Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Torparn61

Ugnen slocknar ofta

Rekommendera Poster

Har en gasolspis med tre plattor och en ugn.

Om vi har ugnsluckan öppen brinner det som det ska, men när vi stänger luckan så slocknar lågan i 9 fall av 10. Inbillar mig att ugnen kan vara för tät, så att ingen luft kommer in, kan det vara så?

Någon som har någon annan idé om vad som kan vara fel?

Tackar på förhand

/Torparn61

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att ugnen är för tät, men det skulle ju innebära att den aldrig skulle ha fungerat. Har det alltid varit så att ugnen slocknar när luckan är stängd?

Det kan ju vara så att någon/något (fett) har satt igen avgaskanalen ut från ugnen. Kolla så att det kommer ut varm luft på något ställe? Kommer varm luft ut kommer kall luft in.

Min teori är att den känselkropp som ska stänga av gasen om lågan slocknar inte får tillräckligt mycket låga på sig när ugnen blir varm (dvs. när luckan är stängd) och termostaten reglerar ned gaspådraget.

Hur funkar det från början, när ugnen är kall (fullgasläge)? Slocknar den då också?
Om inte, är det nog känselkroppen som inte får låga när termostaten stryper gasen.

Brinner lågan längre tid om du ställer in en högre temperatur jämfört med om su ställer in en lägre?
Om den brinner längre tid med högre temperatur inställd är det troligen känselkroppen som inte får låga när termostaten stryper gasen.

Problemet kan vara att känselkroppen är smuttsig (gör rent känselkroppen) eller att den del av brännaren som ger lågor mot känselkroppen är smuttsig (gör rent brännaren).

Det kan också vara så att känselkroppen tappat stingert, dvs att värmen inte räcker för att ge det trycksom krävs för att hålla gasventilen öppen. Då vet jag inte vad man kan göra åt saken.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur vanligt det är med termostat på båt ugnar, men det finns säkert. vi hade för några år sedan problem med en spis som inte ville brinna, Då var problemet att tillluftskanalen var igen satt. Bör,finnas en tillufts kanal även till ugnen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh! Tack för dessa svar.

Blev många frågor, har taskigt minne så jag måste nog åka till båten någon dag och kolla hur det var. Fick ju en del förslag på vad som kan vara fel, så dessa ska jag kolla.

Tack

Senast ändrad av Torparn61 | 05 februari 2012 | 20:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...