Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Hammarhaj

Sport-Craft + OMC 140 hk utombordare -89

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en Sport-Craft Fisherman 190 med en tillhörande utombordare av märket OMC. Motorn är på 140 hk och årsmodell på båt samt motor är 1989. Båt samt motor verkar vara i ok skick med tanke på ålder, dock ska Cdi-boxen bytas på motorn då den ej gav full effekt enligt ägaren. Vet någon något om båt eller motor, för eller nackdelar, så tar jag tacksamt emot det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en sådan båt i familjen för ett antal år sedan, men med 140hk VP inombordare. Båten hade alltid problem att plana, vi provade det mesta för att få till det med bl.a. hydrauliska trimplan. Vi fick dock aldrig riktigt till det utan båten byttes istället.

Båten gick helt ok med en person men med 3-4 vuxna var det svårt att plana. Det kan ha varit motorn som hade gjort sitt och inte gav 140 friska hästar, men vi valde att inte utforska detta. Personligen tror jag dock att konstruktionen på skrovet inte var lika välutvecklad som på moderna båtar då 140hk borde vara tillräckligt. När båten väl planade gick den helt ok.

Så mitt tips är att provköra med 4 vuxna och se så du är nöjd med effekten. Kanske är vikt och viktfördelning bättre med utombordare på en båt av denna längd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Joakim och tack för ditt svar!

Har letat för fullt på nätet efter denna båt ( Sport-Craft Fisherman 190 ) men det finns knappt någon info om den..

Minns du hur mycket din båt vägde, eller annan bra info ( allt av intresse )?

Du har möjligtvis inte kvar några foto på din båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...