Will 0 Postad 15 December , 2004 Är det möjligt att sätta typ en kupe´värmare i motor rummet på en inombords bensinare utan risk för att hela härligheten flyger i luften? Jag kör ju en luftväxlare under säsong 2 min innan start för att ventilera ut ev. bensinångor. Jag kan ju förstå att det är olämpligt med en äldre model där det finns glödtrådar, men en nyare model av kupevärmare kanske går? Finns det något annat sätt att värma upp kylaren de allra kallaste dagarna? Kylskyddet går till -12 och båten står inne, men utrymmet är inte uppvärmt. Enligt ägaren till hallen blir det inte särsklilt kallt, några minus som kallast. Men jag skulle villja vara på den säkra sidan. Någon som vet? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 16 December , 2004 Varför inte byta glykolblandningen i stället, det måste ju vara både billigare och säkrare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 16 December , 2004 Precis som Peter K säger: Se till att ha ordentligt kylskydd. Själv törs jag knappt använda elverktyg i mottorrummet. Och ställer du en fläkt där med värmning är väl risken för explosion i princip 100 % då du effektivt cirkulerar och blandar bensinångorna med luften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 17 December , 2004 Heh ja jag hade väl inte direkt tänkt göra upp en eld där nere :roll: Men ni har säkert helt rätt och jag hade detta som utgångspunkt själv också. Hoppades på någon mirakellösning kanske. Hälla i mer glykol är ju inte helt lätt. Motorn behöver varmköras, vilket inte är så lätt på land. För att inte tala om att hitta och komma åt där kylsystemet skall tappas. Jag har t.o.m. haft en erkänt duktig bilmekare och tittat på motorn. Han ville montera ner halva motorn för att tappa systemet. Vilket jag inte har lust till. Så jag hoppades på en mirakellösning som sagt :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mr.Gasoline Postad 18 December , 2004 Båtar och bensin hör inte ihop. allt för riskabelt. när jag köpte min snipa så letade jag som f.n för att hitta en bra. och det gjorde jag också. jag hittade massor men tyvärr får man ju sålla bort alla bensinarna. så ett tips byt till diesel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 18 December , 2004 Att tänka på är att diesel har en flampunkt mellan 55-100°c, så även om bensin är brandfarligare än diesel i låga temperaturer, så kan t ex ett dieselläckage från en spridare skapa en fantastiskt lättantändlig oljedimma i motorrummet, eller ett dropp på en avgaslimpa kan lätt nå de temperaturer som krävs för att explosionsrisk kan uppstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonny johansson Postad 19 December , 2004 mr,gasoline,nu är du allt ute och cyklar,då hör inte bil och bensin ihop heller, efter ditt påstående,jag kan tala om för dej att jag i mitt jobb har släckt 10 bilbränder på 1 båtbrand, vad det handlar om är en sak, ventilation och sunt förnuft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 19 December , 2004 Jepp och som att inte sätta en kupe'värmare i motorrummet och stänga locket t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 19 December , 2004 citat: Kylskyddet går till -12 och båten står inne, men utrymmet är inte uppvärmt. Enligt ägaren till hallen blir det inte särsklilt kallt, några minus som kallast. Jag skulle vara helt lugn! Antar att det är en ganska stor lokal, och den är då också i princip okänslig för temporära köldknäppar. Troligtvis blir det ingen käle i marken under lokalen, och då motverkar markvärmen kylan från ovan! Om ägaren säger att det blir max några minus som kallast bygger väl det troligen på hans erfarenhet av ett antal vintrar tillbaka ... Det du kan göra som en extra försäkring är väl att lägga lite filtar eller isolering ÖVER det som du vill skydda mot temporära tempraturfall. Men lägg inget under, för värmen kommer underifrån ;-) För att kolla ägarens uppgifter ang tempraturen, så kan du ju placera en sån där digital termometer med minne på lämpligt ställe! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 19 December , 2004 Jag var faktiskt och köpte en sådan termometer för just detta ändamål igår. Ska lägga några gamla filtar/täcken i motorrummet, tack för tipset! :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 20 December , 2004 Om du vill vara helt säker på att det inte skall frysa, kan du lägga en 60 w sladdlampa i motorrummet, drar mindre ström än en kupevärmare och håller motorrummet på plussidan /Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bo sonden Postad 20 December , 2004 De flesta elmotorer har släpringar och där gnistrar det. Vissa morer - ofta i små likströmsfläktar (som motorrumsfläkt t.ex) har på samma sätt som asynkronmotorer släpringslösa rotorer (permanentmagnet i rotorn och roterande fält i statorn via en elektronikkrets inbyggd i fläktmotorn) och de ger inte gnistor. En kunningare leverantör bör kunna ge besked vilken typ av motor deras fläkt har. Det är större risk med gnistor än med glödtrådarna för antändning av bensingasen skulle jag tippa. För bilar t.ex är ofta fläkten dessutom av kallare typ än öppna spiraler som alltid bör undvikas. Risken i kallt utrymme är att fläkte kärvar när det blir kallt och startar ej. Fungerar inte överhettningsskyddet är man illa ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 20 December , 2004 Kan det vara så att ett mirakel just inträffat? :shock: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 22 December , 2004 ?? /Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne77 0 Postad 22 December , 2004 Kan du inte bara lossa på termostathuset för att tappa systemet på vatten och fylla på med glykol. Om det nu är en sjövattenkyld motor. Sötvattenkyld har ju ett eget system med ganska hög glykolhalt (typ -30 normalt). Eller är jag helt ute och cyklar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 22 December , 2004 Den är just sötvattenkyld och därför detta lilla problem. Den skulle vara runt -30 men är det inte. Jag efterlyste en mirakellösning tidigare, därav min kommentar om mirakel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bar190 Postad 22 December , 2004 Ojsan.. Själv har jag just tagit bort kupevärmaren från motorrummet efter att ha läst denna tråd... Kanske hade tur att det inte flög i luften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne77 0 Postad 22 December , 2004 Då måste det ju vara enkelt att suga ut en del av glykolen och fylla på med mer koncentrerad glykol eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 22 December , 2004 Det var väl ungefär vad jag trodde först. Men glykolen måste ut i hela systemet för att skydda överallt. Alltså behöver motorn gå och det gör det hela lite mera komplicerat uppe på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst cruise Postad 22 December , 2004 det finns något som heter FROSTVAKT på typ jula clas o. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 23 December , 2004 Om du har glykolblandning som håller till -12 så fryser det inte så att kylvätskan skulle kunna spränga motorblocket ens vid -30, enda som händer är att blandningen blir till is-sörja. En montör på förr jobbet glömde att fyllapå glykol i en båt där blandningen höll -7 grader, båten stod ute hela vintern och det var periodvis under -30 grader men inte hände det något åt den. Bästa alternativet är att tappa ur en eller några liter och fylla på med rent glykol, men om du inte orkar/kan/vill/har lust så lägg i en sladdlampa som jag nämnde tidigare så är det lungt. /Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseF 0 Postad 23 December , 2004 Att fylla på ren glykol gör inte situationen bättre då just ren glykol fryser vid ca -12 grader. Men du behöver inte vara orolig att det händer något då det inte fryser till en fast isbit utan bara blir issörja. Finns det då bara lite utrymme för expansionen av volymen så händer inget. Mvh LasseF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 23 December , 2004 Tack för issörje svaren! Nu känns det mycket bättre! GOD JUL! :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 4 Januari , 2005 Hittade detta tipset på Amerikanska Bayliner forumet. Keramisk äggkläckningslampa :-) Finns en återförsäljare i Danmark. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 5 Januari , 2005 Will! Trots alla lysande förslag ovan så vidhåller jag min teori! Sov lugnt, häll upp sista julglöggen och koppla av ... tempen kommer inte att gå under dina gränsvärden! Har du kollat termometern än .. vad är lägsta noteringen? :-D mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst henke Postad 5 Januari , 2005 Hej du !!! Varför inte helt enkelt köpa en motorvärmare om det inte finns för instick i frostplugg så finns det lösa som fungerar med självcirklation :shock: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 5 Januari , 2005 Det är ju liksom litet sent att komma till båthallen och konstatera att förra natten var det -22 :-D , bättre att förebygga det då................ /Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 5 Januari , 2005 Mjovisst... Det har varit 5 plus som kallast. Men det har inte varit minus här sedan jag satte termometern....så jag kan inte riktigt slappna av ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leffe Postad 5 Januari , 2005 Tappa ur alltihop, sov lungt. Återfyll sedan till våren med rätt blandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 6 Januari , 2005 Jovisst det hade varit drömmen klart, men som jag skrivit i tidigare poster är det tyvärr inte möjligt, inte omöjligt, men inte heller praktiskt möjligt p.g.a en hel del orsaker, b.l.a för att det är mycket svårt som båten befinner sig just nu. Till våren när båten är i vattnet ska jag göra det direkt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser