Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Heldefolksingers

Hoppa över bottenfärg?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att skita i bottenfärg och istället ha polerad botten, med snorkel, cyklop och vattendriven bilborste

Det är ju giftfritt och ger snabbare båt.

Är det någon som använder liknande metoder?

Båten ligger i sötvatten och jag har våtdräkt och kan hålla andan i 5 min

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du även hålla andan i 5 min under arbete?
Inget klagomål utan mest nyfiken då mitt rekord max går till 75s och då utan arbete :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en Freediver eller liknande om du skall skrubba bottnen ofta. Dvs du har en kompressor som står på båten och slang till en regulator då kan du skrubba bottnen utan problem.

Fast å andra sidan kostar de en bra slant och då kanske det är billigare att måla bottnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt. Jag kan inte hålla andan och skrubba i 5 min kanske bara 30 sek åt gången. Men katamaranen sticker bara 50 cm så jag behöver inte dyka så mycket( men jag kan dyka över 20m )

Frågan är hur ofta man behöver putsa båten. hur fort växer det i sör respektive salt vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget som helst skäl att ha bottenfärg i sötvatten. I Mälaren blir det bara tunt 'ludd' och allt snack om att det gör 1-2 knop är rent nys. Har inte haft bottenfärg på 15 år och nuförtiden har så gott som ingen i min klubb heller har det, de har alla upptäckt att det inte är någon skillnad på farten med 'ludd' och att de miljövänliga bottenfärgerna inte skiljer ett dugg från att bara ha epoxi i botten. Färgfabrikanterna är ju inte lika glada förstås och kommer med andra 'råd'...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda däcksborsten. Sätter vid skrubbning av de djupare köldelarna en gummicord runt knäet och sticker in skaftet under den. Nedre delen av skaftet hålls mellan stor- och pektå. :-)

Har alltså huvudet över vattenlinjen hela tiden och kan hålla mig i relingen.
[Har godkänd västkust-giftfärg men får ändå lite slemalger på långkölen. Snor väl som värst ca 0,7 av 5 knop - alltså vid given motoreffekt - har jag märkt. Ankrar f.ö. gärna en bit ut vid skrubbningen för det lossar en del färg. En eller möjligen två ggr per säsong, när bad-tempen är okej, får räcka.]



Senast ändrad av Thomas-1 | 06 februari 2012 | 16:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt ett par snabbgående motorbåtar typ DC och CC och dom var utan bottenfärg.ligger i Mälaren ( Tullingesjön) och aldrig upplevft att det är ett problen utan bottenfärg . Ett bra underarbete med polering och vax räcker förvånande bra. Man märkte direkt där jag inte vaxade ordentligt så blev det lite mörkare av grodslämmet! Märkte inget på topfarten direkt heller . Klart,ligger du stilla långa tider så får du lite mer släm , mer en estetisk fråga tror jag :-) jag gnuggade med en mirakeltrasa på akterspegeln bara för att ta bort det värsta när badtempen tillät:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, har tydligen nämnt detta förr. ;-)
Men TS eller andra med ännu djupare kölar kan ju ev också tycka att det skulle underlätta att jobba med de starkare benmusklerna, samtidigt kunna andas fritt och fixera sitt läge relativt skrovet genom att hålla i relingen?
Tyckte jag var tydlig med att gällde salt västkustvatten mm, detta för att var och en lättare skall kunna bedöma relevansen för det egna farvattnet/båttypen.
Detta f.ö. som ett försök till delsvar på TS tidigare fråga, trots godkänd giftfärg växer det alltså rätt friskt i saltvatten. Västkustska slem-alger verkar alltså sno en hel del fart ifall våta ytan är stor. Segelbåt utan giftfärg/antifouling på västkusten är tyvärr knappast någon bra idé, även havstulpaner och långtrådiga alger tycks då snabbt göra om båten till en sorts flytande musselodling. :(



Senast ändrad av Thomas-1 | 06 februari 2012 | 18:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölhalning var ju en metod man använde förr när man ville göra skeppen ren. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kölhalning

Vet inte hur mycket kraft det behövs för att kränga en katamaran i din storlek så att åtminstone halva pontonen kommer ur vattnet, och det gäller ju att ha nåt bra ställe att lägga sig på.



Senast ändrad av toaen | 06 februari 2012 | 18:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... besynnerligt?

Är Kalledrags inloggnings-uppgifter stulna och någon dj-vlas med honom??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man som det står i rubriken, hoppa över bottenfärg, är det viktigt att locket sitter ordentligt. Gör det inte det och man råkar stöta till burken när man hoppar kan färgen rinna ut på marken, och det är inte bra för miljön. Om man däremot ska göra som det stär i ursprungsinlägget, dvs skita i färgen, ska man akta sig så det inte stänker färg på skinkorna. Lycka till! :-D

 

Senast ändrad av Peter_K | 06 februari 2012 | 20:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man problem med böldpest eller skrapskador i plasten bör man täta genom att måla över dessa med epoxi. Har man sprickor bör man slipa ner flera lager, torka ur ordentligt och sedan bygga upp med flera lager plast och glasfiber och sedan slipa gämt och slutligen försegla med epoxi.

Men har man felfri botten finns det ingen anledning att måla botten, om båten ligger i sötvatten eller bräckt vatten. Det växer inget, bara lite slem som går lätt att tvätta bort med borste då man lyfter upp.

Jag slutade måla botten, då VC17 med koppar blev förbjudet på ostkusten (för 15 år sedan), Upptäckte då att grannarnas båtar med de nya färgerna var helt verkningslösa = värdelösa. Kopparn gjorde då tidigare att inget slem fastnade och då funkade även antifuelingen i färgen. 

Nu utan färg kan viss minimal fartskillnad eller ökad bränsleförbrukning kanske finnas, men inget jag märker, ser bara lite trist ut före sjösättning, när andra har nymålat men inte jag.

Västkusten däremot och längst i söder, där måste det målas, och kanske även i grumliga vikar där det växer på med grön alger mm......

Rådet:  Kolla med andra i samma hamn vad de har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall va lite alvarlig, så missade jag att sätta på locket på en nästan full burk med bottenfärg. Den välte när den stod i bagageutrymmet på min SAAB. Det var inte roligt att ta vara på efteråt. Dessutom har ni väl sett hur det gått för SAAB.

Allt skämt åsido, som kärringen sa som sorterade äpple.

Det finns ju en annan metod. Jag vet inte var du har din båt, men med tanke på att du står under Västra Götaland och har båten i sötvatten så låter ju  Vänern tänkbart. En tur till Bohuskusten mitt i sommaren. Då dör sötvattenspåväxtningen. Sen tillbaka till Sötvattnet efter ett par veckor. Då dör salvattenspåväxten.

post-945-1394236935,094_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat utan bottenfärg. Har tillgång till en hamnplats i Mälaren och en hamnplats i havet. När jag fick varning per sms om havstulpaner seglade jag båten till Mälaren och lät den ligga där några veckor. Märkte ingen fartminskning mot slutet av säsongen och när jag tog upp den var den nästan ren. Ytan på botten var hal och det skulle vara intressant om någon mätte friktionen mot den hala ytan jämfört mot en bottenmålad yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar om man vill tvätta ofta. Att det inte skulle växa  eller att det som faktiskt växer inte gör någon större skillnad på fart  håller jag inte med om.

Senaste båten jag ägde körde vi utan bottenfärg. Botten var målad med epoxi-primer slipad till 1200-finish.
I bräckt vatten, Saltsjöbaden, växer det så det knakar! Jag trodde inte mina ögon ibland. Lyfte båten inför varje kappsegling, dvs någon gång i månaden för att göra rent vilket var absolut nödvändigt. När jag efter ett lite längre sommaruppehåll (6 veckor) var ut och seglade var det beväxning som var upp till 25cm i längd och det saknades någon knop i hastighet på i stort sett alla bogar som var lite öppnare

När vi låg i Mälaren med en annan båt, som var målad med bottenfärg tog vi upp en gång/säsong för att göra rent botten, oftast innan SM mitt i sommaren. Då brukade det vara ett lager slem som enklast avlägsnades med en fönsterskrapa och slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kapar tråden lite grann fast ändå samma tema.

Jag har precis köpt en båt i Vättern där den tidigare ägaren har epoxibehandlat hela båten. Det ser riktigt snyggt ut och blänker som tusan. han har inte haft någon beväxtning att tala om där nere men nu ska jag flytta upp nåten till Värmdö under semestern för att fortsätta segla i Östersjön och Sthlms skärgård.

Jag tänkte att för iår ska jag inte bottenmåla för att se vad som händer. Fungerar det bra fortsätter jag gärna så. Men mina frågor är:

1) Hur får jag bottenfärgen att fästa på epoxin? Går det överhuvudtaget?

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått höra att chilli ska göra susen. Kan man kanske blanda med lite i vaxningen?

En annan källa hävdar att man kan placera mördarsniglar på skrovsidorna så äter de rent. Samma person ville hyra båten i sommar, men jag svarade intuitivt nekande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...