Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
WinWin

Tips på bottenvård och tätning av köl sökes

Rekommendera Poster

Skepp & hoj!

Det är första våren för oss med denna båt (Winga 78) och jag är lite osäker på bottens skick. Enl. bifogad bil kan man tydligt se hur pusselbitar saknas, men är övermålade. Är det slipa, slipa och åter slipa som gäller, eller kan man spackla och måla över?

Jag bifogar ytterligare bilder på glipa mellan köl och skrov där jag undrar hur jag ska gå till väga för att få det på bästa estetiska sätt (utan att lossa kölen). Jag har läst och sökt på forumet och kommit fram till att vår köl ej läcker samt att kölbultarna sitter som de ska.

Tacksam för svar.

post-10019946-1394236936,5093_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen expert på båtbottna, men jag skulle inte göra så mycket åt botten detta år utan satsa på att göra något ordentligt nästa säsonng. Till våren skulle jag våtslipa, fixa den värsta rosten på kölen, täta skarven mellan köl och skrov och spackla i ev. stora fördjupningar.

Eftersom jag är lat skulle jag låta någon blästra bort rost, all lös färg och lös gelcoat till hösten. Standardpris för blästring av båtbotten verkar ligga runt 5 000:- kr. Kolla bara så att det är ok att blästra där båten ligger upplagd.

Järnkölen måste du ytbehandla direkt efter blästring så att den inte rostar. Sedan får båten stå och torka över vintern och framåt våren 2013 gör du det som behöver göras för att få botten så slät och fin du önskar.

Med en ny båt är det mycket annat du också vill hinna med som säkert upplevs som viktigare än att ha en slät fin botten första såsongen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt. Men är det bara att ta bort all gammal massa (mellan kölen o skrovet) och sen fylla med sikaflex typ eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pusselbitarna som saknas är troligen lager efter lager av gammal bottenfärg. Detta är inget man måste åtgärda utan det handlar bara om hur pass perfektionist man vill vara. Ojämnheterna påverkar nog inte båtens fart i märkbart avseende. På min Stortriss såg det likadant ut, om än lite värre, och jag gjorde aldrig något åt det utan seglade glatt vidare. Samma sak med kölen, jag hade likadana rostgenomslag, men de målade jag bara över med ny bottenfärg varje år. En gedigen järnköl rostar inte bort på måååååånga år.

Vill man dock vara noggran så är det slipning eller blästring som gäller. Det gäller då att vara beredd på att det kan bli lite mer jobb än man tänkt sig. När all bottenfärg är borta finns risken att böldpest hittas och då ökar plötsligt arbetsinsatsen mångfallt. Det råkade vi ut för med nuvarande båt vilket vi i och för sig inte var helt oförberedda på. Vi ville ta bort alla gamla lager av bottenfärg och började slipa. När vi kom ned till gelcoaten visade sig rejält med blåsor på stora partier och i princip all gelcoat under vattenlinjen hade ett nät av sprickor. Det var bara att fortsätta slipa ned till laminatet...inget kul jobb kan jag säga, men mycket tillfredställande när det väl var klart.

Nu torkar laminatet ut under vintern och förhoppningsvis är det tillräckligt torrt i vår för att epoxibehandlas. Risken finns dock att båten får stanna på land denna sommar eftersom den ju inte kan läggas i utan epoxibehandlingen.

Det jag vill ha sagt med detta är att tänk efter innan ni börjar slipa bottenfärg. Upptäcker ni böldpest eller andra skador så kommer ni troligen inte vilja lägga i båten innan det är åtgärdat och eftersom förberedelserna måste ske på hösten så missar ni en sommar. Båten kommer klara sig även om det finns den här typen av skador så då är det kanske bättre att inte veta...angel

Ignorence is bliss

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nödbehandling man kan göra är att slipa botten med ett riktigt grovt våtslippapper, hittar du 40-korn är det bra, innan du målar. Jag har gjort så på tidigare båtar och då använt förlängare med en slipplatta på lika sådan en målare använder. Eftersom man jobbar med hela kroppen funkar det rätt bra. En timme per sida och man får en hygglig yta att måla på. Spola av med vattenslang efter slipning. Dammar ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur fartsugen man är så kan man ju gå olika långt i bottenfinish..

Läser man lite tex här; http://samst.se/?p=91 och här; http://samst.se/?p=43 samt letar runt lite på Blur´ s blogg med start tex här; http://www.blur.se/2009/04/02/bottenbehandling/ så får man snabbt en bild av att bottenfinishen i stor grad står i relation till hur snabb båten kommer bli i framförallt lättare vindar. Jag är övertygad om att det gör rätt stor skillnad att släta av såna ojämnheter som du har på bilden där delar av tidigare färglager har lossnat - dom ger en stor turbulens i strömningarna under båten.

Man - frågan är hur brådis man har..

Dock - en kompis som filosoferat lite kring ämnet ställer sig frågan - vad är vettigast att ägna tid och pengar åt - bottenbehandling - nya segel - foldingprop. Det är väl ungefär likvärdiga fartförbättringar på alla punkter om man förenklar lite. http://fhm.mine.nu/WhiteStar/2011/01/26/most-knot-for-a-buck/

Själv har jag ägnat säkert 20h nu åt att släta ut botten på våran motorbåt i tron om att det kommer minska förbrukningen överlag samt öka toppfarten - ska bli intressant att se resultatet om knappt två månader när vi ska i sjön igen.

Beträffande rostande köl så finns det en VÄLDIGT enkel lösning som vi praktiserat på senaste två segelbåtar med järnköl, och som även många bekanta klarat sig undan rosten med:

Sätt en offeranod på kölen. Biltemas billiga fungerar utmärkt.. Inte en rostfläkt efter det.

På vår förra båt, en Bavaria 36 -04, rollade vi på 7 lager Hempel Light Primer när båten var fabriksny.. Efter 2 säsonger hade det kommit rostgenomslag.. Med en offeranod fanns knappt ett spår av rost efter det.. Så det fungerar kanon!

 Har tidigare slipat ner en B31:a till laminatet med vinkelslip och 32 papper.. Gör jag inte gärna om för det krävde spackling utan dess like att få den helt slät igen. Dock så jämnade epoxin ut en hel del (Nils Malmgrens variant).. 5 lager.. Pheww vilket jobb..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipar botten helt ren just nu, gjorde klart SB sida igår.
Har kanske lagt en 10 timmar hittills, kör med excenterslip och 40-papper. Har kopplat slipen till dammsugare så jag slipper dammet, och slipen ger en yta som inte behöver spacklas, men det tar längre tid än om man kör med vinkelslipen som å andra sidan man behöver spackla efter att den dammar ner dig, din båt och grannbåtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag anser att man generellt ska vara försiktig med att gucka igen köl-skrovskarven på äldre plastbåtar. På äldre båtar använde man ett polyesterspackel för spaltutfyllnad mellan skrov och köl. Detta spackel suger vatten som en svamp. Det som händer ifall detta vatten inte hinner torka ut innan frosten kommer, är att det kryper upp i kölsulan, dels direkt in i laminatet - dels upp genom hålen för kölbultarna. När det blivit tillräckligt fuktigt så blir frostsprängning ett faktum. Och som en följd av detta så blir laminatet gradvis försvagat pga delaminering. Detta är en långsam process som förvärras år för år.

I min mening är det därför både meningslöst och destruktivt att gucka igen skarven. Det är helt omöjligt att få tätt så att vatten inte tränger in när båten är sjösatt, och det försvårar uttorkning.

Den rätta fixen är att köla av båten, ta bort allt gammalt spackel, torka ut, impregnera den uttorkade kölsulan med epoxi, och återmontera kölen med ett elastiskt epoxispackel. Detta spackel tillåter rörelse, suger inte vatten, och blir snortätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker man att det finns vatten i ett hålrum så är det inte fel att borra ett litet hål för kontroll. Ett hål i laminatet är inte svårt att täta med exempelvis sika. Kommer det då vatten var det rätt. Rinner vattnet ut så har man ingen frostskada när kylan sätter in.

Gör man en synlig sika-klutt kan man lätt ta upp den sega pluggen nästa höst med en liten skruvmejsel. Kommer det då inte nåt nytt vatten kan det vara vatten som fyllts på under ett antal somrar.

Så verkar det vara med rodret på vår båt. Jag borrade som jag gjort på andra båtar med ihåliga roder  när vi köpte båten för tio år sedan och det rann ut en del vatten. Efter det har det inte kommit ut mer vid höstens kontroll.

Jag kollar samma hål varje höst och sikar igen hålet på våren. Hålet ska vara så lågt som möjligt i hålrummet förstås. Kan vara svårt att hitta men några missade små hål kan det bli. Räcker med en två mm borr. Har man hittat rätt ställe kan man ta t.ex en 5mm borr.Vill man så kan man skruva i en syrafast skruv med försänkt skalle och en pytte-O-ring om sikatuben härdat. Då slipper man köpa sika för det lilla inspektionshålet varje vår.

 



Senast ändrad av forgus31 | 10 februari 2012 | 20:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovan står i ett inlägg så här

.... återmontera kölen med ett elastiskt epoxispackel. Detta spackel tillåter rörelse...

Jag själv är mycket frågande om det överhuvudtaget finns elastiska spackel på epoxigrund?
Men även om det finns så anser jag att kölen ska sitta dikt an mot förstärkningar i botten.
Det är, enligt min mening i vart fall, bäst att spackla igen glipan med epoxi. Men observera att du ska börja med ett etsande epoxilager som fäste för spacklet.
Här finns rätt grejor råd på köpet.      http://www.batepoxi.se/

Som en del antyder så är det faktiskt ett h-e att slipa och spackla en järnköl till perfekt rundning... men det går givetvis. Däremot är rådet att sätta på offeranoder mycket bra - överväg det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med de svar som inkommit kan jag konstatera att det inte finns genvägar till den perfekta botten... Om endå Bosse bildoktorn hade någon motsvarighet till sig själv i båtvärden smiley

Tack dock för alla bra svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, NM Spackel Elastic 705. Elastiskt i det här fallet betyder något mellan hockeypuck och bandyboll.

Köl dikt an mot kölsula är i princip omöjligt att åstadkomma. Det finns ojämnheter och man behöver fylla ut spalten.

Man monterar kölen med spackel. Överflödigt spackel trycks ut och avlägsnas innan det härdar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft sipprande rostigt vatten efter varje uppdragning från kölskarven. Inget läckte dock in i båten.Efter använt roterade dubbelblästerskiva fann jag att det var spacklingen som justerade kölprofilen som släppt samt att det det kommit in vatten i skarven. Rejäla bitar trillade loss av Plastic padding. Med ett sågblad tog bort tätmassa från akternkant och framåt. Den massa som var ok slipade jag ner med tjock kapsiva ca:10mm. Därefter grovt bandslipapper med skumgummi emellan få att få rent i skarven.Sedan fick det torka. Därefter blästrade/slipade jag en gång till, snabbt som blixten på med på epoxin på järn och sedan glasfiberytorna. Andra gången fick det härda lite, därefter 705 som jag spritslade innifrån och ut.. Bearbetade 705 med surformrasp. Därefter lättspackel 205 för att få kölen jämns vid skarven och ytterligare 5 lager tjärepoxi innan bottenfärgen las på. Arbetet tog sin tid men jag tror det kommer hålla åtskilliga år. Visst vore det bästa att lossa kölen, men mig skulle det blir väldigt omständigt. Diskuterade med Epotex som rekomenderade detta lösning för mig,



Senast ändrad av Vilse | 16 februari 2012 | 22:25

post-4350-1394236942,269_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...