Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Killerbear

Ny prop eller trimplan till liten HT-båt?

Rekommendera Poster

Hej! Mitt första inlägg...

Har en gammal ful men hel ÖMO 495 HT-båt. På den hänger det en merc 40 hk 4-takt -01 (förgasare). Båten går snabbt upp i plan, motorn varvar med 1-2 ombord 6100 rpm. Med fler ombord 5900-6000. Men - då går det ju lite väl fort om det går lite sjö. Problemet är, att om vi är fler än 3 i båten trillar den (nästan) ur plan redan vid 500-1000 varvs gasavdrag. Vill helst inte tro att motorn är f liten. Frågan är vad göra? (Har powertrim, och har försökt laborera med det utan framgång)

1. Ny/annan prop? Sitter nog originalprop (alu) på nu. Fråga mig inte om stigning etc... Propellerna ngt kantstött.

2. Hydrofoil - såna där plastvingar att sätta på kavitiationsplattan?

3. Automatiska trimplan, som jag läst om (har ingen lust att montera riktiga med el/hydraul..)

 

Är inte ute efter fart, utan att kunna åka ekonomiskt med 5 personer ombord utan att ligga på max eller nära max varvtal.

Någon som har något tips, tas det tacksamt emot!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter helt normalt för en 5-meters båt med 40hk motor, med fler än tre dvs minst 4 personer ombord. Byta propeller känns lite fel för du ligger i ett varvtalsområde där motorn ger sin maxeffekt. Byter du till större stigning kanske du kommer under 5500 varv i toppvarv vilket jag tror är vid detta varv som din motor har sin maxeffekt. Sanningen är nog att åker du oftast med så tung last, borde du ha en 50 hk motor på en 5-meters båt om du inte kan leva med att bara dra av 500 varv för att få en vettig marschfart. Det var inte det svaret du ville ha, men detta är min erfarenhet från den tiden jag hade en 5-m båt, men med en 50hk 4-taktare. Men du kan kanske prova med en 1-tums större propeller (stigningen) för att sänka toppvarvet 2-300 varv, men det ändrar knappast grundproblemet att du vill dra av mer än 500 varv när du marschar med tung last.Motsäger mig lite själv här, men om du har en skadad propeller kan du ju överväga propellerbyte. Då är det viktigaste att du skaffar en propeller som vid din normala last ligger inom den övre delen av rekomenderat toppvarvtal för din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket bra erfarenheter av hydrofoils på mindre båtar och tror att detta skulle hjälpa i ditt fall. Jag har kört den vinklade varianten på en Örnvik 510 HT tidigare och även på mindre jollar.

Det suger att borra i kavitations plattan på en så ny motor men med tanke på resultat kontra investering är detta något jag skulle överväga i ditt fall. Riktiga trimplan är såklart det bästa då du också kommer kunna kompensera snedlast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar!

Jaa, jag antar att 50-60 hk vore optimalt. Båten är godkänd f max 50 hk (men dåförtiden fanns bara lättare 2-taktare). Men det känns inte aktuellt, utan ekipaget får vara så här.

Propeller: Verkar ju som att jag har rätt prop på nu. Sedan är det förstås alltid idé att se till att den är fräsch. Om jag skulle ge mig till att byta stigning/storlek, är jag rädd att jag hamnar i en cirkus med en handfull propellrar till slut ;-)

Hydrofoils - tror att det ligger nära till hands. Kan nog leva med några hål i kav.plattan. Clas O har billiga, hoppas de är OK. Har läst vissa omdömen som vittnar om lite läskiga högfartsegenskaper, men det är nog som sagt värt att testa.

Ngn som har erfarenhet av Smart Tabs? (självreglerande trimplan)?

 

Tack igen för era svar!

 

 



Senast ändrad av Killerbear | 09 februari 2012 | 13:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har goda erfarenheter av Smart Tabs på vår jolle, en 10 fots With med en 20 hk snurra. Den planar snabbare, ligger kvar i plan i lägre fart, studsar/galopperar inte i hög fart. Smart Tabs verkar göra allt de utlovar. Jag har köpt en större modell av dem att montera på vår stora båt till våren, dessvärre säljer inte Watski dessa större i Sverige så det fick bli E-Bay direkt från USA.



Senast ändrad av Stefan_L | 09 februari 2012 | 13:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det!

Frågan blir sedan att välja rätt storlek. Min båt tycks hamna mitt i en skarv storleksmässigt. Ska man gå uppåt eller nedåt i valet av storlek på trimplanen, tro? (Min båt är lätt och bara 185 cm bred, dock ej  så avsmalnande bakåt ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej om du går in på hansenmarine.se så hittar du rek tabell för både självjusterande och hydrauliska trimplan. Du kommer alltid att bli nöjdare om du monterar justerbara trimplan, då är det du som bestämmer hur båten skall uppföra sig oavsett. Med 20 års erfarenhet av trimplan rekommenderar jag inte hydrofoils av egen upplevd erfarenhet. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...