Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Gäst silviasurfarn

Konkret, har du någonsin tappat förtroendet för båtbranschen ?

Rekommendera Poster

Gäst silviasurfarn

Eftersom jag i en annan tråd (Båtbranschen - ett enda vilda västern?) har efterlyst konkretisering inser jag att jag bör föregå med gott exempel. I tråden ifråga återfinns följande rad Jag tror att alla någon gång kommit i kontakt med den där känslan av att man ifrågasätter det hela och man liksom tappar förtroendet för en bransch.

Min enkla fråga blir därför som följer:

- Har du någonsin tappat förtroendet för båtbranschen ?

Själv kan jag bli först ut med att svara. Svaret är Nej. Vilket då genast och per automatik motsäger uppfattningen att alla någon gång... osv. Det rör sig tydligen åtminstone om alla utom jag. Kanske finns det fler personer som utgör undantag från uppfattningen ovan? Berätta gärna!

Själv tror jag nog att det finns en och annan lycksökande amatör men de flesta branschföreträdare jag har stött på har varit kunniga och professionella. Ett lysande undantag är en känd båtmäklare som jag hade det tvivelaktiga nöjet att stämma till tinget för flera årtionden sedan :-)

Senast ändrad av silviasurfarn | 07 februari 2012 | 15:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På denna frågan måste jag nog svara njaeeeeaaaeeee.

Klockrent svar va... ASG

Jag har bara bra erfarenheter av branschen men det har väl kanske lite med o göra hur man som konsument läser av företag/situatiomner mm. Jag menar att jag för egen del går mkt på magkänslan samt har väl en del erfarenhet i bagaget efter ett långt båtliv. Sedan kan jag mkt väl haft tur som inte drabbats av //Sune Hempulare\ som kan och vet allt.

Oseriöst folk finns i alla branscher på alla platser, marint är inget undantag. Dock en sanning som jag har levt på är Låter det för bra för o vara sant så är det inte heller sant...

Mina 5 cent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag tror att alla.... Så börjar den meningen! Jag efterlyser också den där känslan av just vilda västern. Inte kunde väl jag ana att detta ifrågasättande skulle vara så laddat, så bixtrande.

Hur många som sedan är drabbad är såklart intressant men vad jag efterlyser är en slags seriös debatt där kanske till och med folk som jobbar i branschen både orkar och vill diskutera sitt eget skrå. Sedan har jag också förstått att man inte skall kritisera branschen i detta forum så tyvärr tror jag att det inte kommer särskilt mycket ut av det.

Båtbranschen är mycket hårt pressad, det vet alla. Man skär ner i sin personal, man tjänar allt mindre och mindre pengar och den begagnade båtbraschen är sedan en längre tid död, inte begraven men väl död. I denna verklighet är det inte alls konstigt att det oseriösa frodas. Det är inte heller konstigt att det är farligt att kritisera.

Jag håller helt och hållet med AgatonSax (tror jag hans nick är) och jag vet också att hans åsikter fått mothugg. Helt klart är dock denna; kritiken mot båtbranschen i detta forum, eller mot admin, är farligt. Det har jag fått veta idag. I sitt privata mail till mig inser jag att Maringuiden.se är så partisk i målet att det nästan är komiskt. När Admin meddelar mig att om jag kritiserar Admin eller Mod så är detta inget forum för mig. Hur seriöst är det?

Kanske är det mitt i prick; vem gillar att gå in i ett rum med lågt i tak...

Tack för det beviset, admin!

Senast ändrad av Seari | 07 februari 2012 | 16:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om jag tycker om att pula med både det ena och det andra själv så är det ju så att ibland räcker inte tiden till eller latmasken sätter in, vid dessa tillfällen har jag ett antal gånger köpt tjänster av båtmekar runt om i trakten, och svaret blir på denna fråga ett rungande NEJ. Jag har aldrig varit missnöjd med utfört arbete eller råkat ut för saltade räkningar och inte heller att utfästa tider inte har hållits. Känner ett väldigt stort förtroende för båtbranschen, nej jag har inga intressen i den, jobbar själv inom livsmedelsbranschen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Till Seari: Jag känner inte till innehållet i de mejl du har fått från ansvariga på MG. Personligen tycker jag att det ska vara högt i tak. Jag har inget emot din friska stil. Problemet är att när man startar en tråd med ett påstående av typen Jorden är platt? trots att man inte själv förefaller tro att så är fallet, illustrerar det med en bild vars innebörd inte kan misstolkas, samt dessutom underbygger det hela med att indirekt göra sig till talesman för alla MGs medlemmar när man skriver att Jag tror att alla... - ja, då får man vara beredd på att ta emot kritik. Och kritik, min vän, ger du inte intryck av att vara sådär jättebra på att ta. Använder du dig av en sådan provocerande och generaliserande argumentationsteknik får du vara beredd på mothugg. Att gömma sig bakom nya svepande formuleringar om att orsaken till att folk inte håller med dig står att finna i att båtbranschen skulle vara i kris, är bara tramsigt och visar att du inte är beredd att föra en diskussion på de villkor du själv har bestämt.

Read my lips: jag hör inte till branschen och jag håller inte med dig. Simple as that.

Nu har jag inte startat denna tråd för att kritisera dig, jag är uppriktigt intresserad av att få veta hur många procent av MGs medlemmar som har tappat förtroendet för branschen. Kanske finns det en allvarlig förtroendekris, rentav ? Det kan hända att en tråd inte är det bästa sättet att ta reda på detta, kanske finns det någon bättre metod, men den kan iaf ge en fingervisning.

Senast ändrad av silviasurfarn | 07 februari 2012 | 17:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag HAR varit en smula i båtbranschen och kan därför komma med förstahandsinformation om hur den firman fungerade. Nu är det många år sedan så branschen i allmänhet, och firman i synnerhet, kan ha förändrats så erfarenheten får tas för vad den är. Jag vill heller inte nämna firmans namn då jag inte vet hur de är idag.

Firman var uppdelad i två avdelningar, försäljning/montering respektive service, där jag jobbade på den senare. Skillnaden mellan avdelningarna var ganska stor: på försäljning och montering var det riktiga lirare som jobbade. Bakåtslickat hår, solglasögon och vräkiga bilar med det vanliga säljtugget. På service var det världens snällaste killar med extremt hög arbetsmoral och kundkänsla. Det var alltid väldigt viktigt att jobben som utfördes var korrekt gjorda och om kunden var missnöjd så åtgärdades detta (inom rimliga gränser).

Detta exempel, om än gammalt, tycker jag tydligt belyser att det inte går att döma ut en hel bransch efter bara några dåliga erfarenheter. Det kan alltså vara så att de anställda på en och samma firma skiljer sig rejält i sitt tänkande. Beställde du en montering hos ovanstående firma så kanske du hade otur att få Stureplans-Kalle som inte brydde sig så mycket, bara grejerna satt fast någorlunda vilket givetvis gav dig ett dåligt intryck. Lämnade du in din motor för reparation så fick du perfekt kundmottagande och en motor som fungerade år efter år vilket resulterade i ett kanonintryck av firman.

Sen vill jag också utrycka min upplevelse av att samhället i stort förändrats sen jag var ung. Yrkesstolthet och kvalitetstänkande försvinner mer och mer i takt med att stora firmor tar över marknader. Förr kunde man gå in på en liten TV-handlare och prata med en riktigt kunnig säljare som verkligen brydde sig om att sälja rätt TV till kunden. Idag går man in på en jättekedja och får prata med någon som inte kan någonting och som bara är ute efter att sälja en så dyr TV som möjligt för att höja sin provision.

Surt, javisst...men så ser det ut och det är inte mycket att göra åt saken. Det enda man kan göra är att försöka hitta de där små firmorna som har kvar sin yrkesheder. Det blir oftast lite dyrare men det kanske det är värt...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Hej Fred, jag håller fullständigt med dig om det där med yrkesstolthet osv, men kan inte låta bli att nyfiket undra om du har tappat förtroendet eller inte ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då jag, fram tills i våras, hade en Stortriss under 13 år så hade jag inte så mycket kontakt med båtbranschens hantverkare (fanns inte så mycket jobb som krävde att någon anlitades) så det fanns ingen grund för varken det ena eller det andra när det gäller förtroende. I samband med köpet av vår Finmar SeaCabin så råkade vi ut för en strulputte och honom har jag inget förtroende för längre med det gör inte att jag tappat förtroendet för hela branschen och måste uttrycka det i varenda tråd på båtforum. 

Mitt inlägg ovan var ett försök att få in lite nyans i debatten och jag trodde att det även skulle kunna belysa min inställning i frågan. Som jag ser det är förtroende något man har för enskilda personer eller enskilda företag (och bland dem kan det alltså sklija mellan olika avdelningar), inte hela branscher.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit lycklig båtägare sedan 1964 och har alltid sett båtlivet som en trivsam hobby. Antalet båtar som passerat revy är många och storlekarna skiftande, från 8 till 42 fot. Förädling av båten har inneburit ett konstant fixande, oftast på egen hand men ibland med hjälp av expertis. Fixandet är för mig många gånger lika intressant som nyttjandet. Dyrt har det också blivit, enligt hon där hemma. Ja, ja, jag är väl dum i hela huvudet...

Hur som: - Har Du någonsin tappat förtroendet för båtbranschen? Svaret för min del är enkelt: NEJ! Jag har fått den behandling jag förtjänat, dvs. allt från mycket bra till mindre bra. Jag har av mina misstag lärt mig vem ska skall umgås med och resultatet är lysande.

Jag har därför fullt förtroende för båtbranschen, men jag har under årens lopp sorterat bort ett fåtal enskilda individer inom den näringen.

Snart är det sommar! Ladda rejält och tag vara på tillfällena!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byggfällan eller båtfällan ! Tror inte någon yrkesgrupp är befriad från rötägg... Så vad ska denna tråd tillföra ? Så fort man vill hänga ut någon man tycker inte uppfyllt sitt åtagande så blir man oftast kritiserad för att man bara är partisk i målet ......såklart ! Själv gillar jag att strida för min rätt och vill självklart att andra ska ta del och lärdom av ens upplevelser , rätt eller fel ....en bedömningsfråga :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte heller meningen med alla dessa trådar om att båtbranschen generellt är rutten.

OK, vill man varna andra för specifika firmor så är det ju konstruktivt men att bara skriva av sig sitt allmäna missnöje leder ju ingen vart.

Vad går diskussionen ut på?  

Skriver man i förhoppning att lindra sin bitterhet för de nitar man fått genom att höra att man inte är ensam och få ryggdunkar av andra som också är bittra för att de blivit dåligt behandlade av individer inom branschen...?

En del har generellt goda erfarenheter genom tur och/eller skicklighet och andra har generellt dåliga erfarenheter genom otur och/eller godtrogenhet. Det kan inga diskussioner ändra på...

Jag skulle tro att de flesta delar min uppfattning om att båtbranschen procentuellt sett består av lika många skojare som andra branscher där kunderna står i beroendeställning och konkurrensen är låg. Återigen, det konstruktiva vi kan göra är att varna våra medmänniskor för de enskilda skojarna...inte döma ut hela branschen och gnälla om det. Vad är det man brukar säga...Den skickliga seglaren klagar inte över vinden...han anpassar seglen efter den. (Lite fritt tolkat)

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är ett moment 22. Att hänga ut enskilda näringsidkare vet jag inte ens om det är lagligt? Det står väl folk rimligen fritt att diskutera vad de vill på såna här forum? De som tycker trådarna är onödiga behöver väl inte läsa dem, än mindre svara. Högst troligt om man likväl svarar beror det på att tråden berör, vilket det kan finnas flera orsaker till.

Jag själv drog igång en tråd om hur många % av branschen som är seriösa, vilket skapade visst engagemang. Sen har det följt flera trådar.

Är båtbranschen sämre än andra branscher? T.ex. bilbranschen? Nja, troligen inte. Skulle tro att den sorterar i bottenskikt av branscher tillsammans med byggsvängen.

Alla branscher där småskuttar kan florera fritt och kunden är en enskild privatperson som köper enstaka produkter eller tjänster av en firma en gång, sen aldrig mer. Alla de branscher dras av samma problematik. Så fort Pelle pulare fått sina pengar drar han, vem bryr sig.

För övrigt är det inte bara småskuttar som strular, jag köpte en båt i miljonklassen av Göteborgs största fritidsbåtsmarina. Av 20 åtgärdspunkter som ingick i kontraktet var endast 1/3 åtgärdade vid leverans. Jag lyckades tjata in kanske 1/3 till under veckor som följde. Sista tredjedelen gav jag upp på. Det där är nog tyvärr en vanlig känsla för konsumenter i båtbranschen, liksom i byggsvängen.

Lagen om minsta möjlig insats till max vinning. Vem bryr sig, inte min båt. Dock mina pengar snart om jag fuskar tillräckligt fort!

Sen är folk olika, vi har en kille på båtklubben som inte ens orkar täcka sin lilla segelbåt på vintern. En sån kille lär aldrig bli missnöjd med något, då han aldrig fixar något med båten. Är man dock litet mer noggrann och kanske har litet större och dyrare båt, så ökar ju behovet av att vilja känna sig nöjd. Kommer det då en snackare som slänger sig med jargong och ger ett initialt slarvigt intryck. Ja där har man ett kolckrent läge för att bli väldigt missnöjd med slutresultatet. Och högst troligt, hur mycket man än påpekar fel, blir det en kombo av prestige att han minsann inte alls gjorde fel, samt en annan batalj där ren förståelse för vad som gått fel och hur det borde åtgärdas utspelas i båtpularens hjärna.

Senast ändrad av AgatonSax | 08 februari 2012 | 06:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant så verkar du å ena sidan ha lite människokänsla - att du kan döma en människa på dennes sätt att beté sig. (Fair - så gör vi alla) Å andra sidan verkar du göra affärer med densamma endå. 

Problemet kanske inte ligger i skojarna utan i kunderna som så gärna vill handla..

Gör jämförelsen med en mäklare och ett hus.. Hur många har köpt ett hus av en mäklare som dom tycker är en skojare? 

Alla står sig själv närmast. Har man letat länge och är köpsugen kanske man inte lyssnar på sin intuition om krängaren som inte verkar helt kurrant i huvet.

Jag kan hålla med en talare - vad är nyttan med tråden? Nej jag har inte förlorat förtroendet för denna bransch. Det finns skojare överallt, i alla branscher. Bli mindre köpkåta och öppna ögonen så tror jag att branschens rötägg kommer att självsaneras, men eftersom folk i allmänhet vill köpa så kommer detta aldrig att hända.

Det var mina 5 cent. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det har med köpkåthet att göra. I vissa fall måste man helt enkelt åtgärda saker, t.ex. vid skador på båt. Vem ska man då vända sig till som vanlig lekman?

Det är den frågan som de flesta båtägare stöts och blöts med. Vem kan man lita på i båtsvängen? Troligen ingen. Precis som hantverkare till huset. Man måste försöka bygga upp ett nät av leverantörer som man tror på.

Det är fan inte lätt att äga båt.

Jämför om alla tjänstebilsförare skulle bli uppskjörtade varje gång de lämnade in bilen på service. Det finns väl ingen normal kontorsnisse som bryr sig om vilken olja det är i Volvon, eller vilka stift, eller vilka prylar som ska bytas vid 3000-milaservicen. Varför? För det behövs inte.

I båtsvängen måste man själv bli expert pga alla fuskande klåpare. Så är det tyvärr. Gillar man det inte, sälj båten och gå vidare med ditt liv. Precis vad jag funderar på, det är en skitbransch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visa är säkert bättre och vissa sämre. Yamahacenter i Sisjön i Göteborg är riktiga skojare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan erfarenhet, då jag köpte båten privat... Och har inte haft anledning att konsultera någon/något inom båtbranschen... Däremot vet jag folk (min bror bl a) som har blandade erfarenheter... Mest positiva dock, då problemen oftast löst sig. Visserligen ibland efter tjôt, men ändå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har faktiskt inte något problem med att ta en debatt men jag erkänner att jag blir sur när folk, istället för att ta en debatt sänker ribban och gör påhopp. Det blir jag sur över men det är ju säkert bara jag. Sedan kan jag tycka att det är underligt att din kritik riktas mot mig för det du tycker är dåligt men de som sabbar en debatt med påhopp, dessa undviker du noga. Det känns inte särskilt korrekt - om man nu vill höja en pekpinne.

Ha gärna en moraliserade ton (kanske i bästa välmening) men rikta den också åt andra håll. Det är mitt råd. På så vis blir du också trovärdig.

Om jag nu ska slå ett slag för grymt positiv upplevelse så är det när vi köpte vår Storebro 31 av Bohus-Malmöns Marina. Säljaren där (tillika ägaren själv) var grymt seriös, ärlig, schysst, trevlig och helt otroligt hjälpsam. Till på köpet hade vi förmånen av att ha en lika fantastisk säljare (dvs båtägare), en underbar besiktningsman (faktiskt två) samt en transportör som var som en dröm. Alla gjorde sitt bästa, alla ska ha credit för väl utfört arbete och idag är vi nästintill sjukt nöjda med vår 31´ a. Att priset också var en dröm gör såklart sitt till.

Som sagt var; även jag kan sätta fingret på något som funkat bra men vår upplevelse delas kanske inte av alla.

Senast ändrad av Seari | 08 februari 2012 | 20:03

Senast ändrad av Seari | 08 februari 2012 | 20:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Hej Seari, jag tyckte inte att din tråd blev sabbad genom påhugg. För mig verkade det som att du stack ut hakan ordentligt, och inte riktigt tålde att du fick ordentligt med kritik.

Sen blev jag nyfiken på hur många som har tappat förtroendet för båtbranschen, och ville gärna få en uppfattning om det i procent. Jag visste inte att det redan fanns en liknande tråd i ämnet. Synd att sökfunktionen är så dålig att jag numera knappast använder den, annars hade jag väl känt till detta.

Av de (relativt få) svar som hittills har avgetts verkar det dock som om majoriteten inte instämmer i din tes att alla någon gång.... Det känns ju bra att veta att inkompetensen i branschen snarare verkar vara undantag än regel. Jag känner mig ganska nöjd med det och får nog överge ambitionen att mäta det hela i procent eftersom det inte är så många som har haft synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hade du känt mig hade din uppfattning om min rädsla att debattera kommit på skam, tro mig. Däremot kanske vi uppfattar det hela helt annorlunda.

En sak kan vi dock konkludera; debatttråden Vilda västern fick många läsare på kort tid. Fundera över det!

Mvh/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Äsch, nu blev det sandlådenivå över det hela. Jag har aldrig påstått att Seari är rädd för att debattera. Det är nog det sista man kan säga. Många läsare eller inlägg i en tråd utgör heller ingen värdemätare på hur relevant tråden är, bara ett mått på hur mycket känslor den har rört upp. Kanske var det det som var Searis egentliga huvudsyfte med de provokativa takterna - att göra folk upprörda ?

Jag tror att det är dags att avsluta denna tråd, vars syfte var att ta reda på om det är många som tappat förtroendet för branschen, vilket var Searis (motbevisade, tror jag mig nu kunna konstatera) huvudtes.

Senast ändrad av silviasurfarn | 08 februari 2012 | 21:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fortfarande rätt högt förtroende för de flesta inom båt-branschen. De flesta är både kompetenta och väldigt intresserade av de håller på med. Än har väl inte så många okunniga inkompetenta, bluffmakare och lycksökare hittat hit, som tex i husbranschen se tex TV-serien Fuskbyggarna.

Däremot tycker jag att det är rätt irriterande att båttillbehörsbranschen i vissa fall håller upp prisbilden på båttillbehör så att det tyvärr lönar sig att handla i utlandet eller skicka efter från andra länder. Detta gynnar kappast den inhemska handeln eller servicen och gör dessutom att vi kunder får ta en ökad risk. Exempelvis har tex GPS i många år bara kostat hälften i USA än i Sverige, nu när konkurensen ökat så har generalagenterna sänkt priserna så de kommit ner till mer rimliga nivåer så även på digitala sjökort.

Vi kan inte fortsätta att ha blande högsta priserna i Europa på dessa varor här i Sverige det kommer att utarma denna bransch och även våra båtbyggare om vi alla som en följd av detta då ipå alvar börjar att beställa allt utifrån

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...