Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
thundergod

Storlek på plotter 9m DC samt Bluechart eller Navionics?

Rekommendera Poster

Vad anser ni att man behöver för skärmstorlek i en 9m DC? Funderar på om det räcker med en Garmin 720 (Raymarine E7) eller om man måste gå upp på 10?

När man tittar i specarna och läser tester så känns ju Raymarine E7 värd merpriset mot 720. Vad anser ni om skillnaderna mellan Bluechart och Navionics? Vilken är bäst?

Har i nuvarande båt en Garmin 420S och den är ju lite för liten även nu kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att det har att göra med hur långt bort plottern sitter från ögonen i första hand.

Sen tycker jag att man kan ha så stor plotter som möjligt utan att den tar för mycket plats.

Jag har vant mig vid Garmins plottrar på de senaste båtarna som jag haft. Började med Navman för att sjökorten i den liknade papperskorten mest på den tiden. Sedan kollade jag på Garmins plottrar i kompisars båtar och på mässor och när det var dags att köpa plotter till nya båten blev det en sån. Störde mig inte alls på att det var skillnad i hur land och vatten visades i dessa och tyckte logiken kändes mer naturlig.

När det var dags för plotter i nästa båt så kollade jag runt på samma sätt men tyckte Garmin fortfarande kändes mest logisk. Och så har det fortsatt.

I min nuvarande har jag en Garmin 4010 som jag gillar bra men det är väl lite som med datorskärmar och med TV.-apparater, att man gärna vill ha större. Så utrymmet i båten spelar därför stor roll. Man vill ju inte att plottern sitter i vägen så man inte ser ut!

De jag känner som har en 720 är alla (bägge) mycket nöjda. Jag kan inte jämföra med E7 för den har jag inte sett in action.



Senast ändrad av ChristerN | 03 februari 2012 | 16:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker absolut att det räcker med 7.  Är själv intresserad av Simrad NSS8, Garmin720S och Raymarine E7. Troligtvis kommer jag att satsa på Garmin 720S, för jag förstår faktiskt inte vitsen med Raymarine E7... Om vi börjar med priset.. (Vi utgår från stockholms skärgård med bästa resp sjökort med onödigt 3D lullull och allt. Visserligen större täckningsområde med navionics, men jag vill egentligen bara ha norrköping-väddö med omnejd)

Raymarine E7D ekolodsgivare navionics platinum =15590 1000 2495 = 19085 :-

Garmin720S ekolodsgivare Bluechart G2 Vision=11790 1000 1890 = 14680:-

 

Är det verkligen värt 4405 bagisar i mellanskillnad?? Vad som talar till E7an fördel är att man kan reseplanera hemma i soffan på Ipaden och sedan skicka över rutten till plottern när man väl kommer till båten, samt att den har fysiska knappar. Alltid skönt att kunna ändra range mm med knappar i lite krabb sjö isället för att sikta med ett finger på en skärm.

 

Vad som talar emot Raymarine E7 är de helt schizofrena extrafunktionerna som Raymarine hårt marknadsför och som säkert är en av anledningarna till det skyhöga priset, T.ex att man kan spela upp musiken från iphonen direkt i plottern!?? (Har aldrig hört talas om en plotter med grymma högtalare och bra bastryck, men E7 kanske är den första..). En annan smått värdelös funktion är att plottern kan skicka över sjökortsbilden (eller radarbilden) via WIFI till Ipaden, med stor risk för eftersläpning i bilden.. Copiloten som sitter med Ipaden i knät kan inte ändra skala eller någon annan info. Natrurligvis köper man navionicsappen till Ipaden för ett par hundringar och använder Ipaden som redundans-system till plottern. Som sagt, mycket lek och lite vesäntlig funktion...

 

Sänker Raymarine priset så att den matchar Garmin så hade jag nog klippt en E7:a... Mest för knapparnas skull...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin 526 just för att den är högre än bred ! Ser ingen fördel att se brett . Hade jag fått som jag ville så skulle 'min båt' på skärmen varit ännu längre ned så att så mycke som möjligt av kartan hade använts till min kurs fram( om man nu gillar just ,kurs upp? ) så även jag tittade på 720 men såg inte vinsten samt merkostnaden tillförde med skärm som passade mig . Blir även massa inforader uppe och nere på skärmen som tydligen inte går att välja bort,som då tar utrymme av din kartbild! Så...kolla extra noga hur mycke kartbild du få med kurs upp samt att onödig info går att stänga av ..så hade jag resonerat vid en köp ! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Garmin går att planera utanför plottern, dock på PC och med deras programvara HomePort som kostar runt en femhundring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd.  så stort som möjligt = bäst

Köpte Garmin 3010 till förra båten (för stor för båten egentligen) men jag vande mig med denna, där det även gick att ha delad bild med detalj-vy på en halva och översikt på andra halvan.

Flyttade över 3010:an till nya båten, men behövde en provisorisk lösning då jag inte hann med att koppla in den externa antennen och ordna vettig infästning för plottern. Köpte därför en Garmin 521 att ha framför ratten på styrpedistalen (Garmin 521 samma som 526 men med sämre upplösning) Båda lättinstallerade pga intern antenn.

Jag var dock inte nöjd med denna, bilden är alldeles för liten, svårt att få överblick främst vid utomskärsnavigering och svårt bla att få fram namn på öar, se fyrar och sjömärken mm utan att panorera. Dessutom väldigt svajig vid sjögång.

Bytte därför ut 521:an mot en 720 som på alla sätt är mycket bättre. Minst dubbelt så stor bild, bättre upplösning, ljusstarkare och mer lättanvänd på alla sätt. (7 tum är upplevelsemässigt mer än dubbelt så stort som 5 tum,)

Har nu alltså både en 10 tummare och en 7 tummare. Kör den ena som karta med AIS och den andra för att lägga ut kurser och navigera efter. Båda är kompatibla om jag senare vill koppla på en Radar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storleken har ingen betydelse sägs det men det stämmer inte när det gäller plottrar. Har själv en 

Garmin 5010 och är mycket nöjd. I förra sommaren lade jag på rr oxå, blev väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror alla är överns om att ju större desto bättre. Ta det du får plats med både på förarplatsen och i plånboken.

Som någon var inne på högre upp i tråden så är en faktor hur långt ifrån den du sitter. Men det finns två andra faktorer som är större tycker jag.

Du nämner båtens längd, den har enligt mig inget med saken att göra. En viktigare fråga är: Hur fort åker du? Ju fortare destor större plotter. I vår förra båt hade vi en Garmin 420 och marsade ofta i 35-40 knop. Det var ett väldigt knapprande för att zooma in och ut.

Sedan beror det på hur du använder plottern. Skall du navigera med den så skall den vara stor. Navigerar du med papperskort eller dator och bara använder plottern för att se var du är kan den vara mindre.

Som sagt, i vår förra båt åkte vi fort, med en 420 var det alldeles för litet. I vår nuvarande båt går det saktare, mycket saktare. Vi marsar 6-7 knop. Dessutom har jag nu ett navigationsbort stort som ett litet skrivbord där jag alltid har papperskort. Nu har vi en 421 och använder den i stort sett för att se var vi är. Det fungerar riktigt bra.

I vinter håller jag dock på att sätta in en liten dator i båten och kommer att ha en 10 tums skärm med OpenCPN. Men detta är mer för kul än för att 421:an är för liten.

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi återgår till frågan Raymarine E7 vs Garmin 720S, så hade det varit intressant om någon på GBG-mässan skulle kunnat känna och klämma på de (även Simrad NSS7) IRL och sedan berätta om den magnifika upplevelsen för oss här på MG. Hade även varit mkt intressant att höra Raymarine bortförklara hur det kan vara värt ett gäng sköna tusenlappar för att koppla in en ipod i plottern samt skicka över sjökortsbilden till en IPAD...

För övrigt så är det en styggelse att inte kunna off-centrera sjökortsbilden, eller att en 7 plotter anno 2012 skall kosta 15000:-, utan vettiga sjökort installerade!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag nämnde att E7 verkar bättre än 720S var just det tekniska lull lull som kan vara ganska kul ibland tycker jag. Bluetooth och integrationen med Ipad etc. Men när man tänker till så kanske det är sådant som man använder första tiden och sedan tröttnar.

Såg att det kommer en E9 med 9 skärm. Är det någon som har sett något pris på den?

Jag känner mig inte tvingad att ha touchskärm så mellanvägen kan vara en Garmin 4010 som inte känns så blodigt dyr i sammanhanget heller med tanke på att den ändå är på 10.

Är det någon skillnad i praktiken på att använda Bluechart mot Navionics? Har bara erfarenhet av Bluechart G2 vision hittils.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slog till på en E7 i helgen till specialpris.. E95 till tre gånger priset känns ju inte motiverat.. Återkommer med omdöme när den är installerad och på plats..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...