Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Freppesito

Nån som använder stävankare vid stävförtöjning i naturhamn?

Rekommendera Poster

Funderar på om det är någon som har erfarenhet att använda stävankre även vid stävförtöjning i naturhamn, läste lite på SXK om detta.

http://old.sxk.se/tekniska/btf/ankring/art12.htm

Är hamnen rimligt skyddad, följer man väl den svenska ankringsmetoden med ett mindre ankare i lina fällt från aktern. Är hamnförhållandena dåliga, önskar man nog använda sig av stävankaret med dess kätting även för förtöjning med stäven mot kajen. En bra metod är att fälla ankaret från stäven och sedan till kättingen kroka fast en lina dragen från aktern längs relingen . Båten vänds sedan genom att linan tas hem i aktern, medan man matar ut mera kätting från fören i en bukt under båten. Vid avgång blir manövern den omvända.
En fördel med den till kättingen krokade linan är att den har en egen elasticitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta förutsätter ju dock stävankare. I tex Stockholms skärgård är det inte en självklarhet att segla omkring med ett stort ankare i fören. De flesta har sitt huvudankare i aktern. Detta tror jag gäller de flesta områden där man oftast ligger med näsan in mot land istället för att ligga vid kaj eller ankra på svaj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ankra så ibland när jag har vinden i häcken. Jag har ett mindre ankare i aktern och mitt huvudankare i fören. Det fungerar riktigt bra, dock får man vara lite försiktig så man inte får kättingen in i propellrar eller roder.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder du extra lina akterifrån då eller kör du med lina kätting till ankarspelet, kan tänka mig att enbart kätting kan va rätt elakt mot båten? Funderar på att köra 10m kätting och resten lina, låta den löpa ut fram och runt pulpit och bak via insidan av akterknapen för att undvika att den ramlar ned på sidan av båten och in i propellern. När man sen tar hem det hela så häktar man av linan från knapen när kättingen kommer upp i ytan och fortsätter akterut och spelar in de 10 sista metrarna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...