Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
NiBa

Musik i båten

Rekommendera Poster

Hej

I min nya båt sitter en marinstero med ganska kasst ljud och de stannar dessutm bara på halva frekvenser, dvs 97,35 och inte 97,40. Stereon sitter inne så den behöver inte vara våtskyddad och jag har funderat på att sätta en större bilstero. Tyvärr missar man finessen med trådad fjärrkontroll, vilket verkar vettigt. Var hittar man vettiga enheter att montera? Skulle gärna ha med kombinerad dvd så man kan mata tv'n

Jag skulle även vilja ha bra ljud (inte disko dunk) med juste bas mm. Vet inte så mycket om vilka märken som har marina saker. Tacksam för tips om vart jag skall vända mig. 

NiB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter den skyddad inne i båten tror jag inte du behöver ha någon marinklassad stereo. Det ska ju inte vara mycket fuktigare i en frisk båt än vad det är i en bil så det är nog bara att kika bland alla miljoner bilstereor som finns på marknaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej o tack för svar.

Jo, det är nog så jag tänkt men hur blir det då med trådade fjärrisar. Vill ju gärna kunna sänka under färd utan att behöva öppna till nedre regionen.

Sen undrar jag även hur man får bra driv i basen s man kan spela lågt och få bra ljud, finns det någon här på forumet som är bra på båt ljud ellr vet ni någon bra leverantör i södra sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå till någon affär som är bra på billjud. Vi har bilstereoen som vi inte kopplat in ännu så jag kan inte säga något om ljudet men vi har fjärrkontroll och kan dessutom styra den via Iphone. Det är en vanlig Pioneer bilstereo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart i södra sverige pratar vi om ? BRL brukar kunna det mesta, dom flesta stereos är försedda med ganska mycket inställningar så det skall inte vara några problem alls att få bra driv i basen även fast du har låg volym pillat ganska mycket med sånthär är det nått mer du undrar så 

gustav.karlsson.ec10@edu.vanersborg.se

MVH Gustav

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag månterade högtalare i båten men nu när vi funderar i dessa banor så är det nog iphone som står högst. Den är ju alltid med och dra lite störm. Finns nästan alla radiostationer och även 1 miljon utlänska stationer :)

Just den anledningen att den dra så lite ström, jag har slängt in 2 st 50-100w kom inte ihåg sen så tänkte jag slänga in två till bak men då slog det mig med iphone, och sen så drar ju sterion lite ström, så varför inte :)

Ja jag vet jag är lite ström kåt när det gäller båten, om det gick så skulle jag vilja driva båten utan ström :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju ingen skillnad på bil-ljud och båt-ljud så du kan nog släppa tanken att det är något hokus pokus bara för att stereon ska sitta i båten.

OK, trådad fjärr är ju inte så vanligt i bilar men dock trådlösa. Det går enkelt att göra en trådlös fjärr trådad genom att sätta fjärrens IR-diod på kablar och montera den där den ser stereon. Så har jag gjort i min veteranbil där stereon är gömd för att inte störa utseendet på inredningen.

När det gäller att få bättre bas så är en aktiv sub det absolut enklaste sättet så se till att du köper en HU med utgång för separat sub. Det går bra med vanlig lågnivå också men om HUn har separat subutgång är det enklare att anpassa basen on the fly.

Senast ändrad av Flintstone | 04 februari 2012 | 11:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blaupunkt har(hade?) ett fjärr IR-öga som tillbehör. En kabel med ett öga i änden som installeras på lämpligt ställe, i mitt fall under vindrutan. Fungerade utmärkt då i baylinern.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Har sett under v29 i Visby att båtägare från Stockholm ställer megahögtalare på däck . Vore det kanske något smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns fina Trådlösa Hörlurar,bara att ta av när det skall bli tyst,o TV,n skulle jag slänga i sjön,tittar ens inte hemma ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...