Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Heldefolksingers

Automatisk " skotsläppare" ?

Rekommendera Poster

Hej. Anta att du sitter på en katamaran som ej lutar undan och släpper vind i byarna.

Du är förstunden upptagen med något i ruffen.Då piper det i riktigt ordentligt. Vinden går från 10 m/s till 18 når du passerar udden och båten riskerar att kantra.

Då tänker jag att det borde finnas någon typ av automatisk manick som släpper på skoten vid en viss belastning. Det skulle kännas tryggt att ha en sån automatik.

Finns det något sådant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halebänk och nyckstek.. fast det fordrar ju visserligen uppsikt och närvaro... men det har vi väl ändå när vi vistas på sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant kan jag ju tycka att man bör vara så uppmärksam att man inte är nere i ruffen just när man passerar udden på en lovartskust?!

Men för att svara på frågan: Ja, det finns men kostar skjortan. Kopplas ihop via autopilot etc. Jag är övertygad om att jag har läst en beskrivning på ett sånt system någonstans när det handlade om de stora trimmisarna som kappseglas solo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte hälebänk som Stefan skrev, utan halebänk och det gör ju det hela mera lättförståligt.wink

Nu är inte halebänk ett ord som ingår i min volabulär, men kommer med all sannolikhet från de gamla almogebåtarna. Typ en nagelbänk som man sätter fast storskotet i på ett enkelt sätt.

Skoten lever och ringlar sig i vinden, innan man
kommer ut från bryggan. Storskotet skotas in
och belägges runt pinnen under halebänken ute
i sidan. Med nyckstek som måste gå lätt att ryck

http://media1.vgregion.se/vastarvet/BM/Utstallningar/Nyhetsbrev2segling110629web.pdf

Alla seglare som tror sig ha självaktning kan säkert slå en pålstek. Men eftersom man måste visa att man kan slå en pålstek använder man den på alla sätt som en pålstek inte är avsedd för.

De flesta av dessa pålsteksanvändare har ingen aning om hur man slår en nyckstek och varför.

En nyckstek är ju en säker stek som är oerhört lätt att lossa under belastning - till skillnad från en pålstek.

http://korpegard.se/knop/?knot=12&hideComments=&showInt=

Jag tror inte på att bygga bort eventuella faror med teknik.

Jag tror att lösningen på trådskaparens fråga är gott sjömanskap.

I detta fallet förutseende och gott omdöme. Dvs va närvarande ombord, även om man är i ruffen och kokar kaffe. Ha koll på väderläget. Reva i tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tänka sig att skotlinorna låg runt vinschar som hade slirbroms ungefär som på ett kastspö där man kan ställa motståndet. Det skulle både vara en säkerhetsgrej och spara riggen. Självklart ska man vara vara en god sjöman men även de råkar ut för överaskningar och oförutsedda händelsekombinationer och i bland hamnar de i vattnet.

Om denna grej nu inte finns känner jag på mig att den snart kommer att finnas det håller liksom på och växer fram hmmm.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte lagt fast skotet i en råtta, clamcleat el dyl så glider skotet iväg vid ökande belastning i seglet. Vill man ha funktionen så går det nog bra med en slirande skotände som lagts löst runt något lämpligt och anpassat antal varv runt kvarnen. Ingen högteknologi precis.



Senast ändrad av forgus31 | 08 februari 2012 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... egentligen kan jag tycka att säkerhetsgrunkan för en katamaran kanske borde baseras på krängningsvinkeln, snarare än dragkraften i skoten?
[Kraften i skoten samvarierar väl inte helt med tipprisken, utan också med inskotningsvinkeln? Friktionen i knopar etc är väl också rätt oprecisa och litet omständliga att justera efter hand.  
(Iofs så ökar väl kraften med kvadraten på vindökningen - allt annat lika, exemplets 10- till 18 m/s ger faktorn 1,8. Kvadraten ger då 3,24 ggr större dragkraft.)]

Haha, klurar lite smått på en liten krutladdad enhet - á la bilens krockkudde - på storskotets nedre infästning. Sprängs laddningen släpper skotet, men kanske kan en inbyggd lina begränsa bomens rörelse till säg 50 cm för att skona vanten. Fort går det och man lär ju vakna i varje fall, och även sen ges tid för mer handgriplig kontroll? :)
Hur min tänkta high tech-manick skulle få pålitlig krängnings-info är skrivet i skyarna, men men.

Måhända behövs inte ens nån sprängladdning eller elektroniskt jox, en fiffigt avlastad sprint kanske kan ryckas ut rent mekaniskt av själva krängningsgivarens kraft/energi?
Några friska idéer i denna riktning??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk dig en clamcleet med fjäder i ena cleetgaveln, som en klämma, justerbart så du kan få ett tryck som passar för vinden du säkrat för.

Man tar t.ex tre varv runt vinschen och lägger skotänden i klämman. Håller i skotänden och skruvar åt klämman tills den sitter utan att du håller i den. Glider den iväg i en by gör den antingen sitt jobb eller så skruvar man åt klämman lite hårdare om man vågar segla med lite fastare skot.

Det är ju inte hela världen om den skulle löpa ut ibland. Går lätt att skota hem igen och t.ex på kryssen löper den ju ut bara en bit när dragkraften minskar snabbt då seglet tappar vind. Lätt att göra en testklämma.

Dagens oppfinning, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns redan en variant av clamcleat som går att använda med viss modifiering.

Till jollesegling där man önskar att rodret skall fällas upp när man går på grund finns den här. Kan användas för att vid hårdare belastning släppa linan. Denna är avsedd för 4-6 mm lina, men om man gör en ögla på skotlinan och krokar i denna tunnare linan så får man en utlösande anordning. Med lite fantasi och positivt tänkande löser man det.

http://www.watski.se/f/Clamcleat-257-Auto-release-Cleat-2922260



Senast ändrad av pseudonym | 11 februari 2012 | 19:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så stavas det ja. Typiskt att det redan finns när man kommer på nåt lysande.

Men min variant håller fast skotet med samma friktion så det bara löper ut så värsta kraften släpper från seglet och går snabbt att skota hem igen. 

Men man kan säkert lägga skotänden löst runt en pinne eller nåt i närheten av vinschen. Det blir nästan samma resultat. Men en inställbar friktion är ju lättare att ställa in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pseudonym:
Haha, så enkelt kan man ju också göra.

Hade börjat fundera på en uppspänd fjäder - att utlösas som typ en råttfälla - för att knuffa upp  tampen. Men den enkla idén att vippa upp hela cleaten vägrade infinna sig. Inte helt lätt i uppfinneri-branchen. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns sådana lösningar. Har själv en äldre typ i min bra att ha låda  som jag köpte på loppis i södra England. En sorts kvicksilverkänslig brytare som påverkar en cleat som sitter på ett gångjärn.

För stor vinkel och cleaten löser ut i ett fäste, cleaten åker runt och vinkeln ändras, skotet löper ut.

Ty som någon säger så är det nog mer vinkel än kraft som man kan mäta snabbt och effektivt?
Men jag har inte sett någon bra produkt på senare år. Säkert dyr... för ska man verkligen garantera säkerheten så... Personligen tror jag det är viktigare att snabbt falla av när vindbyn kommer.

Kattor som är stora nog at vara ute vid en udde där vinden ökar till 18 m/s bör nog seglas av folk som är uppmärksamma och inte helt litar till olika hjälpmedel? Men olika kattor är ju olika känsliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, lite skeptisk till detta. Litar inte på någon lösning i ett väder med byar på upp till 18msek. Försöker man tillämpa en sådan blir det säkert andra problem när man smiter iväg till ruffen. Skulle tro att det vettigaste är att sitta kvar på relingskanten med beredskap att sparka skotet ur låset om byn slår till.

Ior...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Falla av i vindbyarna..? Själv lovar jag i vindbyarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det har funnits aut. skotsläppare med en relativt tung pendel som när den svänger ut för mycket  löser ut skotet. Det är en användbar idé för egna konstruktioer.

Beträffande lastutlösande skotråtta har jag gjort en fungerande variant till att hålla nere mitt centerbord (centralt mittcenterbord i Dacapo 21XL). Den fungerar så att en läpligt stor skotråtta skruvas fast i två st gummibuffar med invändig gänga. Man får trixa lite med insatsgänga typ Helicoil för att anpassa skruvstorleken. Vid belastning viker sig gummibuffarna och linan släpper.

Vill du se på bild så maila mig på  bgt.joensson@telia.com så returnerar jag en bild.

Jag skev några rader om mitt centerbord i Flerskrovsbladet  #3  2011

där hittar du telefonnr om du vill ringa.

Bengt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Peter_K

Just det. Det är det som är den stora skillnaden.

Du seglar enskrov, lovar upp.

Katamaran-, faller av.

För den kan inte luta och därigenom spilla vinden ur seglen som enskrovaren gör.

Fast jag antar att du visste det och skrev med glimten i ögat?wink

Har du seglat katamaran? Om ej, gör inte det. Man blir fast och vill inte segla annat.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman skrev bl.a.: Du seglar enskrov, lovar upp. ... Katamaran-, faller av.

Erkänner direkt, detta hade i varje fall jag ingen koll på. Men man lär sig ju dessbättre nya oväntade saker här på MG. :)
Så långt som att snabba katamaraner får sämre kryssvinkel p.g.a. den höga farten är jag med.
[Den skenbara vinden som skoten justeras för innehåller en riktigt rejäl dos av egen fartvind, till skillnad mot enskrovares måttliga. Rejäl fartvinds-komponent innebär en skenbar vindvridning ombord på båten. Alltså mer motig vind vid kryss, och det är som sagt alltid den skenbara som gäller.]

Men att bara falla av, dvs styra ner mot lä utan skotjustering, då lovartsskrovet lyfter förefaller äventyrligt? Man presenterar väl då ännu mer segelyta för vinden att vräka ikull båten?
Men kanske är roderverkan så snabb att det kritiska stadiet s.a.s. bara blir ögonblickligt?

Haha, själv har jag ju en långkölad (läs kursstabil, eller här kanske ännu hellre trögstyrd) kluns till enskrovare. Att falla av vid en plötslig vindby förefaller skrämmande, trots att enskrovarn egentligen  bara snällt och rätt ofarligt duckar för vinden. 
[Försöker alltså att med bara fantasins hjälp föreställa mig hur en katta uppför sig, hur många sekunder den kan tåla denna förmodat ikull-vräkande kraftimpuls då man faller av med inskotade segel. I andan om även jämföra med alternativet att snabbt släppa skotet/skotena.]

Kanske kan du  - eller nån annan van katamaranseglare - utreda litet närmre, vilket är egentligen förstahands-alternativet ifall lovartsskrovet lyfter överraskande? (Släppa skot eller gira åt lä maximalt snabbt, bägge alternativen tar väl iaf litet tid och kan knappast utföras samtidigt. Gissar att man bör hålla i storskotet precis hela tiden??

Ps. Att ta med sig storskotets fria part in i kajutan är inget alternativ? Att vara beredd att snabbt rycka loss ifall lutningen plötsligt skulle öka, alltså utan att förvarnas av  vindkrusningana på vattenytan?? d.s.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChrisseH:
Får inte länken att funka, kanske kan du bara ange filmsnuttens titel om den tvärvägrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick försöka två gånger innan det fungerade. Försökte lägga in en klickbar länk men det gik inte. Talar man inte franska är det nog bara häftiga bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

upsideup sur Sodeb´ O

1:52 in i filmen ser man en variant av utlösare för skotet där det släpper tillräckligt mycket för att båten ska gå tillbaka till horisontellt läge istället för att tippa över.

 

 



Senast ändrad av pseudonym | 16 februari 2012 | 18:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tackar för kloka invändningar och reflektioner. Den här upphoppande skotråttan verkar ju intressant, kanske kan man låta en pendel lösa ut den.

Jag har tidigare seglat långkölat och har begränsade erfarenheter av katamaraner i sjön men har läst på så gott det går.

Men jag förstår inte logiken av att med rodret falla av precis som ifrågasätts ovan. Är det verkligen så man ska göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ta bort http// så funkar det.

så här ska det se ut

 

//Stickan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...