vhisla 1 Postad 8 Februari , 2012 Hej. Jag har fått för mig att det skulle vara fördelaktigt med ett lite mer modulärt system för solceller på min båt. Tanken är att använda flera små paneler (6x25w?) som dessutom skall vara mer eller mindre portabla. Inbillade fördelar: - Mindre känsligt för partiell skuggning än med få stora paneler. - Lättare att stuva och skydda om hårt väder är på ingång. - möjligt att flytta runt beroende på vart solsidan är. Jag tänkte i första hand att de skulle kunna hängas fast på mantåget med enkla handgrepp. Helst skulle jag vilja ha kabel dragen från regulatorn till ett par olika fasta kontaktcentraler där sedan cellerna kopplas på vid behov. Plug and play liksom... Sedan kan man flytta över cellerna till andra sidan och plugga in dom där när det känns mer relevant. Har någon funderat/prövat något dylikt, eller finns det goda skäl till varför man skulle tänka om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 8 Februari , 2012 Verkar väl OK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Februari , 2012 Inte skall du tänka om, det fungerar utmärkt, hade själv den tanken när jag monterade mina solceller men tänkte om, anledningen till det var att har jag förtöjt så kommer detta flyttande av solceller och kollande efter eventuella skuggningar att gå mig på nerverna, när jag har förtöjt vill jag ha lugn och ro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Februari , 2012 Har man möjligheten att optimera så gör man nog det, dvs flyttar till bästa plats. Lön för mödan får man med dubbel laddning nästan. Vi kör med fasta, oskuggade (nästan) och satsar på större yta. Det är billigt med celler nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 8 Februari , 2012 Att ha flera mindre paneler för att göra installationen mindre känslig för skuggning är väl rätt tänkt, men tycker som Westis att hålla på och flytta runt dom verkar ju lite överkurs- bättre då att placera dom så högt och fritt som det bara går, och gärna på justerbara fästen då räcker det med att justera panelerna några ggr om dan. För att inte tala om alla kablar och kontakter som ska dras och placeras ut runt båten. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 8 Februari , 2012 Har haft samma tanke men med en liten skillnad. Funderar på om det är värt att köpa 24 volts solsystem istället och låta en laddningsregulator tar ner volten till 14,x. Även om inte solcellerna gav fyllt skulle jag ju ändå ligga över batteriets önskade 14,7 i laddningsspänning. Har jag tänkt helt fel eller är kostnaden större än vinsten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Februari , 2012 Har man möjligheten att optimera så gör man nog det, dvs flyttar till bästa plats. Lön för mödan får man med dubbel laddning nästan. Vi kör med fasta, oskuggade (nästan) och satsar på större yta. Det är billigt med celler nu. Vad man också får tänka på är alla kontakter som är utsatta för saltstänk. De flesta solceller har dåliga kopplingsdosor och många celler=många dosor och ställen man behöver täta lite extra. Fram med sikatuben. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser