ossy 26 Postad 7 Februari , 2012 Hej. Jag är på jakt efter en roderindikator som heter Rulan eller Davis, som är en helt mekanisk indikator som fästs på rattnavet. Väldigt enkel och sinnrik, men var får man tag i denna fiffiga grej? Finns att få tag i bl a England och USA, men det verkar inte finnas någon återförsäljare nånstans i Sverige. Nån som har något tips, eller har en sådan till salu? Mvh Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Februari , 2012 Rulan är ett fantastisk trevligt tillbehör. Men den funkar bara på direktdriven ratt. När jag bytte till hydraulstyrning funkerade den inte. Jag köpte min i Blöteborg men det var läänge sedan. Edit länk: http://www.mailspeedmarine.com/controls-wheels-steering/rulan/rudder-position-indicator510327.bhtml Senast ändrad av Lasse-L | 07 februari 2012 | 21:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 7 Februari , 2012 Hur fungerar en sån där liten pryl?! Jag känner att jag är i behov av en roderindikator och har fnulat lite på att använda en vanlig mätare som matas av en trimpot ansluten via länkage till drevets styrtapp men den där Rulan känns extremt mycket lättare att installera. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 7 Februari , 2012 Jag har funderat på om man inte skulle kunna göra en enklare sådan med hävarmar och stag av pianotråd, lite hylsor, skruv och enklare fästen. Mitt största behov är inte att veta exakta läget vid fart framåt under segling utan främst vid manövrering i hamn och under backning. (och kanske allra främst när någon annan än jag står vid ratten och rotterar friskt och båten inte uppför sig som förväntat). Borde gå att koppla den direkt på styr-kvadranden och sedan via länkarmar föra upp och växla ner rotationsröreslen på lämplig plats tex vid instrumentpanelen där en liten mekanisk visare skulle kunna visa grovt åt vilket håll rodret står. Kanske tillräcklligt bra och betydligt billigare än att köpa instrument och roderlägesgivare för flertalet tusenlappar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Februari , 2012 Precis som du skriver Hasse så är det ju egentligen bara vid stillaliggande som man behöver roderindikatorn. När båten gör fart så är det ju ganska uppenbart i vilket läge rodret/drevet befinner sig. Framförallt tycker jag att det är problem när jag parkerat mellan Y-bommarna och kanske flera dagar senare ska backa ut igen. Jag måste svänga ganska tvärt för att komma in och det kräver ibland en hel del rattande för att få in båten rätt. Detta gör att det är mycket svårt att veta hur drevet hamnar till slut. Här det det egensnickrade system som jag funderar på att kopiera. http://www.gelis8.se/Varen-Sommaren 2008.htm Genialiskt enkelt och väldigt billigt! Då jag har en ganska speciell serie mätare och några dubletter så ska jag nog försöka konvertera en av dem så att instrumentpanelen bli enhetlig. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 Februari , 2012 Jag byggde en med delar från bränslemätaren och tankgivaren från en skrotad SAAB 96a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 8 Februari , 2012 Jag köpte en Rulan roderindikator till min förra båt - och sålde den sedan till en Göteborgare här via maringuiden. Beställde den via internet - gå in på Rulan och sök, väldigt många sidor men den finns där. Perfekt liten grej som funkade utmärkt. Jag beställde den från England och den anlände några dagar senare i ett kuvert. Vill minnas inklusive frakt - 375 spänn. Carl_axel 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 8 Februari , 2012 Den där varianten som Fred tänkte kopiera, vad ligger värdena på potentiometern ungefär? Och går det att öppna frontglaset på mätare, så man kommer åt att byta mätartavla? /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Februari , 2012 FAAAAAAAAAAN!!!!!! Ursäkta, jag brukar hålla mitt språk vårdat men nu har jag skrivit om mitt lååååååånga svar tre gånger och den här j*vla sidan fipplar bort inlägget innan jag hunnit posta!!!! Ge mig en stund att lugna ned mig så kommer jag igen med ett svar till dig Ossy. Extremt frustrerade hälsningar Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Februari , 2012 OK, nu har jag djupandats lite och räknat till tio några gånger så jag gör ett nytt försök. Denna gång skriver jag dock allt i en textredigerare först för säkerhets skull! Oscar, Vilket värde trimpoten man ska välja är beroende på vilken mätare man använder. Det finns tydligen tre olika standarder: Område: 0-180 Ohm (Europastandard) Område: 240-30 Ohm (USA standard) Område: 240-0 Ohm (Suzuki standard) Mina instrument är USA-standard (veteran Teleflex) så jag kommer försöka hitta en pot med värden mellan 0-240 (minst) Ω. Sen får jag med länkaget se till att drevets ändlägen sätter poten i 30 respektive 240 Ω. När det gäller att öppna mätare är det normalt sett inte möjligt att göra på ett enkelt sätt. Det jag planerar att göra är att såga ett tunnt snitt (med Dremeln) hela vägen runt mätarhuset av plast någon centimeter under kromringen som håller glaset. På så sätt kan jag komma åt innanmätet och göra de modifieringar jag vill. Om min mätares elektronik inte fungerar kanske jag kan slakta ett nyare instrument och flytta över dess elektronik och kombinera det med mätartavlan och nålen. Sen limmar jag ihop mätarhuset igen vilket inte kommer synas när mätaren är monterad i instrumentpanelen. Sen måste ju själva mätartavlan modifieras också så att den blir för roderindikation istället för t ex ampere eller bränslemängd, beroende på vilken mätare man väljer att modifiera. Sen måste jag säga att det är så underbart att man tipsar om en elegant lösning och så kommer Lasse med en ännu elegantare! Att ta både mätare och givare från en gammal bils bränslesystem är ju genialt! Då givare och mätare redan är avsedda för varandra så behöver man ju bara anpassa flottörens länkage till sin styrning så är saken biff! Mvh Fred Senast ändrad av Flintstone | 08 februari 2012 | 18:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 8 Februari , 2012 Tack för tipsen! Håller med om att Lasses ide var fiffig, men då ska man ju få tag på den typen av mätare, som inte är integrerad med resten av bilens instrumentering. Någon som har bränslemätare med givare, som ligger å dräller? Får kolla Blocket. /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Februari , 2012 I länken jag bidrog med ovan användes ju en billig Biltemamätare. Det kan ju vara ett alternativ om man inte bryr sig så mycket om designen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 8 Februari , 2012 Det var väldans frestande att mecka ihop en egen indikator, men jag insåg att jag har för många andra vinterprojekt på båten. Nu har jag beställt en Rulan från England, med jädrans dyr frakt. Jag får tacka för alla svar och tips! Mvh Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Februari , 2012 Jag frågade tidigare i tråden om någon kan förklara hur Rulan-givarna fungerar rent tekniskt...mest av nyfikenhet alltså... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Februari , 2012 Visaren är löst upphängd med ett lod som håller den vertikalt. Sb/Bb markeringen drivs av ett kugghjul via ett annat hjul som sitter fast på bottenplattan som i sin tur är fastklistrad på ratten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 9 Februari , 2012 Vi gjorde så i en båt med bilstema´ s tankmätare och givare. gick med lite våld att få bort glaset och med lite spritpennor enkelt målaöver till önskad färg. det blir en liten fördröjning vid snabbt rattande. Inköpslista http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Matinstrument-for-batbruk-258000/ http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Vatten-branslegivare-258010/ sedan får man tillverka fäst-platta och en länkarm själv. Senast ändrad av tugge | 09 februari 2012 | 12:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 9 Februari , 2012 Det känns onödigt dyrt att köpa en bränslegivare för 350 spänn när en trimpot kostar kanske 20...fast det är klart, man måste ju räkna in byggandet av respektive länkagesystem också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 9 Februari , 2012 det tycker jag med när du skriver så, viste inte vad det var innan du skrev inlägget och jag goglade på den. dock lite mer jobb o kunnskap för att få det att lira. har själv min roderindekator i displayen till autopiloten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Februari , 2012 Det är ju inga stora pengar det handlar om och fungerar det bra för dig så är ju allt frid och fröjd! Vem vet, när det blir dags för mig att sätta igång med detta projekt kanske jag gör som du! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser