligen betyder att termostaten är inkapslad = dubbelt säkert.

Dessutom står motorluckan öppen för att vädra bort fukten. Det är både ankarlinan (som elvinchen matar in bakom färskvattentanken) och skrovet som behöver hjälp att torka (försöker minska risken för plastpest). Rimligen torkar de mycket bättre med en fläkt som ser till att luften cirkulerar. 

dieselläckage från en spridare... ett dropp på en avgaslimpa --- självklart använder jag bara värmefläkten under vinterförvaringen. Och då är dieselmotorn avstängd och kall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ETT HETT TIPS

dra en förlängningsladd med en sladdlampa m 40 watts glödlampa, det räcker.

Glödlampan gör att motorrummet blir 4-5 gr varmare än yttertemp, och jag har haft detta och det har aldrig blivit under 0 gradigt. Billigt och säkert. Kolla glödlampan emellanåt bara.

Funkar hur bra som helst, och man behöver inte bekymra sig,Tungan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att veta att värmekabeln åldras och efter ett tiotal år inte ger nästan nån värme alls. Har haft problem med frysskador i vattenledning som varit skyddade med kabel inuti röret.

Man får byta efter ett antal år då effekten gått ned för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Jag köpte en skotorkningsfläkt på Rusta för ett par hundra. Sedan skruvade jag av ett luftintagsgaller och stoppade in slangarna i. Ingen risk att det händer nåt i motorrummet . Kan använda en timer som sköter allt.Tätar och har bara ett litet utsläpp på andra sidan. Funkar perfekt. Går också bra att använda en kylvakt som slår till vid 0 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...