Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
GustavKarlsson

Lanternföring båt på 420, 20 knop

Rekommendera Poster

Tjenare! som rubriken lyder, vad ska jag har för lanternor på min båt som är 420lång 175 bred och som framförs över 20 knop? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart bra med så mycket som möjligt för att synas. Men eftersom din båt är under 7 m behöver du bara vitt ljus (som skall synas på 2m)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok du kan ha rätt. Kolla på nätet, det var ett tag sedan jag gick min kurs. Alltid bra att synas väl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej! hitta också dendär sidan men tyckte inte det gav nån vidare klarhet, BÅTEN är ju under 7 meter mycket under tillochmed men den går snabbare än 7 knop, ska jag mäta båten till klassen under 12 meter då?..

om man ser det såhär, jag trycker dit en 360 lampa fram på båten som kan lysa 360grader utan att något är ivägen, och håller mig till 7knop? eller är det som o köra trimmad moped och säga jo men jag kör inte fortare än 30 ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din båt är under 12 m och går snabbare än 7 knop. Du skall ha topp- och akterlanterna (eller en runtlysande) samt sidolanternor. Det hjälper inte om du inte tänker köra snabbare än sju knop, jämför gärna med sjöväjningsreglerna.

Senast ändrad av jpa164 | 04 februari 2012 | 13:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de låter helt klart vettigt, sätter en 360 lampa på taket å sidolantärna på sidorna! så vi slipper några problem i mörkret! tack så mycket!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den vita runtomlysande ska sitta minst 0,5 m ovanför den röda och den gröna lanternan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...