Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Heldefolksingers

Sjöduglighet katamaran?

Rekommendera Poster

Kan man segla denna skuta till tex Skottland eller kanske ända till medelhavet Atlantvägen.

Båten kommer att vara helrenoverad.

Belo 30f byggd i slutet på 70talet

4m bred

1,80 sticksvärd

Nya racingsegel med självslående fock

10 år gammal mast

6mm glasfiberskrov med 4 vattentäta skott i varje ponton

deplacement under 2000kg

Maxhastighet 17 knop

Jag oroar mig mest för skrovtjockleken och den lätta vikten.

Vad mer och vad kan ev göras bättre om man ska ut på större vatten?

Jag är medveten om kantringsrisken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Nu är jag partisk för jag är katamaran freak. Men visst kan du segla med din Belos. Hon seglar skapligt.

Det du bör göra är de vanliga förberedelser som man har oavsett båt. Men kolla riggen extra så alla infästninger är ok. Reva tidigt.

Personligen tycker jag att själva inredningen av båten är lite knepig. Gillar inte den längsgående stora skiljeväggen om du nu har en sådan. En av anledningarna, jag vill kunna gå från skrov till skrov utan att behöva gå utomhus Antar att många Belos är ombyggda så jag kan inte svara på hur din ser ut.

Kantringsrisken är mkt överdriven. Om sedan det värsta händer, det är bättre att stanna kvar på en upp-å-nervänd båt än en som vattenfyllts och sjunkit. Valet är enkelt. Men du kommer inte att välta om du inte gör något alldeles på tok klantigt.

Din skottlandsresa låter intressant? Gast?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Glömde skirva om att vända båten.

Eftersom du redan har vattentäta skott. Man vänder en katamaran lämpligast över fören och runt, ej i sidled. Det finns system, jag har naturligtvis inte provat själv, där man släpper in vatten i tankar i fören. Sedan vänder sig båten nästan rätt, man pumpar ur vattnet  och hon är på rätt köl.  Minns inte just nu namnet på bla en engels katamarantillverkare som byggt in detta i sina båtar. Sök på nätet.

Det är fortfarande bättre att bada och sedan torka än att simma i havet med en aldrig så bra flytväst och ingen båt.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man kan. Sedan kan många, inklusive mig själv, fundera några extra gånger.

Din båt är av vad jag skulle kalla generation 1. Jag hade själv en katamaran, en Iroqouis 31, som jag skulle kalla generation 2. Där fick rodrens infästning påkänningsskador i akterlig vind, kuling, med i övrigt inga som helst skador. Men vi förstärkte ordentligt runt bulten som rodret roterade runt!

Minsta focken var för stor för den vinden - och då blåste det bara kuling, dvs över 15 m/s. Du kan behöva ett riktigt litet segel för en katta drar iväg rätt fort om man säger så...

I övrigt så säger jag bara, sjömanskap. Som tex innebär att stanna och avvakta bättre väder t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Har seglat Belos och skulle vilja vilja påstå att hon är bättre än Irokesen. Irokesen är för smal i förhåll t. längden. Belosen har av en slump(?) en form som kom senare på andra katamaraner.

Själv skulle jag placera DaCapo i gener.1 och Belos i 3.

Det är som du påpekar Funkis, man får reva i tid. Eftersom katamaranen inte kränger så får man inte varning som på en enkölare och måste reva i tid. Likaså tekniken att segla är annorlunda då hon rör sig väldigt olika jmf med enskrov. Påstår däremot att trimaraner  är nästan som vanliga enskorvare. Seglas som vanligt.

En enskorvare när hon kränger så brukar hon dels lova upp dels tappar den vinden ur seglen.

Katamaranen måste man falla av snabbt som ögat och skjuta fart. Hon måste revas tidigare. Kommer läskrovets för, nos, under vattnet blir det en tvärnit och de är hastigheten och centrifugalkraften som sedan välter runt båten. Detta var ett problem hos sido-skorven hos trimaraner också innan man kom på att ändra form och placering.

De felsta moderna har sticksvärd. Jag hävdar att man skall ha lovartssvärdet nere för att liksom greppa tag i vattnet. Hon lyfter ju inte skrovet så värst, decimetrar. Har man läsvärdet nere är det som att be att snubbla över sin egen fot. Detta är ett diskussionsämne bland flerskrovare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...